Fungerar avfrostningsspjället i ACFn eller har dess motor dött? Om det fungerar så borde du höra den fallande luckan var 30:e min. När luckan öppnas så leds varm rumsluft in i värmeväxlaren och tinar isen. Här är spjället:
Sen finns ju möjlighet att dra på förvärmning av utomhusluften i ACF. Kanske också kan hjälpa? Osäker där för jag tror värmespiralerna ligger efter värmeväxlaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen finns ju möjlighet att dra på förvärmning av utomhusluften i ACF. Kanske också kan hjälpa? Osäker där för jag tror värmespiralerna ligger efter värmeväxlaren.
Högst upp i taket på högra sidan i den ACF som jag har sett.
Kall uteluft kommer in genom den öppna kanalen på bilden. En motor stänger luckan uppåt så att varm luft släpps in från en bakre kanal som öppnas (testa att trycka upp luckan med handen så ser du). Efter en tid när avfrostning skett så släpper motorn och luckan faller ned igen (detta sker var 30 min när det är minusgrader ute. Man hör när luckan faller för den studsar några gånger).
Kall uteluft kommer in genom den öppna kanalen på bilden. En motor stänger luckan uppåt så att varm luft släpps in från en bakre kanal som öppnas (testa att trycka upp luckan med handen så ser du). Efter en tid när avfrostning skett så släpper motorn och luckan faller ned igen (detta sker var 30 min när det är minusgrader ute. Man hör när luckan faller för den studsar några gånger).
Jag har ingen jätteerfarenhet (råkar bara ha bott i ett hus med detta system) men min erfarenhet är att när jag tryckte upp spjället så att den kalla uteluften stängdes av så höll sig inte luckan där utan föll när jag tog bort handen. D v s jag förväntar mig inte att du kan stänga av uteluften på detta sätt. Kan du ändå göra det så har du ju sabbat hela ventilationsfunktionen och luftvärmeåtervinningen. Kanske inte är önskvärt?Lips74 skrev:
Men är din motor som styr detta spjäll verkligen trasig så att du inte får avfrostning? Eller finns det något annat skäl till att du får ispåbyggnad? T ex väldigt fuktigt inne kombinerat med väldigt kallt ute?
Klicka här för att svara