Ventilation
exerg: Mycket troligt att ventilationskanalen duger som rökkanal.Kolla med sotaren,det är ju han som ska inspektera kamininstallationen sedan. Det var förr vanligt att det satt ventiler, oftast reglerbara med en kedja, i nästan alla rum, åtminstone de som var i närheten av murstocken. Kolla bara så den tänkta rökkanalen inte delas med nån annan ventil som måste användas. I dag när
martin43: De här funkar bra, köp ett gäng: http://www.ebay.com/itm/Digital-LCD-White-Thermometer-Hygrometer-Temperature-Humidity-Meter-Gauge-Clock-/201356855173?hash=item2ee1cdc785:g:jjwAAOSwgQ9V5rzm
TheGame: Som en tillfällig lösning kan du ju bara bygga igen den innifrån. Fyll röret med isolering och ta hand om ytterdelen senare.
exerg: Ha den inte avslagen för länge om rören är dragna på vind. Det kondenserar gärna inuti rören och du får fuktskador runt ventilerna
kristoferp: Hej! Jag har lite funderingar ang ventilationen i min lägenhet. Hade tidigare ett villavent system från -93 något som jag valde bort då jag renoverade köket. Satte istället in en kanalfläkt från jula typ: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/ventilation/ventilationsflaktar/ventilationsflakt-414108/ den fläkten suger luft från badrummet just nu, tanken är att den
eviljava: [citat] Nej, de riktar bara tilluften så att den blandas bättre och minskar därmed den upplevda kylan. De påverkar inte luftvolymerna som tillförs huset.
Boan: jo, bytte filter, det var dags, men ändå.. surt det inte går sänka den gränsen.. lite för smart. sen har jag ju frånluften tyvärr inte tillräckligt isolerad än.. så returen går ner lite ,vilket gör att den värmer på dåligt. kruxet är att det inte går sätta värmaren till att bara gå för att hålla tilluften till 10 grader, utan då går den i många fler fall..
Kallebo: Är den verkligen tänkt att användas mot värmare?. Kolla med försäljaren eller Rockwool själva! I övrigt kan du nog vara relativt lugn, rockwool är ju tillverkat av smält sten och din matta är godkänd för temperaturer upp till 1000 grader, och det godkännandet kommer ju säkert med en del marginal!¨ Jag hade inte varit orolig. Hur tjock isolering har du valt? Hur nära brännbart
peter_sweden: Man kan kanske köra den i kontinuerligt läge men det lär väl kosta en del i elförbrukning?
StatusQuo: Hej, Vi kommer snart att lägga om vårt tak. Detta kändes som ett gyllene tillfälle att se över ventilationslösningen som idag är självdrag. Förutom att vi inte eldar i murstocken i någon större utsträckning så har jag också upptäckt fel på existerade rör. Det är gamla aspeströr som vi har, tillluft genom snurrventiler samt fönster. Jag vill passa på att göra om vår
StRob: Jag vet nu vad avloppsavluftning är och den sitter givetvis på andra sidan av huset.. Så det blir en bit dit och med fall så blir det inte så smidigt.
Ulff: Ekonomiskt räknar man inte hem FTX alla gånger - för den händige går det att bygga smidigt med rejäl besparing, jag hade gärna sparat 40000kr på det i efterhand. Finns billigare och enklare alternativ. http://mitsubishivillavarme.se/varmepump/miniventilation/ Sen är det lite vad man vill med sanering. Är ni inte rökare så är inte radonet farligt egentligen. Det är mer känslan. Har
DennisCA: Varningslampan blinkade rött, det var väl egentligen det man kunde se. Det blinkar inte någon specifik felkod utan det kan betyda flera saker, bland annat en av dem att filtren ska bytas. Och då jag drog ut dom var det första gången, aldrig bytta och riktigt igengeggade. Jag undrar om orsaken är att luftflödet p.g.a. detta har varit lågt en längre tid och fuktigheten inomhus och i
Arne999: Undrar samma sak, hur löste du eldragningen ?
Demmpa: Om du bara hade haft utsug i badrummet så hade det varit kallare i badrummet än rummen med tilluft. Anledningen till det är att bostaden tappar värme till uteluften/marken genom konvektion genom ytterväggar/(källar/plattan)golv/yttertak.
per-o: Hej, jo planen var typ att dra en böj ut i sidan . Vad jag minns så var huven 40x40cm .Det finns ju sådana som borde passa direkt nästan,men alla 40x40 har mycket hög kapacitet,men det kanske löser sig med varvtalsstyrning och strypning av don, så man inte har orkan i huset...
Noseone: Sätt inte för nära LLpumpen då lurar du den att det är utetemperaturen som är inne och den kommer värma mer.
byggot: Skulle behöva hjälp med installation för frånluftsventilation i mitt gamla timmerhus på 105kvm. Håller på att renovera badrum och tvättstuga på övervåningen, min tanke är att placera en frånluftsventil direkt från badrummet ovanför duschen, sen direkt in till tvättstugan med en frånluftsventil där också och sen vidare till kanalfläkten som blåser ut på genom ytterväggen på
GeBe: Finns en del matnyttigt i denna tråd... https://www.byggahus.se/forum/ventilation/263977-forslag-pa-ventilation-i-storre-garage.html
myrstack: Borrar du enligt anvisningar fixar tätningarna biffen.
Satsuki: Vi lät göra en genomgång av vår ventilation i våras, egentligen inte så mycket för att vi tyckte det verkade vara något fel på den, utan snarare för att vi (med rätta visade det sig) misstänkte att den aldrig var rengjord sedan huset byggdes 1976.... Det var centimetertjockt med damm och annat skräp i rören, vilket helt klart minskade ventilationens effektivitet, och efter
Demmpa: Antingen får du justera in flödena mellan dom olika utsugen (om det är flera utsug via gemensam takfläkt), eller så måste du byta takfläkten. Om du sätter en tryckande fläkt i badrummet, som suger ut fuktiga luften från badrummet, och det är flera utsug på gemensam takfläkt så finns det risk att du trycker in den fuktiga luften från badrummet in i dom andra rummen som ska ha utsug.
annord: Hej Har ett hus från slutet 30 talet med en källare (ej inredd, bara förråd, pellets pannan och tvättstuga). Bott i tre år. Nu har Jag har noterat att jag på en vägg fått puts som släpper bakom målarfärg. Puts släppen är mitt på väggen typ och inte över allt utan i vad som ser ut i gamla lagningar. Färgen som målats med känns som nån plast färg. Inser att fukt orsakar detta
Mattias_Jo1: Varför misstänker ni radon när värdena inte visar det?
Demmpa: På självdragskanaler finns det inget krav på rengörning. På fläktstyrd ventilation finns det regler för inspektion & ev rengöring med avseende på luftkvalite. För imkanaler finns det regler avseende brandskydd.
HasseTeknik: Har ingen erfarenhet av dessa och vet inte heller vilken princip de använder. Kolla med din kommuns hälsoskyddskontor, för det är stor chans att de har mätare för korttidsmätning, som kanske går att låna/hyra. Tänk bara på att korttidsmätning "sniffning" eller 24-timmars bara ger en indikation på hur det ser ut, men kan vara mycket effektivt när man letar ev läckor vid t.ex.
tommib: Tryckgivare i imkanalen är lättast, då slipper du göra ingrepp i fläkten. Jag installerade precis en sådan för mitt Flexitaggregat, http://www.luftbutiken.se/tillbehor-ftx-aggregat/3878-flexit-tryckvakt-med-kabel.html men givaren är bara ett tryckkontrollerat relä så det går bra att använda den. Frågan är om ingången OVERP gör det Tjoa/Ropia tror? Under forcering i manualen finns