Hej!

Ska montera en TL98F i ett gammalt ventilationshål som är ca 16 x 16. Befintlig gallerventil har 15 x 15 innermått och yttermått 18 x 18 cm. Medföljande galler är för litet för hålet. Röret som ska fästas är ca 10 cm i diameter. Har letat på Hornbach och K-rauta efter förstoringar eller liknande men hittade inget (otränat öga).

Hur ska jag göra för att fästa TL98F utåtgående rör i befintlig gallerventil alt. finns det 18 x 18 gallerventiler till 10 cm rör?

http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler/tl98f.php

20150712_122411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150712_122446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använd medföljande galler. Sätt en bottningslist och foga med t.ex http://www.illbruck.com/se_SE/products/SP054

Själv gjorde jag samma sak för ett år sedan, men jag tog den långa vägen och gjorde hålet mindre med allt vad det innebär.
Det enklaste är såklart att du hittar ett galler/övergång som löser detta.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Hmm, se om jag tänker rätt här. Om jag plockar bort befintligt galler, sätter en täckplatta 18 x 18 cm på ytterväggen, för in stosen genom täckplattan och kopplar på röret inifrån huset, fäster sedan medföljande yttergaller utanpå täckplattan och på den fyrkantiga fästningen på stosen.

Funkar?

Täckplatta
http://www.fresh.se/sv/tillbehoer/taeckplatta-18-180.php

20150712_173654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var en sådan jag skulle haft för ett år sedan ;)
Bode fungera utmärkt och fogmassan jag länkade till fäster/limmar bra på både puts och plasten(finns på jula bl.a).
Jag har faktiskt satt upp en likadan ventil idag, men det var ett nytt hål jag fick göra denna gång.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Perfa! Det blir ju lite luft över i ventilationshålet i väggen runt röret, ska jag fylla det med nån typ av isolering? I såna fall vad?
 
frihopper skrev:
Perfa! Det blir ju lite luft över i ventilationshålet i väggen runt röret, ska jag fylla det med nån typ av isolering? I såna fall vad?
Ja, det tycker jag, men det beror lite på hur din vägg ser ut.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Det är en lättbetongsvägg, eller vad menar du? Du ser hålet i första posten. Innanför kommer det vara en plåtregelvägg utan isolering med OSB + gups.
 
frihopper skrev:
Det är en lättbetongsvägg, eller vad menar du? Du ser hålet i första posten. Innanför kommer det vara en plåtregelvägg utan isolering med OSB + gups.
I så fall hade jag inte isolerat runt om utan bara tätat insida och utsida och hade jag tittat ordentligt så hade jag sett detta i din första post:o
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.