6 975 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Frånluftventilation med huv på taket, motorn låter illa. Koppla in kanalfläkt?
Medlem
· Västernorrland
· 31 inlägg
Har idag frånluftventilation med huv på taket där motorn sitter, motorn låter som lagren är dåliga och den går bara på full fart. Vrider man ner farten så stannar fläkten vilket kan betyda att det går tungt.
Mitt problem är att motorn inte sitter bra till så jag funderar ifall man kan kapa spiroröret och sätta in en kanalfläkt på vinden och låta den andra motorn vara kvar utan att vara inkopplad. Det hade underlättat mycket. Blir det något problem ifall man gör så?
Mitt problem är att motorn inte sitter bra till så jag funderar ifall man kan kapa spiroröret och sätta in en kanalfläkt på vinden och låta den andra motorn vara kvar utan att vara inkopplad. Det hade underlättat mycket. Blir det något problem ifall man gör så?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 31 inlägg
Tack för ditt svar.
Spiskåpan? Menar du ventilation från köksfläkten? Den ligger i en egen kanal. Jag kanske var lite luddig i beskrivningen, det är för ventilationen i huset (badrum mm) och den motorn är på taket väldigt besvärligt till. Tanken är att sätta en kanalfläkt och låta den transportera luften istället och låta den gamla motorn sitta kvar. Jag flyttar elen till den nya motorn.
Spiskåpan? Menar du ventilation från köksfläkten? Den ligger i en egen kanal. Jag kanske var lite luddig i beskrivningen, det är för ventilationen i huset (badrum mm) och den motorn är på taket väldigt besvärligt till. Tanken är att sätta en kanalfläkt och låta den transportera luften istället och låta den gamla motorn sitta kvar. Jag flyttar elen till den nya motorn.
Det finns (fanns) modeller av takfläktar som är gemensamma för både fläkt och frånluft. Dessa styrs från köksfläkten.
På kort sikt kan du nog låta takfläkten sitta kvar, men risken är att de stillastående fläktbladen skapar ett extra motstånd och ger ett sämre flöde.
På kort sikt kan du nog låta takfläkten sitta kvar, men risken är att de stillastående fläktbladen skapar ett extra motstånd och ger ett sämre flöde.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 31 inlägg
Tack för ditt svar. Jag ska då ta och fundera då även jag tänkte på detta med motståndet, funderade även ifall fläktbladet på den urkopplade motorn kanske börjar rotera och skapa missljud.
Det kan ändå bli så att det är den smidigaste lösningen då det är väldigt lätt att kapa röret på vinden och hänga på en kanalfläkt och isolera den. Den har aldrig gått på speciellt högt varvtal men nu när den bara går på max så måste jag strypa vid frånluftsdonen och det skapar mycket ljud både från motor som går på max och donen som vill suga mycket luft
Det kan ändå bli så att det är den smidigaste lösningen då det är väldigt lätt att kapa röret på vinden och hänga på en kanalfläkt och isolera den. Den har aldrig gått på speciellt högt varvtal men nu när den bara går på max så måste jag strypa vid frånluftsdonen och det skapar mycket ljud både från motor som går på max och donen som vill suga mycket luft
Medlem
· Västernorrland
· 31 inlägg
Det låter bra, lät du takfläkten sitta kvar?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden