Snåla 4500kr är inte läge i detta fall. Vi får se var det landar. Men att t.o.m köra på 30% är inte att överdimensionera då?
Vi siktar på who:s 100 bq eller lägre. Med befintligt högt undertryck från mekanisk frånluft och obefintlig tilluft från spaltventiler är vi hoppfulla. Fattade häromdagen att luften från sovrummen vån 2 kanske inte sugits in genom de små hålen ovan fönster till badrum. Det var nog trapphuset mittemot badrummet som flödet gick genom. Det skulle förklara dålig komfort och annat. Vi har större markradon läckage under trappan.
Vi siktar på who:s 100 bq eller lägre. Med befintligt högt undertryck från mekanisk frånluft och obefintlig tilluft från spaltventiler är vi hoppfulla. Fattade häromdagen att luften från sovrummen vån 2 kanske inte sugits in genom de små hålen ovan fönster till badrum. Det var nog trapphuset mittemot badrummet som flödet gick genom. Det skulle förklara dålig komfort och annat. Vi har större markradon läckage under trappan.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Vilket aggregat menar du skulle gå på 30% för ditt flöde? Kika på ett något mindre isåfall? Det finns nog en mellanmodell mellan 30 och 75%.
Jag kör mitt heru 100 på 53% kapacitet för att nå injusterat flöde på 48 l/s.
Sovrum våning två blir ofta spaltventilerna snarare frånluftventiler, eller i "sämsta" fall står det helt still på grund av självdrag/termiska krafter, så det kommer du nog få ordning på. Jag gick från ett värde på 480bq i årsmedelvärde till 40bq i årsmedelvärde när jag konverterade min frånluftventilation till FTX. (markradon)
Sovrum våning två blir ofta spaltventilerna snarare frånluftventiler, eller i "sämsta" fall står det helt still på grund av självdrag/termiska krafter, så det kommer du nog få ordning på. Jag gick från ett värde på 480bq i årsmedelvärde till 40bq i årsmedelvärde när jag konverterade min frånluftventilation till FTX. (markradon)
skall du ha 1 omsättning/timme på grund av radonet istället för "normen" 0,5omsättning/timme? Annars kan du ju justera in för 0,5omsättning/timme och göra en radonmätning för att därefter öka till 1 omsättning om värden inte är bra.
du räknar husets yta x 0,35 för att få fram min-omsättningen ... i ditt fall 112l/sek (0,5 omsättning/timme).
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden