Ventilation
Perala: Har självdrag i huset och det sitter en frånluftsventil i köket. Fläkten går inte på något grundflöde nu och spjället är stängt. Men tack för svar ! =)
DIY_freak: Förutsätter att kondensen var på insidan av fönstren, annars är det inget problem. För att undvika kondens i fönstret så kan du gå lite olika vägar, t.ex. 1. Kallställa rummet så att det inte kommer in varmare luft från annat håll. 2. Sätta i en avfuktare i rummet 3. Isolera fönstren bättre, t.ex. med en extra glasskiva. Att öppna upp mer så det blir varmare i rummet tror jag
Arne999: Men det blir ju ett ändträ på läkten under ventilen ... Blir la inte så bra ??
iamrane: [citat] Har installerat nu en fläkt som går på lågvarv heltiden och sen maxar när fukten stiger. Vilken skillnad!! Aldrig imma på spegeln nå mer. Den gamla var dessutom felmonterad. Hade inget plaströr. Hur lat kan man bli?? Så gallret på utsidan var helt igendammad med isolering. Inte konstigt det inte funkat bra innan. Ang varmt vatten när vi duschar så har jag nog varmare än min
Mattias_Jo1: Denna har jag innan mitt Heru 130. Fast ett 200. Mycket skit samlas upp speciellt på våren. Byter 2-3 ggr på vår/sommar. 1 ggr på vinter. https://www.soliduct.se/filterbox-flk-160/p-1724.htm [bild]
Pierre_r: Kom äntligen ihåg att leta upp lapparna på lagerna som jag använde. Det är SKF 608-2RSH
FrittDrag_II: [citat] Jag frågade skatteverket om detta våren 2015 och fick följande svar: [citat] Vad jag hört är det inte ändrat, så ROT på rensning av kanalerna men inte på annat underhåll av ventilation.
AndersS: Så länge ingen luft sug ut från badrummet kan du låta det vara. Och jag misstänker att ditt hus bygger på självdrag så då är det bara bra. Vi har ett hur från -60 där alla sovrum har frånluftskanaler upp på taket, både via murstock och egna kanaler. Och även hos oss fanns det frånluft i en öppen spis där spjället var utformat så det inte tätade fullt ut runt om. Idag har vi
Tomas Fernman: [citat] Tack för ditt råd. Renoveringen är ganska omedelbart förestående så jag hinner inte testa först, men det du skriver stöds ju av andra här och jag ska satsa på en riktigt bra fläkt. Kanske räcker gamla placeringen. Min gamla fläkt har ju varit rätt kass och bara gått i ca 15-20 minuter i samband med duschning, så där har jag nog mycket av problemet.
KalleKe: Jag har funderat lite över det men det kommer nog behövas ganska mycket jobb med den befintliga skorstenen då det är i princip ett stort fågelbo på vinden och jag irriterar mig ganska mycket på rören i taket i källaren. Tänkte dra en ny pipa isf till en eventuell ny skorsten
jbr: [citat] Är det någon som har koll på vad det finns mer för färdiga fuktsensorer för 1-wire? Alltså med chip "on board" och som kan anslutas direkt på ett 1-wirenät. Även m.nu har ju en men det kanske finns fler? https://www.m.nu/luftfuktighetsmatare-version-p-373.html
Ropia: Ja dom nya cirkulära kanalfläktarna med ECmotorer som kommit är riktigt fina. Östberg och systemair har ett gäng nu till de flesta kanaldimensioner.
Christer Bill: intressant... det kommer inte finnas plats i väggen för runda stora ljuddämpare. Om nu inte flex dämpare har önskvärd effekt så slutar det med att jag kommer köra utan dämpare i väggen, endast flex dämpare uppe på vinden. Hur dämpar man överhörnings ljud på ett vettigt sätt?
TuXy: Bra feedback där med att stänga ventilerna helt. Det borde vara ännu bättre än att ha de bara lite öppna!
hnurre: Glas upptill är bra som Andy78 skriver. En kompis gjorde precis så. Han satte in färdiga, ej öppningsbara, fönstersektioner närmast taket när han slog upp en vägg till ett extra sovrum. Glaset är kanske 30 högt. Resultatet blev bra tycker jag. Det kändes inte "konstigt" i rummet på nåt sätt.
Torgny Jonsson: Måtten på det tänkta badrummet [bild] (Avlopp är redan dragna av förra ägaren. Allt går att göra om, men med stora besvär i så fall.) A och B är planerade platser att sätta badkar resp. dush. C, vars avlopp får bli draget på väggen till B är tänkt för handfat. Tänker mig fråmst att ha utsug vid B, då Dush är det ssom kommer användas mest (tror jag). Ev. sätta ett utsug
Olaf3: Jag gjorde det själv när teknikern var här. Avfettning och sen hetvattentvätten. Ingen som helst risk att skada paketen.
MathiasS: Man kan ju också säga att det vatten du har i röret kommer från plattans undersida och kondenserar innan fläkten av någon anledning jag inte riktigt förstår. Men, låter du vattnet rinna tillbaka så gör ju det varken till eller från, det är 100% rf under plattan ändå.Om du inte har rör som rostar skulle jag låta saken bero.
Ropia: Näe, luftflödena är detsamma, aggregatet blir förvirrat av givarna bara. Luften kommer att gå åt rätt håll men det kan bli tok som att t.ex. aggregatet inte värmeåtervinner eller att den eldar på eleftervärmaren väldigt mycket.
Hojte: En grej som inte det tänks på är att matfettet som åker ut genom fläkten åker ut och sätter sig på fasaden 😟
Matstj: Dina ventiler sitter ju i kök, tvättstuga, badrum, klädkammare, finns det fler än så? Har du öppen planlösning? Du kan ta en bit hushållsoapper och hålla inför ventilerna. Om den inte ramlar ner ich hålls kvar av suget då har du bra ventilation. EC fläkten för 4000kr är dyrt. Du kan köpa samma sak på Soliduct.se mycket billigare. Men jag skulle ändå hopoa över snabb lösningar
Ropia: Ja absolut, alla kan ha en dålig dag och de skall såklart ha en chans att åtgärda sina fel. Tråkigt att tänka på att du kanske fått höjda uppvärmningskostnader då inte aggregatet fungerar som det skall. Jag har sett skräckinstallationer där eleftervärmaren suttit på avluftsidan och eldat upp avluften åt kråkorna med 2kw värmeffekt dygnet runt i veckor... det blir ganska bra med
zippocage: Hade ventilationsfirman hemma hos mig och något är fel men de vet inte exakt vad (rotorn funkar inte) så de skall byta styrkortet men måste vänta på att få hem det :(.
Sigge: Hej! Håller på och bygger till mitt sommartorp. Den befintliga delen består av timmer. (Planerar att tilläggsisolera den om något år.) Den nya har vanlig nybyggstruktur med isolering, gips, osb, ångspärr och allt. Delarna är sammanbundna genom en glasveranda. I båda delarna finns ventiler och små fläktar. I tillbygget har jag just installerat en värmepump. Där har jag nu under
Andreas Lundgren: Det slutade med att jag trädde ett 100-rör över utloppsventilen och spruta fogskum mellan det nya 100-röret och det gamla 125-röret. :confused:
tommib: Att "åtgärda" ett enrörssystem gör man i mitt tycke genom att byta ut det. Det är dyrt. Generellt kan man säga om enrörssystem att slingorna måste vara balanserade och att radiatorerna måste vara dimensionerade efter var i slingan de ligger. Det är mycket krångligare att strypa in ett enrörssystem än ett tvårörssystem eftersom du påverkar alla radiatorer i slingan när du ändrar