Ropia
Ropia: Går det att komma åt att rengöra imkanalen från annan plats så går det så klart att ta bort den.
1 svar · 1,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Så vitt jag ser det är det endast fördelar. Har det så själv. I ena kattvinden går rören som går längs med huset och sedan i bjälklaget (290 mm) för de tvärgående rören. Detta på ett nybygge. Att installera i ett "gammalt" hus är naturligtvis besvärligare.
1 svar · 1,2k läst
D
daugaard: fick inte så mycket tips där heller, kanske inte är så många som tänkt i såna banor :) fick iallafall tips om att lukter kan komma att spridas, typ toalukt mm. Så det får man lösa genom att kylningen avaktiveras när någon går på toa, med hjälp av tex lysknapp eller rörelsevakt.
10 svar · 2,8k läst
Ropia
Ropia: Luftvärmepumpen värmer bara luften genom att cirkulera inomhusluften. Ingen ny luft tillförs.
7 svar · 1,3k läst
G
gotlund: vart ett 160 rör, snickarna ville ha in lite kortlingar mellan golvbjälkarna
2 svar · 2,8k läst
T
Torgny Jonsson: Exackt vad aggregatet kalls vet jag inte, men det är ingen roterande växlare. Jag kallar det FTX aggregat där X står för just att in och utluft möts i ett "filter" (växlare). I mitt 10-15 år gamla agg jag fick tag på sitter 2 växlare. (Agget är nytt och aldrig använt. Ska se om jag kan få tag i en frekvensare senare, så jag kan styra motorn). Personen som sålde det till mig
12 svar · 7,6k läst
·
Ropia
Ropia: Jag hade avstått! Men då är jag lite petig med ljud oxå. Mitt aggregat står på kallvinden över badrummet. I sovrummen hör jag absolut ingenting ifrån ventilation eller aggregat. Däremot kan jag, om det för övrigt är knäpptyst i huset, höra den roterande värmeväxlaren som ett svagt brummande om jag står i badrummet i närheten av frånluftventilen. Inget ljud ifrån fläktarna
12 svar · 2,9k läst
E
exerg: Det finns kåpor som klarar osuppfångningen på 100 kbm luft/tim där andra behöver 900 kbm/tim. Ju närmare kåpan sitter objektet som förorsakar oset ju mindre luft behövs, Svårast att få bra osuppfångning är om marlagningen sker i en köksö som är öppen runt om. Idealet är ett fällbart visir som minskar öppningen runt om spisen.Då klarar man tom strömmingsstekning hyfsat bra.
4 svar · 6,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: Sätt in stora ventiler i sovrummen som går att reglera. Har ni någon fläkt i badrum, tvättstuga, gäst-wc ?
1 svar · 1,3k läst
D
dunborg: [citat] Om jag kommer ihåg rätt så anger 400 eller 700 luftmängdskapaciten hos aggregatet. Hur stor kåk har du? Vad som behövs göras är årligt filterbyte. Håll koll på fläktarna, rengör dom när du börjar se damm lägga sig på vingarna. Håll generellt rent i aggregatet, dammsug vid behov. Kolla även till tilluftsbatteriet och rengör med dammsugning så att det inte täpps igen
11 svar · 1,8k läst
L
Lane: Vi ska lägga om taket och behöver lite hjälp så vi inte gör bort oss. Vi ska sätta in ftx i huset och undrar hur man tar in friskluften om man inte kan ta den via en gavel. huset har formen av ett T och aggregatet ska placeras i mitten av foten på T:et. Det kommer sedan vara öppet till nock i nedre delen så den gaveln går inte och de andra gavlarna är nog för långt bort. kan man ta
0 svar · 1,2k läst
G
GeBe: [citat] Haloj. Det verkar skumt att CE-nummer saknas. Såldes inte kaminen i andra delar av EU? Ett CE-nummer/CE-märkning borde finnas på din Danska/Engelska instruktion... Eldar du då, eller används inget just nu?
14 svar · 1,7k läst
T
tjorven1: Hej! Har ett gammalt pbh-aggregat (ftx) CBA-125 som tidigare suttit ihop med en värmepanna (från 91). Nu har vi dock fjärrvärme sen nått år tillbaka. Aggregatet sjunger på sista versen och sotarna som var här förra veckan rekommenderade oss att byta den så snabbt som möjligt eftersom frånluften fungerar dåligt (men låter som tusan). Det jag undrar över är vad man kan byta till?
0 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: Med ventilationen avstängd kommer TS att tuppa av i det lilla utrymmet. Protte
6 svar · 2,2k läst
Ropia
Ropia: Om du kan lirka dit det så går väl dikt an. Det kommer bli trångt att kondensisolera av och uteluft dock. Kanske lite armaflextejp funkar.
5 svar · 892 läst
Ropia
Ropia: Lagerhaveri på frånluftfläkten på taket?
1 svar · 876 läst
Fotografen
Fotografen: Ja, ska gå från under undertak till ovan yttertak.
5 svar · 2,0k läst
delux
delux: Ok. Tack för svaret.
2 svar · 4,7k läst
T
Tjoa: Ja mitt svar syftade till att man hade en roterande växlare. Dock så kan det vara så att även man har rätt tryck över den roterande växlaren kan lukt molekyler följa med växlare runt. Tänk vatten molekyler som landar på växlaren i frånluften och sen åker med runt till tilluft en. Trycket över växlare ställer man enklast med ett trimspjäll på frånluften direkt efter aggregatet.
7 svar · 2,4k läst
larsbj
larsbj: http://www.lindab.com/se/pro/products/pages/vsr.aspx
1 svar · 2,0k läst
N
Noseone: Har för mig att det står i beskrivningen. Ca 20 cm från tak och närmsta vägg.
1 svar · 4,0k läst
B
Bert19: Hej, bra svar om ventilationen ovan. Vill ändå nämna att en kombination med frånluft och värmepumpar på vinden spar mycket energi och man behöver inte oroa sig för högre energikostnad om man vill öka ventilationen något. Man kan täcka 85-90% av fastighetens värmebehov genom detta.
11 svar · 2,9k läst
U
Ulff: Vi har bjälklag i Siporex. Vinden är oisolerad - men det är 30cm siporexblock mellan vind och vån 2. Nuvarande frånluftsrör är isolerade med någon tunn isolering. Det drar lite på vinden, vet inte om det blåser riktigt - det drar igenom friskluft under nockarna och är torrt. Luftbutiken och de där nätbaserade gängen fick jag bra intryck av - men när det kom till isolering stack
48 svar · 42,3k läst
·
H
Hemmanisse: Vi har problem i ett av våra sovrum i sommarstugan, det blir väldigt kvavt och varmt i rummet precis som luften står stilla. Vi har självdrag i huset men fresh ventiler i varje rum och murad stam till tak på självdraget i badrummet och i köket. Vi har tänkt att göra om en del till nästa år och då kommer vi även göra om ventilation men frågan är om det finns en paxfläkt eller dyl
0 svar · 1,5k läst
E
exerg: Med 15 l/s i luftföde i ett 125-rör har du mindre tryckförlust än i de väggenomföringar som går att köpa till en pax eller intellivent. Sedan beror det bara på vilken hastighet du ställer lågflödet på. Du kommer utan tvivel att bli nöjd
3 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Det där kan vara svårt. Oftast så är det inte tillåtet att koppla in en köksfläkt i ett flerfamiljshus. Det gör att du kan trycka in matos i grannarnas ventilation (om fläkten nu hade fungerat). Om man tittar på en lägenhet med riktig fläkt så är det så vanligt att dessa kopplats in felakigt, utan tillstånd, att man får se det som en känd risk. Och alltså något att kontrollera
9 svar · 6,2k läst
A
appelappe: Hej! Vi har ett litet "sommarhus" (dvs vi är bara där på somrarna). En 80-talsvilla med Rexovent. Ett av sovrummen har inget öppningsbart fönster. Det funkar för det mesta, men varma sommardagar blir det lite jobbigt. Jag funderar på att ta dit en portabel AC. Men hur gör jag med frånluften? Går det att sätta dit en väggventil för frånluften och dra luften genom det? Riskerar man
0 svar · 2,7k läst
J
JessieNo: .. och jag tror att märket heter System Air. Och ett tillägg till: Jag kan inte fatta att man inte upptäckt detta tidigare, när servicekillar varit här och bara bytt komponenter inne i anläggningen. Jag har ju själv inte direkt tagit bort den där metalkåpan och kollat på rören, och vet inte heller hur det skulle se ut. Men det borde ju de veta. Jag upplever att husleverantören inte
5 svar · 5,5k läst
·
U
Ulff: Fick offert på material. 25000kr - tilluft ska dras från vind till fyra sovrum vån 2 och ett vardagsrum vån 1... Sen ska det till två huvar på tak. Befintliga frånluftskanaler behålls, dessa mynnar ut på vind i gammalt frånluftsaggregat. Känns bra ta in fler offerter, summan kändes hög.
10 svar · 8,9k läst
I
inday87: Det är inklusive moms och efter ROT-avdrag...
3 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.