D
Dsl: En för tilluft och en för frånluft. Tilluft placerat lågt och frånluft högt (helst genom taket)
5 svar · 1,4k läst
·
V
Vent_montör: En rätt dimensionerad anläggning med ljuddämpare bör ej höras.snålar man med klent aggregat får de jobba hårdare, likadant med för klena rör. Sen ljuddämpare är ett måste.
10 svar · 16,1k läst
T
twallsten: Blir nog att gjuta in iallafall då om inte nyfikenheten att testa tar överhanden...
5 svar · 9,3k läst
J
JCA: Tack för förslaget med att starta upp innan. Är väl medveten om att detta inte var det bästa valet funktionsmässigt...det var dock ingen höjdare att hänga en fläktkåpa mitt i ryggåstaket - designmässigt...
6 svar · 6,6k läst
·
B
byggankan: Tack, då vet jag i alla fall att själva inställningen är rätt och bara protokollet som saknar en kolumn.
6 svar · 2,2k läst
thomas33
thomas33: [citat] 2 enkelglas!
21 svar · 4,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Kör ordentligt med isolering och dämpare på allt ,inte dyrt alls.
4 svar · 9,8k läst
Ropia
Ropia: Flexdämparna är billiga, https://www.soliduct.se/fl-100-1200-alu/p-901.htm två stycken för en femhundring. se till att dra ut dem maximalt och installera dem med en "böj" för bästa ljudreduktion. Frekvenser hit å dit, dom dämpar hela frekvensbandet, bara olika mycket, så tyst kommer det bli.
11 svar · 11,0k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Yttermåtten på fläkten är 202x152mm (31mm "tjock"). Jag har sett den monterad på höjden och det borde inte göra något för funktionen, mer än var strömbrytaren hamnar. Du kan även använda den lilla stosen för 100mm hål (98mm istället för 118mm) och på det sättet flytta fläkten lite i sidled.
2 svar · 2,2k läst
E
eviljava: [citat] Fresh intellivent är förvisso nästan ljudlös på de lägsta varvtalen. Men på natten blir det vanligtvis mycket tyst och placerar du fläkten en meter från huvudet kommer du att höra den, (såvida du inte har någon form av hörselnedsättning). Placera den så långt som möjligt från sängen, utan att göra avkall på funktion. Plankvägg eller gipsvägg spelar mindre roll. Du
9 svar · 11,1k läst
T
Thomas_Blekinge: Jag har stoppat spiroröret genom ytterpanelen tills det var flush med panelen. Sedan bara stoppat in en ytterventil i plast från biltema (87379) och färdigt.
4 svar · 14,7k läst
J
johjos78: Tack för svaren! Har återställt fläktarna och under denna korta tid så upplever jag en förbättring. Återkommer med mer info senare.
3 svar · 4,3k läst
JothaR
JothaR: Vet att jag nu väcker liv i en mycket gammal tråd :o Jag håller dock på att försöka regla upp ett källargolv samt ytterväggar och sitter nu och funderar kring möjligheten att ventilera konstruktionen. Jag försöker av naturliga skäl att hålla nere bygghöjden så mycket som det bara går och av denna anledning har jag tittat på rektangulära plastkanaler som bara bygger 55mm i höjd.
4 svar · 6,5k läst
T
Thesvensk: Har gjort en investering idag genom att montera en Fresh TL98F i vardagsrummet och en Intellivent 2.0 i bad/wc som går konstant. Ska bli spännande att se vilken skillnad det blir.
18 svar · 3,0k läst
·
T
torparnorpan: Inga spaltventiler i fönstret. Däremot så har jag luftspalt underkant dörr in till badrummet
4 svar · 2,0k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Tack, tydligt! Precis som jag tänkt enligt illustrationen!
14 svar · 22,2k läst
·
T
Tjoa: Provtryckning görs av sotaren eller brandskyddskontrollanten i kommunen. Tar ca 1h att provtrycka. så resa plus jobb kanske 3h med lite oflyt. 500+moms *3.Ännu mer oflyt så kanske de är 2st så 6h men det måste nog räknas till worstcase scenario. Ditt största problem kommer bli att din skorsten till 98% säkerhet läcker som ett såll även fast det är en egen kanal. Vilket innebär att
2 svar · 5,5k läst
·
N
Noseone: Mekanisk frånluft från dusch är lämpligt. Självdrag funkar ju inte så bra då vi använder badrummen på annat sätt idag = mer fukt.
1 svar · 965 läst
Patrick E
Patrick E: Ha ha, ja jag snöade av någon anledning in bara på luften i rören. Det är ju precis som du säger att luften på vinden kommer i kontakt med en kall lufttrumma. Eftersom kondensstrumpan är försedd med ett ytterhölje av plast så kommer ju inte luften på kattvinden i kontakt med trumman. Därför räcker det med de 30 mm isolering som sitter i isolerstrumpan. Så vill du köra med
5 svar · 5,7k läst
H
hempularen: OM detta vore ett utblås från en köksfläkt så finns det en uppsjö av brandskyddsregler (så som på bilden får det inte se ut isåfall).
2 svar · 1,8k läst
·
Patrick E
Patrick E: Det svarta under parketten är säkert någon form av slagg. Oftast är det en restprodukt från den kol som användes i gasverk vid tillverkning av stadgas. Den borde inte utsöndra något annat än damm den dagen man bryter upp golvet. Kanske är det lacken som använts till parketten som avger något som du reagerar på. Att förbättra ventilationen i lägenheten skulle säkert hjälpa
1 svar · 1,4k läst
Demmpa
Demmpa: En imkanal bör aldrig delas på inte ens till två köksfläktar. OT: En imkanal ska vara brandskyddsisolerade i hela dess längd, om det bara är från en köksfläkt så behövs inte någon isolering i det rum som fläktkåpan sitter.
5 svar · 993 läst
T
Tjoa: Anslut till det gamla systemet. Bara för att man renoverar ändrar man inte husets byggregler från året det uppfördes. (Och det spelar ingen roll heller eftersom det inte sker någon kontroll av detta i villor).
1 svar · 777 läst
A
anders80w: Bygger ett litet förråd (ca 15m², öppen plintgrund, 4m till golv-nock (halva med loft halva öppet), 45 taklutning) Funderar lite på hur jag skall göra med isolering och ventilation. Skall inte förvara några känsliga saker där så tänker mig att det inte skall vara uppvärmt. Överväger att eventuellt hålla det frostfritt (bor i södra skåne så det är sällan många dagar med
0 svar · 2,0k läst
T
Testarn: Är det självdragsventilation i huset? (eller fläktstyrd frånluftsventilation?) Om ventilen leder rakt ut och inte till en kanal som är gemensam med annan ventil så är det nog inga problem att montera en pax-fläkt. Finns ju de som är styrda av luftfuktighet så de bara går på över ett visst värde. Om det är fläktstyrd ventilation och det går från tallriksventilen i klädkammaren
5 svar · 7,5k läst
I
InsidersUnited: Jag tycker du ska köra på ett traditionellt system. Finns en risk att du lägger 20 papp på något som inte riktigt fungerar(lågt flöde,dålig återvinning etc) . Hade du lagt 15 till så hade du kunnat få riktiga grejer. Tror inte man pular ihop ett lossnayfilter som fungerar av några filterpåsar. Det ska släppa igenom rätt exakta mängder fuktighet värme etc. Då är det bättre om
8 svar · 9,5k läst
·
E
eviljava: [citat] Antingen sätter du dit nya fönster som har vädringslucka eller spaltventil, eller så murar du igen hålet. Väljer du det senare alternativet kan du ju passa på att bygga in ett ventilationsrör. I ena änden (utomhus) fäster du ett ventilgaller. I den andra änden (inomhus) ett tilluftsdon. Klart! Mexitegel har dock helt rätt i det han skriver! Sommartid skall du släppa in så
6 svar · 6,4k läst
I
il_capitano: [citat] Det enda som står är modellnamnet "ARE-900GIH" och således har jag kommit fram till att det bör vara en Appliance. Bör kanske poängtera att det rör sig om en lägenhet. Såhär ser det ut om jag plockar bort fettfiltret: [bild] Vet dock inte riktigt hur jag ska få loss den.
2 svar · 5,9k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Ja via en fläkt i "Separett-toan".
5 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.