Hej

Läste just igenom https://www.byggahus.se/forum/ventilation/269515-stora-problem-med-ventilation.html med stort intresse då jag verkar ha ett liknande problem dock med lite andra förutsättningar.

Jag har en stuga (50 kvadrat med självdrag) som står med underhållsvärme (oljefyllda värmeradiatorer) stora delar av vintern. När jag kommer dit bränner jag på elementen och eldar på i spisinsatsen som vi installerade förra vintern. Jag tror visserligen att rutorna klarar sig ok när det är underhållsvärme men luftfuktigheten är för hög i huset generellt men när vi kommer dit och värmer på blir rutorna blöta.
Huset är inte vinterbonat (isolering i väggarna är rätt dålig helt enkelt) och väggarna är rätt kalla står en soffa eller en madrass mot väggen blir även väggen fuktig längst ned mot golvet. Nu har detta då det var -15 ute vilket det inte är varje dag i Boråstrakten och andra sidan ligger stugan mitt emellan Borås och Alingsås som är de två städer i Sverige som tävlar om mest nederbörd varje år så fuktigt i luften är det ändå mest hela tiden...

Funderingar som jag har
1. Jag har inga synliga tilluftsventiler och andra sidan är väl hela huset som ett såll så det borde inte vara något problem men borde jag installera någon tilluftsventil?
2. Frånluft har jag ett mekaniskt styrt på toaletten men där var tanken att bara ha den på när man brummat på toaletten eller duschat då den låter lite jobbigt. Men visst man skulle kunna låta den gå lite mer. Det finns också en frånluft över spisen har dock inte kollat draget i den med eldslåga eller papper får göra det nästa gång jag är där. Skulle det vara lönt att installera en fläkt som går och hjälper till att suga vid denna ventil det är ju bara ett hål i väggen nu som går till en skorsten på taket.
3. Vi installerade insatsen i öppna spisen förra året då det var hart när omöjligt att värma upp huset på vintern då spisen konsumerade mer syre än den han värma upp de första två dagarna. Den nya insatsen är ju mycket mer effektiv och värmer upp huset men konsumerar ju också mycket mindre syre, men nog måste den väl ändå hjälpa till att dra ut luft ur huset till viss del eller kan den innebära problem på något sätt? Har lagt märke till att murstocken inte värms upp på samma sätt som förut trots att man eldar hela helgen, förr var ju murstock riktigt go och varm då och strålade värme en lång stund efter att elden falnat. Nåja detta är kanske ett annat problem men som sagt nog borde väl elden fortfarande dra ut luft även om det är en insats?
4. Jag tänkte platsbygga en säng och som sagt en av väggarna nära sängen är riktigt kall. Att börja isolera huset etc blir nog inte av då det är ett weekendhus samt inte riktigt lämpar sig för att tjocka till väggarna istället funderar jag på att försöka bygga in luftkanaler runt sängen och sedan försöka sätta någon fläkt som kan gå där, alternativt lägga eluppvärmda mattor under sängen för att få ett en liknande effekt som ett element har mot kallras under ett fönster.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.