Fläkten i fråga ska monteras på vinden och är en stor isolerad låda, som en tårtkartong som ska stå på högkant. Den kommer av nödvändighet just stå, vila på ett par parallella regelbitar. Ska fundera på hur man ska montera det stabilt, hittar inga direkta fästmöjligheter på själva lådan.

Men hur slipper man vibrationerna?
Lägga in några lappar liggunderlag på reglarna eller finns det någon mer avancerad metod?

Leta efter dämpfötter till värmepumpar.

• Gilla
Crebel
  • Laddar…
Min erfarenhet av vindsfläktar säger att vibrationer inte är ett problem.

• Gilla
Crebel
  • Laddar…
Det beror nog på om man är ljudkänslig eller inte, men en köksfläkt går ju en begränsad tid och bullrar ändå, alltså är vibrationer på vinden nog inget problem. Är det däremot en frånluftsfläkt eller ftx som går dygnet runt ska man nog tänka sig för lite om man vill slippa brum.

• Gilla
Crebel
  • Laddar…
Ett av viktigare delar är:

1. tysta inluftsventiler
2. ljuddämpare inluft
3. Dämpfötter!
4. Ljuddämpare utlopp.
5. Ljuddämpande läda.

• Gilla
Crebel
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag gör en kort spaning på dämpfötter men är det krångligt att få tag på så nöjer jag mig med lite liggunderlag emellan.

Atom skrev:
Kolla luftbutiken
Det vore ju jättebra, jag ska ändå köpa trumsats och lite grejs därifrån :-)

Jag vet att ljuddämoare vore bra men missade det i planeringen så det kräver att jag river upp ingubbningen i klädkammaren där röret går upp till vinden. Vilket jag är beredd att göra om det blir för bullrigt men det får gärna vänta lite,

Redigerat:
Bara för att klarlägga - talar vi om en köksfläkt eller om en fläkt som sköter hela husets ventilation, inklusive oset från den stekta falukorven?

Enbart falukorven. Dvs ren köksfläkt :-).

Dä det det dämpfötter som gäller.
På Biltema kan du köpa dämpande mattor som du kan limma runt denna. De till bilar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.