C
Tjoa skrev:
Eftersom ni uppenbart har helt olika versiner om hur det ska se ut så föreslår jag att ni vänder er till Funkis (Funktionkontrollanterna i Sverige) och ber om ett utlåtande från tekniska rådet.
Jag har försökt kontakta dem tidigare men de har tyvärr inte svarat på mitt mejl, och strikt talat är väl detta råd endast till för att svara på frågor från de anslutna medlemsföretagen?

Men jag tror att jag skall göra ett nytt försök, ser att det finns ett telefonnummer också. Såg även att de publicerar utvalda utlåtanden från rådet i nyhetsbrevet som ligger öppet på hemsidan. Där hittade jag en antydan till att just denna fråga behandlats tidigare av rådet. Även om svaret inte fanns publicerat kan det ju underlätta om allt de behöver göra är att skicka en kopia på ett tidigare utlåtande.

nikasp skrev:
Har du förresten bett att få prata med besiktningsmannen själv? Det borde väl vara det enklaste att börja med.
Ja, det var förstås det första jag gjorde, men BRF vill att all kontakt går genom dem och svaret var detta dokument som nämns ovan. Vet själv inte ens vad firman heter tyvärr. Inser att jag borde ha varit på dem när de var här, men då antyddes å andra sidan inte att det skulle vara något fel. :confused:

hempularen skrev:
Äldre murade kanaler är i princip aldrig täta mellan kanalerna.
Så är det säkert, men i detta fall finns som sagt godkänt provtryckningsprotokoll. Alla imkanaler har dessutom tidigare regelbundet provtryckts av sotaren i samband med brandskyddskontrollen, även om jag tror att det kravet numera är borta då de bara intresserat sig för eldstäderna på senare tid.

Jo rådet är till för medlemsföretagen men de brukar vara hjälpsamma. Om inte detta funkar får du vända dig till byggnadsnämden och om inte de lyssnar är det länsstyrelsen som är kontrollant gentemot kommunen. Boverket brukar mest vara behjälpliga angående tolkningar av nya regler.

C
Fick som av en händelse svar från Funkis igår. De hade tydligen en rejäl backlogg...
Enligt deras uppfattning verkar det som att det inte borde underkänts. Inte av uppgiven anledning iallafall. :thumbup:
Nu tar jag med mig det till BRF så får vi se var det landar.

• Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Hur har det gått?

Vår brf skall göra en OVK i år, så det är intressant att se hur det har fungerat för andra.

C
För min del verkar alla parter ha "somnat om" och det har det hänt absolut ingenting, vilket kanske inte heller var helt otippat. Tror inte att just denna typ av situation är något man skall oroa sig så mycket för inför en OVK - vår förening har som sagt genomfört ett antal OVK tidigare utan att det uppstått några tokigheter.

O
cpalm skrev:
För min del verkar alla parter ha "somnat om" och det har det hänt absolut ingenting, vilket kanske inte heller var helt otippat. Tror inte att just denna typ av situation är något man skall oroa sig så mycket för inför en OVK - vår förening har som sagt genomfört ett antal OVK tidigare utan att det uppstått några tokigheter.
Tja... Om jag satt i styrelsen så är frågan om man inte helt enkelt hade låtit frågan bara trilla bort... Och om kommunen vaknar till liv så kan man ta tag i problemet då... och kanske göra en ny ovk, med ett annat företag.

"och kanske göra en ny ovk, med ett annat företag."

Jag skulle inte bli glad om föreningen tvingades göra en ny och dyr OVK-besiktning för att några strulputtar trilskas. Men kanske det går att skjuta över den kostnaden på strulputtarna?

C
Odjuret skrev:
Tja... Om jag satt i styrelsen så är frågan om man inte helt enkelt hade låtit frågan bara trilla bort... Och om kommunen vaknar till liv så kan man ta tag i problemet då... och kanske göra en ny ovk, med ett annat företag.
Jo, så är det nog. Inte helt otippat som sagt och förmodligen enklast för alla. Jag klagar inte iallafall. :p

Alti skrev:
Jag skulle inte bli glad om föreningen tvingades göra en ny och dyr OVK-besiktning för att några strulputtar trilskas.
Det är lätt att sitta och kalla andra för strulputtar om man inte är drabbad själv. Finns ingen anledning att fixa något som det inte är fel på. Särskilt inte om slutresultatet blir sämre än det var innan.
Om BRF vill slippa kostnaden för en ny besiktning får man förstås ta fajten med besiktningsmannen.

Jag hade hållit med dig om det hade handlat om någon av de "vanliga" OVK-anmärkningarna som igenbyggd ventilation, flyttat köket utan att ta hänsyn till ventilationen, bytt till "snyggare" men felaktiga don, installerat tryckande fläktar i mekaniska eller otäta system osv.

Redigerat:
Jag ber om ursäkt för uttrycket "strulputtar" det var inte riktat mot någon här på forumet.

Jag är själv ordförande i en brf som skall ha OVK under året, och jag vet att det kommer att bli många anmärkningar av de slag cpalm nämner i inlägget här ovan. Eftersom många har inställningen att "det är min lägenhet, jag gör som jag vill i den" kommer det säkert att bli muntert att rätta till alla problem.

C
Alti skrev:
Jag ber om ursäkt för uttrycket "strulputtar" det var inte riktat mot någon här på forumet.
Ingen orsak! Jag har som sagt full förståelse för att man lätt hamnar i de tankebanorna när man inte själv är drabbad.

Alti skrev:
Jag är själv ordförande i en brf som skall ha OVK under året, och jag vet att det kommer att bli många anmärkningar av de slag cpalm nämner i inlägget här ovan. Eftersom många har inställningen att "det är min lägenhet, jag gör som jag vill i den" kommer det säkert att bli muntert att rätta till alla problem.
"Tyvärr" är det så att om det uppstår en anmärkning av typen "skall åtgärdas" så skall iallafall ombesiktning göras efter åtgärd. Så kostnaden för ombesiktning åker föreningen på även om lägenhetsinnehavaren snällt fixar felen.

Men oavsett kostnaden så visst är risken för meningsskiljaktigheter kring ev. anmärkningar rätt stor. "Mina (polska/rumänska) byggjobbare har inte gjort fel, de säger att detta är OK!" :p Jag har själv suttit i styrelsen och varit med om att genomföra några OVK:er. Peppar peppar har det dock bara varit något enstaka tillfälle där det inte ganska snabbt löst sig i samförstånd utan större dramatik. De flesta reglerna är som tur är så pass konkreta att även en lekman kan ta till sig dem. Men min åsikt är att det underlättar om styrelsen är påläst och beredd att axla medlarrollen när det behövs.

O
Alti skrev:
"och kanske göra en ny ovk, med ett annat företag."

Jag skulle inte bli glad om föreningen tvingades göra en ny och dyr OVK-besiktning för att några strulputtar trilskas. Men kanske det går att skjuta över den kostnaden på strulputtarna?
Om du hade läst lite bättre....
Jag skrev om kommunen börjar trilskas... Så då är det kommunen som är strulputtar....

Våran bostadsrätter fick underkänt i OVK och alla har vettat om det i typ 10 år även kommunen så för 2 år sen la kommunen stort vite om det inte fixades vilket det då gjordes.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.