Ventilation
mexitegel: Sannolikt lagren i fläkten som gett upp. Du fick bra länkar från thomas33 på reservdelar :)
sblixten: [citat] Ja, då var jag med ändå ;) Så länge du har bra ventilation(vilket du verkar ha), så kommer det att fungera att sätta igen där takfotsnätet sitter med isolering och vindpapp och sen se till att det finns isolering ovanför plasten också. Förmodligen försvinner en del värme genom den nuvarande konstruktionen(speciellt om det blåser ute) så det finns nog några kronor att
Mikael_Swe: Jag hyr detta hobbyrum, så större ingrepp är nog inte möjligt. Hur menar du när du säger att jag ska skaffa ett till fönster? Jag funtar på att byta ett fönster till en "vägg" (träskiva).
Ropia: Min erfarenhet med medanisk frånluftventilation och flera våningar är att det suger in luft som bara den i spaltventilerna på nedervåningen på vintern och i övervåningens spaltventiler står luften helt still, eller tillochmed går bakvägen och blir "frånluftventiler" istället. På sommaren samma symptom, men inte samma luftflöde på nedervåningen. Min lösning var FTX och nu är
exerg: verkar vara helt normalt. Huset i sig självt alstrar värme genom kompressor,disk,matlagning,strålningsvärme från fönster o fläktvärme så nån kyleffekt kan inte bli märkbar med de temperaturskillnader och luftmängder det är frågan om även om värmeväxlingen i ventaggregatet skulle bypassas. ACJ är en luftvärmefläkt som cirkulerar luften som oftast tas vid golvet i hallen och
Niklas Bendelius: Hej! Försöker göra som dina föredömliga bilder visar men efter att jag pillat bort det lilla locket, sprinten och brickorna sitter det paketet ändå ihop som om de svetsat fast eländet. Har ni några tips på hur jag ska få isär skiten? Mvh, Niklas [citat]
Magnus Ladulås: [citat] Det där är samma fläkt som Nivell använder i original fast med inloppsdiam 80 mm, dvs denna http://www.luftbutiken.se/vaggflakt/4507-ostberg-vaggflakt-rs-080-a.html Skiss över monteringen här: http://www.nivellsystem.se/sv/foreskrivare/montering/montering_ventilation/vara_flaktpaket/flaktsystem_70_utomhusmontage.html
Roev08: En luft/luftfrånluftsvärmepump kan göra nytta för er också. Då kan man dessutom hålla sig på plusgrader hela vintern. Vi har en som ger +8 grader året runt. På sommaren kan man köra kyla från den också.
anders07: Kanske något sånt här: http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/6306-mitsubishi-vl-100-u5-e-lossnay-x.html I övrigt finns ju inte några direkta regler, bara rekommendationer. För permanentboende skulle jag dock satsa på mekanisk ventilation, speciellt från badrum. En PAX fläkt eller liten fasadfläkt bör ju också räcka annars.
Skyria: Intressant, vet du om detsamma gäller om jag skulle skarva rören istället? Har lekt med tanken att man skarvar rören inne i trumman och monterar ett vattenlarm kopplat till hemlarmet samt sätter dit en inspektionslucka. Om en sån lösning är lika illa som att inte göra ordentliga rörgenomföringar regelmässigt så skulle jag åtminstone kunna styra placeringen av rören bättre.
Jonatan79: Mekanisk frånluft bygger på en elektrisk fläkt som placeras antingen tex på tak eller vind. Utsug ska ske i kanaler från badrum, tvättstuga och tex källare om du tycker det behövs bättre luftombyte där. Köksfläkt skall ha egen kanal eller kolfilterfläkt som är vanligast. Du kan säkert använda de flesta av bef rör så det borde gå smidigt. Ring någon vent-firma i krokarna så
Rigor: Värmeflyttare är en bra och relativt billig lösning, välj teknik,placering och fläktar med omsorg med tanke på ljud.
sblixten: Jag kollade lite snabbt på den modell du har och den drar över 1000W när den går på full effekt och då blir det en del värme.
Möbelsnickaren: Ok, fint! Tänkte också det, det hade ju varit pissigt att behöva mecka med något inne i väggen. Jag borrar upp och drar igenom ventilationen, så får det vara bra me det! Tack för hjälpen!
Ropia: en friskluftventil i "pojkrummet" vill du ha, så du inte riskerar att få in smutsig luft ifrån bilar, oljespill, svetsrök och annat skit som förekommer i garagemiljö.
Ankan_77: Och nu kommer lite efter-fix 😀 De satte på ett 125 påstick +muff och sedan en tilluftsventil. Nya önskemål från familjen har kommit till att det ska spottar i taket. Då blir det problem med ventilen eftersom jag inte kan sänka taket utan att nuvarande ventil är i vägen. Det som skulle funka rent utrymmesmässigt är att sätta en övergång från 125 till 80 istället för muffen
InsidersUnited: [citat] Du får säga till henne att du kan mycket men tyvärr inte styra termodynamikens lagar =) Har du värme på i Juli ? Ja då kan du väl strypa på raddarna på lämpliga våningsplan, är det inte den värmen hon menar så är det svårt med flervåningshus. Värmen stiger och varmast blir det ofta tyvärr i s-rum på 2a våningen. Har du dessutom dåligt självdrag system så hjälper
fdcarlsson: Ja jag tänkte att den skulle hjälpa till att torka tvätten nu på sommaren (har precis bytt pannan till luft/vatten) men vill ju även att den håller hela källaren torrare, och det känns som att om den står i tvättstugan kommer den inte täcka hela.
Seglarvännen: Kan bara hålla med - FTX (Från- o Tilluftsventilation (X=återvinning av frånluftens värme)) rekommenderas.
myrstack: Normalinstallationen brukar vara en 900mm flexdämpare direkt vid donet och sedan en 900/1200mm dämpare vid aggregatet på stammen
JOW: Ja, fast jag menade att jag gör det på kvällen.. Fast jag skrev ju inte riktigt så... "De dagarna som det är riktigt varmt brukar jag slå på forcering på kvällen när det blivit svalare" Så borde jag ha skrivit...
Ropia: Japp dammsugarmodellen funkar! Risken att den ger upp och dö är ganska stor dock. Dom är inte designade att gå flera timmar i sträck eller till och med dagar, men har man nått gammalt skrot så kör på vetja! En dammsugare kan man ju få för 399:- på nån av elektronikladorna :-)
ConnyN: Har ett fönster i samma rum som står på glänt dagtid för att vädra ut. Kommer väl bli lite väl kallt vintertid, dock. Har även en likadan ventil i rummet bredvid som också står öppen.
Jocke69: Ok, och då det är fuktigast på vintern ska jag nog sätta in solventilation Tack tack
Jonatan79: För att få ett bra luftombyte måste det finnas ett sk självdrag eller bättre system via tex skorsten eller via en elektrisk fläkt i badrummen som drar in ny luft via ventilhål ytterväggar, tex sovrum, v-rum. Väggventiler med nät/filter finns att köpa billigt och enkelt att montera om gamla l finns med samma dimension. Om ni planerar att bo där permanent ta hjälp av någon kunnig