Ventilation
DjKool: Återigen tackar för alla svar. @Josth du har rätt att fundera på frånluftsdon vore bra. Är det något speciellt man bör tänka på? Ventilerna i yttervägg/fönster ej klara. Tror ej jag skall hyra luftflödesmätare och göra det jobbet. @n1zz3 bra tips vi bör tänka på då bara badrum är klart.
Jonatan79: Fönster ska INTE ha spaltventiler, du ska inte ha några vägg eller fönsterventiler med ett FTX-system, läs på lite mer så du förstår upplägget med FTX.
Samuel E: Radea var här som gjort radon kollen. Han mena på att FTX för första våning var de bästa om vi inte tänker inreda källaren. Aja i vilket fall lämna han en offert. Strax över 100 tusen efter rot. Vi har 100 kvm.. Vilka sjuka pengar de kostar o ta in firma.
bsba: Tack för tipset. Får rota i det när det blivit lite varmare. Mitt ventrör går sidledes en bit innan det går ut på taket, men förhoppningsvis kan man sätta nåt vid mynningen. Vid fläkten är det väldigt tajt och man kommer att få göra om takanslutningen om man plockar ner den.
mexitegel: Tack för svar! :) Ja, det är det vanliga och enligt länken jag postade (http://ftxgruppen.se/ventilation-i-bastu) så innebär "Traditionell ventilation i bastu tillsammans med ett elektriskt bastuaggregat resulterar i en stor temperaturskillnad mellan taket och golvet." vilket verkar helt logiskt. Det jag fastnade speciellt för var det kursiverade resonemanget nedan: "Frånluft som
FredSk: Bumpar tråden. Vi har både ftx och öppen spis. Det är inte så att det röker in och det är superlätt att starta elden, men det luktar/doftar ändå en del i vardagsrummet när vi eldar. Inte direkt röklukt, men en tydlig doft som gör mig orolig. Är det som det ska vara?
mexitegel: [citat] Vet varifrån det härstammar, var något inlägg här i en av mina trådar med frågor kring ventilation som detta dök upp. Lilltoan här hemma hade nämligen både en friskluftsventil och en frånluftsventil (mekanisk), mindre än 50 cm ifrån varandra och detta benämnde någon som "Stockholmsventilation", rätt eller fel. Hus byggt på 70-talet.
Johan Gunverth: [citat] Bra idé med att öka luftrörelsen! Avfuktaren har en noggrann fuktighetsmätare och ett torka-tvätt-program. Skillnaden mot vanlig fukthaltsdrift verkar vara att fläkten i avfuktaren kör på full fräs. Då skulle man köra avfuktaren på normal drift och använda ett separat fläkt som cirkulerar luften genom tvätten. Rummet är långsmalt och jag skulle kunna skaffa en tystgående
Gorson: Hej Läste just igenom https://www.byggahus.se/forum/ventilation/269515-stora-problem-med-ventilation.html med stort intresse då jag verkar ha ett liknande problem dock med lite andra förutsättningar. Jag har en stuga (50 kvadrat med självdrag) som står med underhållsvärme (oljefyllda värmeradiatorer) stora delar av vintern. När jag kommer dit bränner jag på elementen och eldar på i
Leo Zvar: [citat] Min pelletspanna brann upp i oktober ifjol så det fick bli bergvärme en ctc 408 som jag änsålänge e nöjd med... förbrukar 600kw mer nu i januari med bergvärme än förra året som var mild :) o så är inte ens pellets inräknad i förbrukningen
jimmywest: [citat] Yes, lite som jag tänkte då. Jag ska kolla till så det finns en bra glipa vid dörren först och främst, sen blir det att kontakta någon i brf och se vad de säger :3 Tack för svar!
KnockOnWood: [citat] Ett litet varningens ord bara, grundat på egna erfarenheter: Om uteluftsfilteret/insektsnätet minskar tvärsnittsarean på luftintaget kan du råka ut för att det isar igen. Lite insekter, några gamla vissna löv eller liknande kan åstadkomma detta. Med minskad insugsarea så blir det ett tryckfall. Tryckfall -> lägre temperatur -> rimfrost bildas vid temperatur under 0°C och hög
camelspin: Hej Tack för svar, Jag har förstått att trafo är bättre. Skall byta spiskåpa så då kan jag väja en med trafo som styr fläkten. Det är dock "mer" ljud än så - fläkten är ju ändå 40 år. Tills dess, vad är bäst att prova för att få ned ljudnivån?
ricebridge: För ljudmätning: Enkla appar för grov uppskattning av dB finns för våra vanligaste smarta telefoner. Arbetsmiljöverket har t ex en. För ljuddämpning: En del finns här: http://www.thomann.de/se/standard_absorbent.html
Jonatan79: Byt allt eller så mycket som går om ni inte behöver riva upp rummens golv. Vi gjorda samma byte till FTX men operationen var på kallvinden så inga problem att kapa upp och byta ut skiten...
Ropia: Du kan få hjälp med dimensioneringen av olika firmor, och redan där så berättar du dina förutsättningar, att du vill ha gott om ljuddämpare och dämpare vid alla don så kommer de rita in detta till dig och dina förutsättningar. Du får hjälp med kanaldimensioneringen och kan bolla frågor till dem om du vill avvika ifrån ritningen. Tänk efter ett par gånger om du verkligen vill
surf_fredde: Du har alltid högst tryck i det rum som luften trycks in i. Ett svagt övertryck ger med åren mkt luft ut i isoleringen Men ställ dig och rök en cigg på ÖV, luktar det nere så drar det åt rätt håll �� Som jag säger snåla inte, det blir mögel med o övertryck om du har icke Hygroskopisk isolering ( allt utom träfibrer) vilka kan hantera mindre mängder fukt utan att det
TheGame: Ska nog inte vara nån fara med snö på gallret.
Handyoldman: Det låter bra, lät du takfläkten sitta kvar?
Ropia: de små "pilarna" vid alla fönster på "våningsplan" indikerar enligt ritning att alla dessa har spaltventiler. Tilluft in alltså. När du satte in nya fönster så sattes alltså inte nya spaltventiler in? Det förklarar den dåliga luften. Lösningen är att sätta in spaltventiler i de nya fönstren enligt den gamla ritningen och se över frånluften, alternativt skita i det och installera
Fangorn: Bumpar den här tråden efter X antal år. Tomtebo, hur funkar fläkten? Funderar på att installera sådan under takfoten, det blir i nivå där taköverhänget slutar (det sluttar neråt)...
Lips74: Spjället var stängt över 2 timmar men öppnades aldrig själv.
Semiproffset: Ringde och pratade med en trevlig kille som heter Daniel på alig.se Mycket bra info och har man möjlighet att bygga en låda runt aggregatet så är det inga problem att ha det i garaget..
ivarssonivar: Våran bostadsrätter fick underkänt i OVK och alla har vettat om det i typ 10 år även kommunen så för 2 år sen la kommunen stort vite om det inte fixades vilket det då gjordes.
Henrik2: Jag bor i ett Hjältevadshus (1 ½ plan) som är byggt för 10 år sedan. Taklutningen är på 38 grader och det gör att det inte finns utrymme för någon vind högst upp i huset. Ovanför övervåningen är det bara cirka 50 cm fritt utrymme ovanför takisoleringen. I allrummet i mitten är det dessutom ryggåstak vilket gör att det fria utrymmet är ännu mindre. Nu till min fråga. Den enda
snowballtwo: Tack. Får väl helt enkelt skruva isär fläkten själv. Jag tyckte att själva slangen såg "för lång" ut i fläkten, kanske kan vara den som en vinge har fastnat i. Tyvärr går det inte att komma åt den nerifrån. På pappas fläkt finns snabbfäste till motorn och spjället sitter i en genomskinlig kona. Mycket smidigt!
Peter2400: I ett av våra badrum så har vi en PAX 200 badrumsfläkt. [bild] Jag tycker att ljudnivån är lite hög, men även att den ventilerar onödig mycket luft. Jag vill att den ska gå kontinuerligt på låg fart ca40%. Fläktmotorn är på 4W och 230V I min iver att få ner hastigheten provade jag att koppla ett motstånd på ena kabeln som matar fläkten, ett metallfilmsmotstånd 0.25W på 6.8kohm
thellberg: ljuddata finns på alla produkter, sen är det bara att räkna :)
Pontstone: Hej alla glador, Jag och min familj bor i ett hus byggt -33. På ovanvåningen så finns det sidovindar som idag används som garderober. När vi flyttade in i huset så gick takfotsventilationen via sidovindarna upp på vinden. Tids nog så isolerade vi taket på vinden och i sidovindarna. I samband med det så gjorde vi luftspalter från takfot upp till nock, vilket ändrade sidovindarna från
anders07: Nu är jag inte någon expert på flöde själv och har alltid kört enligt principen vintertid mindre flöde (eftersom det är torrare luft och kallt) och sommartid "normalt" flöde. 0,35 l/s/kvm stämmer som minimum flöde enligt boverket. Du kan inte veta hur mycket luft det flödar genom lägena på styrningen utan det måste mätas. Antingen ringen man en VVS firma, hyr eller köper en