Hej alla glador,
Jag och min familj bor i ett hus byggt -33.
På ovanvåningen så finns det sidovindar som idag används som garderober.
När vi flyttade in i huset så gick takfotsventilationen via sidovindarna upp på vinden.
Tids nog så isolerade vi taket på vinden och i sidovindarna. I samband med det så gjorde vi
luftspalter från takfot upp till nock, vilket ändrade sidovindarna från att vara kallvindar till att bli
vanliga isolerade rum. I varje sidovind finns det ett litet fönster, och båda dessa fönster
bytte vi i samband med renoveringen.
Härförleden så upptäckte vi mindre mögelangrepp i fönstersmygarna i sidovindarna.
Jag har funderat på vad det kan bero på, och drar slutsatsen att ventilationen är för dålig i sidovindarna.
Fönstren är stängda. Dörrarna till utrymmena är vanligtvis stängda, och det finns i övrigt inga
öppningar genom vilka luft kan passera. På fönstren så är det ofta en smula kondens, och en
förhöjd fukthalt kombinerat med stillastående luft torde borga för god mikrobiell tillväxt om man
uttrycker sig så.
Jag funderar nu på hur jag bäst åstadkommer en tillräcklig ventilation, och funderar i banor om att i varje sidovind göra ett par öppningar till intilliggande rum, och sedan montera en mindre fläkt ungefär mitt i respektive sidovind för att åstadkomma luftväxling. Jag inbillar mig att det borde ventilera ut det mesta av fukten och därmed eliminera mögelproblemet.
Är jag helt fel på det eller låter det rimligt? Tacksam för tips och idéer!
Mvh,
P