Hej!
Har nyligen fått en anmärkning vad gäller min ventilation i en bostadsrätt.
Anmärkningen lyder "im-kanal ej rensbar".
Har för tillfället kolfilterfläkt. Dock har någon tomte (jag) spacklat/målat in ett "raster" som ej är löstagbart för rensning, vilket fungerar som frånluft ut till murstocken.
Min fråga är då, kan jag sätta in i princip vilket frånluftsdon som helst, eller finns det speciella krav på mått osv? Skulle tex, ett vanligt demonterbart 100mm don fungera? Eller klaffventil?
Stort tack på förhand!
(ventilationen uppe till vänster)
Har nyligen fått en anmärkning vad gäller min ventilation i en bostadsrätt.
Anmärkningen lyder "im-kanal ej rensbar".
Har för tillfället kolfilterfläkt. Dock har någon tomte (jag) spacklat/målat in ett "raster" som ej är löstagbart för rensning, vilket fungerar som frånluft ut till murstocken.
Min fråga är då, kan jag sätta in i princip vilket frånluftsdon som helst, eller finns det speciella krav på mått osv? Skulle tex, ett vanligt demonterbart 100mm don fungera? Eller klaffventil?
Stort tack på förhand!
(ventilationen uppe till vänster)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "klaffventil"
Klaffventil aluminium 150 x 150 mm Bårebo
Justerbar via 4 snäppen
505 kr inkl moms
Läs mer
Om du bara får frånluft från ditt kök så är det säkert OK med ditt snygga lilla galler. Dock måste det gå att ta bort hyfsat enkelt, skruvar duger nog.
Föreslå en prylig lösning med skruv och plugg till den som skrivit protokollet och kolla om han godkänner det.
Föreslå en prylig lösning med skruv och plugg till den som skrivit protokollet och kolla om han godkänner det.
Enormt stort tack för svar!
Han som förde protokollet sa också att det kanske skulle räcka att göra det befintliga löstagbart men "visste inte".
Tänkte sätta in en vanlig frånluftsventil istället, då dessa är väldigt lätta att knäppa lös.
Samt reglerbara för luftmängd osv.
Tror ni att det skulle duga?
Ha en bra dag!
Han som förde protokollet sa också att det kanske skulle räcka att göra det befintliga löstagbart men "visste inte".
Tänkte sätta in en vanlig frånluftsventil istället, då dessa är väldigt lätta att knäppa lös.
Samt reglerbara för luftmängd osv.
Tror ni att det skulle duga?
Ha en bra dag!
Råkade du ut för en sommarpraktikant? Hur ska personen då kunna ge okay på nästa OVK kan man fråga sig. Nu är väl din BRF beställare av tjänsten men det känns mindre seriöst. Formellt ska du väl fråga föreningen om vad som är okay att sitta där.
Men vad är det för jävla folk föreningen har tagit in. Om man synar ner något måste ju innehavaren av lägenheten kunna åtgärda felet utan att behöva gå ut på ett öppet forum och fråga.
Man får ju hoppas att det bara är någon form av förbesiktning inför ovk:n. Annars är det ju ett bra sätt att få sin personcertifiering indragen. Oavsett anser jag dem vara klåpare.
Har du självdrag kan du inte sätta dit ventilen då den fria arean blir för liten.
Vilket egentligen om du ska följa reglerna lämnar dig kvar med den gamla hederliga imkanalsluckan som satt i väggen från början.
Du behöver med andra ord prata med den som gör ovk:n om det nu är en ovk som görs. Och är det inte en ovk kan du be dem dra dit pepparn växer tills de har mer torrt under fötterna.
Man får ju hoppas att det bara är någon form av förbesiktning inför ovk:n. Annars är det ju ett bra sätt att få sin personcertifiering indragen. Oavsett anser jag dem vara klåpare.
Har du självdrag kan du inte sätta dit ventilen då den fria arean blir för liten.
Vilket egentligen om du ska följa reglerna lämnar dig kvar med den gamla hederliga imkanalsluckan som satt i väggen från början.
Du behöver med andra ord prata med den som gör ovk:n om det nu är en ovk som görs. Och är det inte en ovk kan du be dem dra dit pepparn växer tills de har mer torrt under fötterna.
Redigerat:
Tack!
Det är självdrag i bostaden.
Ska höra med personen som gick med kontrollanten imorgon åter igen.
Tanken var att det skulle anlitas en fackman, men snål som man är så vill jag helst göra detta själv och spara lite kosing.
Jag, personligen var inte med under besiktningen.
Hur som helst, så satt det en ca 20cmx30cm lucka där tidigare som jag tog bort.. Är det en sådan jag ska ha?
Vet ej namnet på dessa tyvärr.
Det är självdrag i bostaden.
Ska höra med personen som gick med kontrollanten imorgon åter igen.
Tanken var att det skulle anlitas en fackman, men snål som man är så vill jag helst göra detta själv och spara lite kosing.
Jag, personligen var inte med under besiktningen.
Hur som helst, så satt det en ca 20cmx30cm lucka där tidigare som jag tog bort.. Är det en sådan jag ska ha?
Vet ej namnet på dessa tyvärr.
Tack för respons Cpalm, Tjoa och Åsa!
Stort galler 150x200
Tjoa, ja det verkar svårt att få tag i en imkanalslucka, iallafall över nätet.
Kikade på denna, borde storleksmässigt räcka gott och väl?
Som sagt, ska ringa imorgon och försöka få fram en rekomenderad åtgärd.
Tack allihop!
Stort galler 150x200
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjoa, ja det verkar svårt att få tag i en imkanalslucka, iallafall över nätet.
Kikade på denna, borde storleksmässigt räcka gott och väl?
Som sagt, ska ringa imorgon och försöka få fram en rekomenderad åtgärd.
Tack allihop!
Har nu hört efter, och enligt dom så kan jag i princip ha vad som helst så länge luftflödet är okej, samt att rensning är genomförbart.
Kommer att försöka använda det gamla gallret och göra detta löstagbart med 1 skruv. Hålet blir ungefär ~70x250, vilket jag hoppas bör räcka för rengöring.
Tack allesammans för kanonbra svar!
Kommer att försöka använda det gamla gallret och göra detta löstagbart med 1 skruv. Hålet blir ungefär ~70x250, vilket jag hoppas bör räcka för rengöring.
Tack allesammans för kanonbra svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden