D
dunborg: Hej, Du sa att du hade 3st våningar på 80kvm var, det blir totalt 240kvm. BBRs redovisar 0.35l/s per kvadrat boyta. Så du har minst 80l/s frånluft totalt med förutsättningen att källaren är en normal vistelseyta. Fläkten du har fått har en kapacitet på 121l/s friblåsande, alltså luftmängden vid minimal eller inget motstånd från kanalerna alls. Du har säkert runt 50Pa motstånd i
12 svar · 3,2k läst
F
frihopper: Hej! Startade tidigare en tråd om olika ventilationsalternativ men startar en ny eftersom den är ganska olik den första. Efter att ha kollat runt lite/fått råd är jag mest sugen på mekanisk frånluftsventilation med kanalfläkt på kallvinden med rör via den oanvända skorstenen som har ventilationskanaler till tvättstuga och kök. Har något förhöjda RH-värden i källaren när det
0 svar · 2,4k läst
·
H
hempularen: Borde väl gå att montera fläkten även mor en klenare anslutning. Visserligen med lite sämre funktion. Fläkten har i de flesta fall ingen del som behöver gå in i ventilröret.
1 svar · 2,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Vid hög fläkthastighet ställer man bara ett fönster på glänt vid behov. Vid låga hastigheter, som man oftast använder, behövs ingen särskild åtgärd. Särskilt som man oftast bara kör fläkten korta stunder.
2 svar · 1,9k läst
GoForIt
GoForIt: Det behöver ju inte nödvändigtvis vara motorerna utan annat i fläktens utformning. En sugande fläkt är att föredra framför en tryckande. Det jag beskrev var en traditionell uppställning med enkel mekanisk frånluft i en villa. Frånluft i kök, badrum och tvättstuga. Tilluft i sov- och vardagsrum.
9 svar · 3,7k läst
·
S
Seglarvännen: Jag får inte ihop det, varför skulle ljudet komma från isolering+ flexdämparna? Tror istället att ett förändrat ljud från aggregatet kan bero på att vibrationer eller fläktljud fortplantar sig som stomljud, antigen att något av ventilationsrören ligger emot något stomdel (träregel, innertak etc), rören kanske ligger i spänning eller installerats med tvång alltså pressats på
4 svar · 1,5k läst
S
sluggo74: Hej alla glada snickare Har en fråga om monteringen på en tak huv från plannja Frågan är när man tagit upp hålet i undertaket och skruvat dit gummitätningen plus ramen hur gör man med brandisoleringen? Ska man mäta upp hur mycket som behövs ovanför gummi packningen så att den ligger tät eller ska man trä hela isoleringen genom gummitätningen??för det sisstnämda verkar väldigt
0 svar · 1,1k läst
F
Fahlekorv: Kl 11 hade jag 5,1 g/m3 och SMHI 4,1 så det skiljer lite. SMHI har dock ingen station där jag bor så jag tror att de mäter ungefär 4 mil härifrån, precis vid kusten medan vi bor lite inåt landet.
6 svar · 1,4k läst
S
superpalten: Har köpt Fläkt Woods nya FTX aggregat RDAF Mini som ska ersätta mitt gamla Rexovent. Har haft Luftvärme så spiron ska in i RCDA luftvärmeaggregatet som jag tagit bort fläkten på och tömt innehållet på förutom värmeelementet som är kopplat till bergvärmen. Från det är det 125mm spiro till vinden på ca 1meter. Skulle underlätta att använda 125mm upp till vinden och reducera
0 svar · 1,9k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: En värmeförflyttare typ liten kanalfläkt kommer du troligen knappt märka...tänk på att det är väldigt mycket luft som ska flyttas och jag gissar att du inte vill att det varken blåser eller låter? Klassisk takfläkt tror jag funkar bäst...
7 svar · 3,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Lite sent svar ja ... Men jag söker just nu själv info, och hittade denna PDF som kanske är till vägledning: http://www.sotarenstockholm.nu/pdf/Imkanal_2012.pdf
12 svar · 19,4k läst
J
Josth: Jag tänker på ventiler i hus med mekanisk frånluftsventilation som det står i tråden, då sugs luften inåt. Annars hade det varit viss risk för mögelskador i luftspalten. En fördel med att ta in luften via luftspalten är att det också blir som ett stormskydd vid kraftiga vindbyar,
10 svar · 4,6k läst
osiris
osiris: OK, det blev lite otydligt resultat här :-). Jag vill ha en lösning med gammaldags "galler" på både insida och utsida om det går, men inte gärna göra avkall på sånt som man behöver. Jag vet för övrigt tyvärr inte riktigt vad det är man behöver... Ljuddämpning? Filter? Kondensskydd? Något annat relaterat till värme som gör att det inte blåser kalluft rakt in?
8 svar · 10,0k läst
·
GoForIt
GoForIt: Flera badrum, med ett rör från varje?
5 svar · 5,6k läst
·
P
Peter_K: Såld!
4 svar · 1,6k läst
B
Bigfoot: Tja, alltså principen för injustering är ju inget jag uppfunnit själv utan en allmänt vedertagen metod. (Och den som beskrivs i injusteringsanvisningarna för donet.) Det är bara mätinstrumentet som är lite originellt. Jag har labbat lite med noggrannheten och den är så pass bra att det inte borde vara där problemet ligger. Jag får ge mig upp på vinden och plocka bort isoleringen
2 svar · 2,3k läst
·
Renovera mer
Renovera mer: Ja problemet med kondens försvann när jag fick upp 100mm friskluftsventiler i sov rummen och en fuktstyrd PAX fläkt i badrummet
9 svar · 16,9k läst
·
K
klasses: Jaha, så verkar det vara löst. Hade hjälp av en person som förstår sig på sånt här och han upptäckte snabbt att en kort sträcka där det borde vara spirorör harm an satt en utdragare?! Så den biten var skadad och mer eller mindre helt tillplattad så det är bra att jag fått ut någon luft alls efter att ha sett den. Inte åtgärdat än men ska byta till Spiro i helgen/nästa vecka
52 svar · 7,7k läst
·
R
renoveringssmurfen: Känner att jag måste göra en ventilation i vårat tilltänkta uterum. uterummet kommer byggas med sadeltak med tegel och ett innertak i samma konstruktion som inne, dvs ett plant liggande tak med takhöjd 2.4m. Jag kan inte dra kanaler ovanför glaspartierna för där är en bärande balk, utan ska luften bort i det här rummet måste det bli genom kanaler upp i taket. förslag? :-) uterummet
0 svar · 2,4k läst
Globetrot
Globetrot: Nej, det är absolut inget praktiskt jätteproblem. Att sätta mögelstoppers är ju givet, kom bara intr på det innan.
11 svar · 5,8k läst
·
T
ToRy: Okej, ungefär som jag trodde då. :) Ska alla ventiler sitta uppe vid tak eller ska man ha någon vid golvnivå? Har för mig jag läst om det någonstans men det kan ha handlat om andra typer av utrymmen, kanske förråd eller så... Tack för svaret! :thumbup: Fler synpunkter?
2 svar · 2,2k läst
·
V
Vent_montör: jag har själv en franke tender med inbyggd fläkt och det ångrar jag, trots lovord om tystaste fläkten på marknaden. Österberg, swegon har fina externa rensbara isolerade fläktar till detta. Elon tror jag kan erbjuda paket med extern motor
5 svar · 9,6k läst
·
V
Vent_montör: Byt till nyare don som demmpa visade, dessa är ett mörker att justera in och dessutom skitfula. Skit skall inte komma från tilluft utan det är oftast innemiljö. Men många har aggregat med skit filter som filtrerar humlor och bin men tar varken pollen, små partiklar mm vilket är riktigt bra att ha. Oftast skit filter i gamla aggregat
11 svar · 8,3k läst
·
P
peter_sweden: [citat] Kan det vara denna? http://www.systemair.com/sv/Sverige/Produkter/flaktar--tillbehor/takflaktar/takflaktar-direktdrivna/tfsr/TFSR-315-M-Takflkt-gr-19540-svse.aspx Är Thermex och Systemair samma företag?
9 svar · 2,8k läst
·
U
Ulff: Noterbart är vi har 430Bq både uppe och nere i huset - kulverten ligger rakt under trappan gissningsvis letar sig luften, värmen och radonet upp den vägen. Det blir ju lite varmt och gott i själva kulverten. Vi har dålig luft och den här problematiken står mellan ett billigt "fixa-själv-alternativ" och ett FTX alternativ. Sänkning av ROT nästa år kommer ju att påverka detta.
5 svar · 2,9k läst
L
LAnsgar: Ska du leja arbetet är det garanterat billigare att dra el till skorstenen än att såga av asbestkanalen ;) Ska du göra arbetet själv blir det ju tvärtom iom att du måste anlita en elektriker.. Är det många pipor i samma självdragskanal kan det ju bli svårt att få rätt balans i luften, men om man har ordentliga kontrollventiler i rummen borde det gå att få "tillräckligt" bra.. Ev.
3 svar · 3,7k läst
·
W
Wakeman: Försöker komma på ett bra sätt att ta temperaturen i nocken, där är nästan en halvmeter thermofloc-isolering som dräller och masonitskiva bakom det. Återkommer när det är gjort.
11 svar · 2,8k läst
·
O
Oskar1122: [citat] Hej! Har en fråga om Swegon Casa R85. Vi är på gång att köpa en lägenhet med en R85 i en liten klädkammare placerad i sovrummet. Aggregatet är i sin tur monterad på en betongvägg i garderoben som vetter mot grannlägenheten. Hur är det med ljudnivån på R85? Kommer man kunna sova gott? /Oskar
14 svar · 6,7k läst
Ropia
Ropia: Plus en tub sikavent så blir det tätt å fint. [bild]
3 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.