tack för svaren då kör vi på det som det är...

Tomtebo: - är du nöjd med fuktstyrningen på pax-fläkten? har hört många som varit missnöjda. Hur länge har du haft den?

likblek

Jag har bara haft den ett år, det är en ganska ny modell. Har även samma fast temperaturstyrd för att flytta överskottsvärme från braskaminen i vardagsrummet. Bägge fungerar mycket bra även om den sistnämnda kunde haft lite större hysteres.

Vad är dom missnöjda med?

T
När man trycker ut luft genom en vägg bör man antingen använda jalusislutare eller en typ av låda med nedåtriktad luftström, dels för att slippa få de omtalade mögelproblemen och slippa få kondens. Sen-beroende på husets läge, bör man se upp med att ogynsamma vindar ev kan trycka in luft genom nämnda ventil på en utsatt husfasad.

I många flerfamiljshus används s.k lådor med nedåtriktad luftstöm, vilka man kopplar från tvättstugor och torktumlaranläggningar. Om torktumlare ska kopplas ut är det nästan ett måste med "låda", då ludd från kläderna annars fastnar i fasad och inte ser speciellt trevligt ut, sen brukar det bli svårt att få bort luddet om det har fått sitta ett tag.

Skickar länk på en lådliknande anordning som är gjord för in/ut-luft så ni förstår principen och exempel på jalusislutare (som måste vara i plast-för att förhindra rost).

http://www.ventilationsbutiken.se/o...category_id,94fc8f6906d82334b899577fc21b37c0/

http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/abc_combidon.pdf

TN-Funkis skrev:
bör man antingen använda jalusislutare
Glömde jag bort att nämna att jag har en sådan, eller rättare sagt kom jag inte på vad det hette  :-[, börjar bli lite glömsk på gamla dar. Den är nästan ett måste om man har fuktstyrd fläkt eftersom det annars kommer att blåsa in in kalluft när fläkten inte är igång. Detta även om paxfläkten har någon slags automatiskt kallrasspjäll som min fläkt har.

siamthai skrev:
Glömde jag bort att nämna att jag har en sådan, eller rättare sagt kom jag inte på vad det hette  :-[, börjar bli lite glömsk på gamla dar. Den är nästan ett måste om man har fuktstyrd fläkt eftersom det annars kommer att blåsa in in kalluft när fläkten inte är igång. Detta även om paxfläkten har någon slags automatiskt kallrasspjäll som min fläkt har.
Nu har ju iofs de nya fläktarna ett grundvarvtal, vilket gör att fläkten ligger på lite hela tiden, vilket motverkar luftströmmar bakvägen. Men visst, det kan bli strömavbrott.

Tomtebo skrev:
Nu har ju iofs de nya fläktarna ett grundvarvtal,
Ok! Min g:a Pax 231 slår av helt när luftfuktigheten når under inställd nivå. Då stängs det mekaniska kallrasspjället på den. Men som exra "vindskydd" har jag jalusislutaren på utsidan

blir det inte ett himla liv när dt blåser på jalusislutaren eller håller den tätt? kan ju bli lokala uppvindar vid fasaden?!

Nja, min sitter ju i källarnivå och den är knäpptyst. Blåser det väldigt mycket där du bor kan det kanske bli ett problem. Du kan ju prova med det galler som följde med tillsammans med paxfläkten (det brukar väl följ med ett?). Skulle det sedan visa sig att det inte kommer in någon kalluft behövs ju inte jalusislutaren.

Bumpar den här tråden efter X antal år. Tomtebo, hur funkar fläkten? Funderar på att installera sådan under takfoten, det blir i nivå där taköverhänget slutar (det sluttar neråt)...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.