Ventilation
Åttioettan: Någon som kan tipsa om bra och prisvärd firma för rengöring av ventilationskanaler/-system i Stockholm (norrort)? Har fått offert från vår lokala sotare som är bra (anlitat dem förr) men vill ha 7500kr för besväret vilket känns saftigt. Hittat flera firmor på nätet, bl a Sanivent Svea, som tar 4.000-4.500 kr för samma arbete men hittar inga recensioner om de
McStewart: Ventilationsfirman som gjorde rent FTX-systemet hemma hos mig tog med de fläktar som behövde lagerbyte och gjorde detta på deras lunch (i deras servicelokaler). Kostade mig 60 kr per lager. Arbetstiden behövde jag inte betala för det tog bara ett par minuter av deras lunch :) Totalt bytte de 4st lager. Lagerbyte är busenkelt om man vet hur man gör. Det finns flera trådar på detta forum
Martin Östlund: Hej Åsa! Det stämmer bra - Frågan är om det finns någon som passar in i Ikeas stomme på 37cm djup och 60cm bredd? Mvh Martin
Tjoa: Vid brand dör man av röken innan man brinner upp. Därför skall aggregatet vid brand forcera till 100% Då kan man köpa sig några minuter till som faktiskt kan rädda liv. Men utan brandvarnare är du ju chanslös ändå om du ligger och sover. De flesta aggregat har ett inbyggt system idag som gör att om tempen stiger över 70 grader på någon av tempgivarna så tolkar aggreget det som
LAnsgar: Man går in via systemets öppningar - exempelvis frånluftsdon och rensluckor. Där skickar man in en viska som snurrar och drar loss skiten. Skiten trycks sedana framåt/dras bakåt och åker med viskan ut. Beroende på hur systemet ser ut krävs olika många rensluckor. Exempelvis så brukar rak kanal gå att rensa långt, men är det några böjar behöver man snart en renslucka. Det är
Frebo: Nej man får inte koppla på en aktiv fläkt utan bara passiv/spjäll.
Stefan1972: tveksamt, tror inte man får ta tilluft till pannrum från andra rum. Det är nog direkt olämpligt men det är nog ingen som kollar om du gör så. Allt förutsätter ju då att du har tilluft utifrån direkt till toan?
ANR: Ja ju mer jag läser på desto mindre klok blir jag. Jag har ju en radonproblematik dessutom så jag har nog insett att jag måste ta hjälp av nån expert för att se till att jag inte skapar för högt undertryck i huset och riskerar att dra upp mer radon från grunden. Tills dess så tror jag åtgärden blir fler friskluftsventiler och kanalfläkt på övre toan. Jag kommer inte komma upp till
FrittDrag_II: Det är ett litet från och tilluftsaggregat. Troligtvis kontinuerlig frånluft och tilluft men finns även varianter som växlar mellan frånluft och tilluft. Dra ur sladden och öppna luckan finns bara fläktar, filter och en värmeväxlare innanför luckan. Kontrollera även hur gallret ser ut på utsidan, är det bara ett rör växlar aggregatet är det ett delat rör så är det från och
n1zz3: Kondens ja. För värme nej. Se till att få till det lustätt så ingen varm fuktig luft kommer in
faf: Finns en del som talar för att problemet ligger i ditt huvud och det säger jag inte som en förolämpning men detta påminner starkt om när det börjat gå utför för gamla bekanta. Paranoid schizofren eller någon psykos? Det är dessutom fysiskt omöjligt att bli påverkad av någon annans rök.
Jonatan79: Taket om det går säger jag. Om det blir en dusch där i framtiden är det säkrast.
Squall Leonhart: Jag har fördragit 4 rör från källaren upp till vinden (inneluft, uteluft, tilluft och frånluft) i ett schakt för att kunna bygga klart allt på markplan runt detta schakt. För att göra allting rätt så har jag använt mig av min granne och tillika kollega som jobbat som ventilationstekniker sedan luften uppfanns. Jag har dubbel- och trippelkollat med honom om montering, isolering och
Vixen: Så, nu var pinnen kapad och det sluter tätare. Tackar för detta. Är nu bara ett litet drag från fläkten, vilket ej stör speciellt mycket. Vill man få bort det helt antar jag att det är ett tätare kallrasskydd och / eller laborera med mindre undertryck som gäller. Finns det i övrigt någon nackdel med att ha ett (litet) baksug genom imkanalen? Jag tänker att imkanalen blir utkyld -
Bowman: Ja ok! Ja jag har ganska långa men isolerade rör på vinden, svåråtkomligt såklart. Dålig huv och dålig "ihopkoppling" utomhus med med problem förr i tätning mellan skorstensrör och huv. Men där har jag inte haft problem de senaste åren, men detta kanske är relaterat.. Någonstans ifrån så bildas det kondens eller läcker in.. Får fortsätta forska i detta. Att det skall vara så
Josth: Det är vanligt att luften tas från luftspalten mellan ytterpanel och board. Många gånger saknas galler helt och luften tas där ytterpanelen slutar ovanför dörr eller fönster.
GoForIt: Sorptionsavfuktare finns ju av olika typer. Rördragning är ju inget krav i sig. Jag känner dock inte till den modell du beskriver. Problem uppkommer väl om ni har bestående hög luftfuktighet i källaren när luftfuktigheten utomhus är lägre. 70% är väl en gräns när risk för mögeltillväxt börjar.
Madmartigan: Ringde Franke och hörde lite med dom, kan det vara så att man har för dåligt undertryck? Alltså luftströmmen i huset? Ska prova öppna ett fönster i ett annat rum, men det kanske är så att fläkten inte suger bättre? Blir det på automatik mycket fukt på kaklet bakom hällen när man kokar potatis? Har inte så mycket att jämnföra med med tanke på att allt är nytt. Bifogar en bild.
Samuel E: [bild] Källaren är 40 kvm. Frånluft tvättstuga och torkrum. Tilluft i rummet som benämns som sovrum/förråd på bilden. Även till luft i svale. Suger 10l/s i tvättstugan och torkrum. Tilluft 8l/s från 2 ventiler i övriga rum. Garage och pannrum är egna brandceller med brand dörr. Kör inte med dom i systemet.
hagv: Vårat master-bathroom är snart klart, och ska nu hänga upp ett skåp på väggen. Skåpet lär nog hamna framför badrumsfläkten (Intellivent 2.0). Det är 60 cm mellan spegel/handfat och vägg, och skåpet är 30 cm brett. Någon dom har ett förslag hur pass långt det bör vara mellan fläkt och skåp? Hittade inget i fläktens manual. [bild]
Thomas_Blekinge: Eller googla "blinds window" så får du massvis med bilder
Jonatan79: Den kan höras utifrån om du har elefanthörsel :) Satsa då på ett mekaniskt frånluftssystem om inte budgeten tillåter även mekanisk tilluft eller s.k FTX-system, läs på mer först innan du tutar igång och fråga på här, inga nyfikna frågor är för dumma...
Touchofred: [citat] Du ska ha fyra rör sammanlagt? Så alltså tre fresh och en pax? Lutar nedåt, varför då? Du ska sätta paxen i vägg, eller? :p Paxfläkten sätter du ju i vägg, hur ska du få på en ventil där? Googlade på pax 321 men hittade inget. Är det en vanlig frånluftsfläkt du menar eller? :) Haha du är som jag, övertänker allting, det gör Jag iaf. Jobbigt ibland :/
peternicklas: Det är mest trolig ventilationsrör för toaletterna.
GoForIt: Kanalfläkten från badrummet är fukt/manuellt styrd. Jag har gjort ny dragning med ny huv på taket, då vi hade återkommande kondensproblem med de gamla rören. Takfläkten (vi har den här) sitter ovanpå ventilationshuven från köksventilationen, på utsidan av taket. Vi torkar tvätten i tvättstugan med hjälp av avfuktare, så där föreligger inget behov just nu. Det sitter en gammal