16 073 läst ·
18 svar
16k läst
18 svar
Öppen spis då mekanisk frånluftsvent?
Sedan har de flesta braskaminer en baffel ovanför eldstaden där elden/värmen pressas fram mot glaset för att sedan vända in mot skorstenen. Allt för verkningsgradens skull. Om det är stort undertryck så brinner det i stort sett rakt ut från eldstaden. Konstruktionsfel kan man tycka, eftersom det finns kaminer där förbränningen trycks inåt i kaminen i stället.
Nåväl, när min stålskorsten är riktigt kall och har kallras så brukar jag lägga ett tändblock (antingen en sån där vit påse med genomskinlig plast om eller Easy Fire, träfiber indränkt i paraffin) uppe på baffeln, tänder på och sedan stänger luckorna. Efter ett tag så är stocken - ja den i stål alltså - tillräckligt uppvärmd, elden "vänder" och då först sätter jag igång med att tända brasan. Det går iofs att joxa med tidningspapper som förtändning, men det ger sådana saftiga sotflagor.
Nåväl, när min stålskorsten är riktigt kall och har kallras så brukar jag lägga ett tändblock (antingen en sån där vit påse med genomskinlig plast om eller Easy Fire, träfiber indränkt i paraffin) uppe på baffeln, tänder på och sedan stänger luckorna. Efter ett tag så är stocken - ja den i stål alltså - tillräckligt uppvärmd, elden "vänder" och då först sätter jag igång med att tända brasan. Det går iofs att joxa med tidningspapper som förtändning, men det ger sådana saftiga sotflagor.
Bumpar tråden. Vi har både ftx och öppen spis. Det är inte så att det röker in och det är superlätt att starta elden, men det luktar/doftar ändå en del i vardagsrummet när vi eldar. Inte direkt röklukt, men en tydlig doft som gör mig orolig. Är det som det ska vara?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden