Sitter och jämför två offerter på FTX installation till vår villa. De två är hyfsat lika så när på aggregatet. En föreslår Flexit UNI 2 och den andra Systemair VTR 200 RT.
De två aggregaten verkar väldigt lika men jag hittar ingen info om någon form av sommarläge på Flexit UNI 2.

Kan det vara så att den inte har denna funktion eller finns det bara ingen inställning för det?

Är det något annat jag borde jämföra eller finns det någon som kan rekommendera någon av modellerna?

Tack på förhand.

/Mattias

Nu läste jag bara lite snabbt i manualen men innebär sommarläget att Systemai stänger av värmeväxlare och eftervärme så gör Flexits aggregat samma sak.
Sedan skiljer det nog inte så mycket mellan aggregaten, liknande fläktar och växlare.
Systemair har en lite "roligare" manöverpanel men jag tycker att man skall ändra så lite som möjligt när det väl är rätt inställt.

Tackar. Tänkte att funktionen fanns men det står så tydligt på Systemairs sida men inget på Flexits...

Fångar upp gammal tråd med dum fråga - när det är svalare ute än inne kyler Flexit Uni huset och stänger värmeväxlare? Hade varit gött ikväll.

Så länge inblåsningstemperaturen (tilluftstemperaturen) är högre än inställt värde så går inte värmeväxlaren.
Vill du vara säker på att få in så sval luft som möjligt kan du sänka börvärdet, har du enkla panelen med grön lampor sitter det en liten potentiometer under locket där man ställer in börvärdet.

Har en uni 2, hur skall jag ställa in för bästa kylning? Har manöverpanel med lcd skärm.
18 grader inställt på rumstemperaturen samt kylning på och kylåtervinning på.

Hur mäter Uni-aggregaten rumstemperaturen? Det är ju inte samma som tilluftstemperatur. Frånluftstemperaturen mäts inte i aggregaten? Eller det är kanske inget problem? Tänkte framförallt på funktioner som kylåtervinning m.m..
Eller så sänker man helt enkelt bör-värdet sommartid som tidigare nämnts.

Som standard har inte UNI inte frånluftsgivare, utan kör bara reglering på konstant tilluftstemperatur.
Kylåtervinning är nästan bara aktuellt om man har kyla i huset sällan man har svalare inne än ute, liten finess med störst nytta med kyla/kylbatteri.

Ok - så när på manöverpanel anger rumstemperatur menas egentligen tilluftstemp? Det funkar alltså bra med temperatur varma dagar med Uni? Onödigt köra värmeväxlare när hus ska kylas sommarkvällar.

FrittDrag_II skrev:
Som standard har inte UNI inte frånluftsgivare, utan kör bara reglering på konstant tilluftstemperatur.
Kylåtervinning är nästan bara aktuellt om man har kyla i huset sällan man har svalare inne än ute, liten finess med störst nytta med kyla/kylbatteri.
Njaa... när det blir rejäla värmetoppar, som t.ex. förra veckan när det hoppade upp till 32C utomhus, spå hade jag en frånlufttemperatur på 24C, då var det kylåtervinning på aggregatet som fick ner tilluften ett par grader från 32 till 27-28. Kanske inte så mycket i sammanhanget, men när det blir sådär läskigt varmt så gör varenda grad en hel del, kanske för placebon men ändå :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.