Ventilation
mattiasp: Jag tror att det är en god idé att prata med någon lokal ventilationsfirma, alternativt Österrrikiskt forum, och fråga. De kommer att ha kännedom om byggtekniken, ventilationskraven, uppvärmningstekniken och hur klimatet påverkar. De lösningar som passar här är inte nödvändigtvis de bästa där.
putte69: Hej! Lagret heter ITALY 03 17 312E SKF-6000 -2Z/+28. Men jag skulle köpa bättre lager en det som siter där original, de håller bara i 2 till 4 år. Det är konstigt att system air gör ett sådant aggregat med så låg standard där lagren bara håller i 2 till 4 år Men slår sig på bröstet & säger att det är ett kvalitets aggregat att de inte skäms. Jag skulle inte vilja rekommendera
Vent_montör: Ditt gamla hus saknar fuktspärrar och måste ventilera bort fukten speciellt om du inte längre värmer skorsten med eldning etc som tidigare värmde kallvindan endel och ökade självdraget. 40 procent fuktighet som är 22 grader varm ger fuktutfällning redan vid 9 grader .
Touchofred: [citat] Funkar lika bra det också ! :) Eller så går det ju ta bort hela pipan med böj och allt, för det borde vara en skarv som bara har två popnit i sig. För om det sitter popnit i bakkant så har som monterat ihop den innan dom hängde upp den. Men vet inte hur resterande del av röret ser ut. Nu kanske jag rör till det i skallen på han, ber om ursäkt för det isf hehe
Simon Edström: Hej, har nyligen blivit ägare till ett villavarm från 1977. Vid väderomslag har det börjar att droppa vatten (kondens) ur våra köksfläkt. Första tanken var dåligt isolering, som de också var. Men då vårat kök är ombyggt 2013 så drog dom en slang ut genom väggen från köksfläkten. Men nu är tanken att jag ska koppla ihop slangen med de gamla "avgasröret" så går upp på nocken
exerg: Rökrörsstorleken är anpassad för att det inte skall ryka fram när luckan öppnas och tätgarnet tar som sagt upp utvidgningen. Under den tid luckan är stängd skulle kaminen lätt kunnat klara sig men ett 80 mm:rs rör. 8-12 kbm luft/tim drar din kamin vid nominell eldning. Det utsug som du har för att ventilera toan brukar ligga runt 50-60 kbm/tim Mao är kaminens förbränningsluftmängd
Lars_M: OK förstår. Har läst att om man har 90gr böj måste man ha en renslucka inom 6m. Att göra en böj till uppfyller ju då inte kravet.
Patrick E: Instämmer med Ropia. Jag har samma erfarenhet efter installation av FTX.
Ropia: Ta hjälp att justera in ett lite mindre undertryck. Var väldigt försiktigt att inte skapa ett övertryck, då risken då finns att man trycker ut fuktig luft i väggar/tak med mögelskador som följd!
Ropia: https://www.byggahus.se/forum/ventilation/249826-konvertering-f-till-ftx-klar-tankar-radon-erfarenheter-och-tips.html Jag har ungefär samma erfarenheter som dig efter min FTXkonvertering. Huset känns så mycket fräschare med ett bra luftombyte!
Letni: Varför skapa ny tråd när man kan väcka dem döda? Jag har samma utmaning som TS. Är mitt i renovering av kök och ska flytta köksfläkt. Har ett 140 mm rör (ca) och ska skarva på 125 mm. År det omöjligt? Bara till att byta rör hela vägen till nock?
andreverge: Enligt Fresh TL80 D dBR är deras bästa friskluftventil om man tänka på ljuddämpning. Det blir mycket tystare än alla dem andra men det kan höras beroende på hur mycket ljud finns ute. Om jag kan tipsa man kan komplettera med en stormkåpa 170 och en extra stormkåpa från flexi klädd med ljuddämplatta. Den som jag köpte dämpa till dB 40 tb. Man kan sätta 2 tillsammas för en högre
falkn: Det är både normalt och beror på dels undermålig ventilation, men främst p.g.a. att taket är kallt och något tillför fukt i utrymmet (personer).
Josth: Kanske dags att byta kullager i fläktarna eller helt nya fläktar? Eller är det tyristorreglerade fläktmotorer (kan brumma) istället för transformatorstyrda?
Arne999: följdfråga.... hur långt får man dra flexröret? min tanke va att dra det från fläkten upp genom överskåpet och låta det gå 60cm bakom passbiten till T röret. Är det ok? Även läst att man ska isolera HELA röret.. innebär det hela vägen ner till köksfläkten inne i skåpet?
Lunya: Hej! Vi bor i Bålsta och har en Kantherm Ventilation System TS 200-1800. Systemet är i behov av service och vi behöver hjälp med det.
kickassford: bygger ett uppreglat isolerat golv ca 50cm ovanpå ett befintligt isolerat golv. så det blir ungefär 30cm luftspalt under. bör jag ventilera detta utrymme för att förhindra konstigheter i framtiden? Hade en tanke på att leda in ett 3-4" pvcrör under golvbjälkarna som slutar vid bortre delen av rummet och cirkulera inomhusluft under men känner att jag vill slänga ut frågan här först.
evojenza: Bara för att klargöra så är asbest farligt. Det råder det inga som helst tvivel om. Sen hur du utsätts för det är ju en annan sak. Att rycka på axlarna och tänka "det händer inte mej" är naivt och korkat. Respektera asbesten! Min morfar var storrökare och jobbade med asbest i ca 30 år utan skydd. Han hade inga problem med lungorna. Sen kan en 3-årig flicka få lungcancer bara
StenHardy: Generellt sett kan väl sägas att uteluftsventilerade kalla vindar är 'fuktigare' på vintern än på sommaren, då menar jag såklart relativ fuktighet. Som josht skriver så kan läckage kring vindsluckan vara vanligt (spelar ju eg ingen roll vart). Om det läcker inomhusluft upp på vinden så är det problematiskt på vintern när luften inte kan hålla så mycket fukt. Fukttillskotten
MaBj: Hej, jag är sugen på att sätta in en frånluftsfläkt i tvättstugan (idag är det självdrag). Vi kommer troligtvis att göra om tvättstugan inom några år så jag vill helst inte ta dit en elektriker för att göra en fast installation, utan skulle nöja mig med en enklare variant med stickpropp. (det finns jordat eluttag högt upp på väggen som skulle passa perfekt). Det ser ut som att
Johanl80: Jag är osäker men tror det går att justera i appen. Man kan köpa till kallrasskydd vilket tyder på att det skall gå att stoppa den. Men grundidén är ju att ha en grundventilation. Den är mycket tystare är föregångaren multi
Patrick E: Tanken är väl att det ska komma in luft utifrån för att förse brasan med syre, men frågan är om den lilla arean på den ventilen gör någon större skillnad. Kan du känna om det drar in kall luft genom den när du eldar i spisen?
Rödgul: Tack för svar Demmpa. Jag har hört att de nya fläktarna och filtren ska samla upp nästintill all fett och smuts, men såklart inte oset. Kanske felaktigt? I mitt fall förenklas allt arbete genom att installera en Alliance fläkt till befintlig kanal men vill såklart ha en bra lösning.
Vent_montör: [citat] Hur man korsar gör man som man vill ,bara det hamnar rätt. Undvik flexrör. Avluft heter det,inte avlopp