Nu är ju familjen sugen på öppen spis/braskamin, vilket iofs är mysigt. Men jag undrar ju då hur det fungerar i kombination med mekanisk frånluftsventilation - fläkten suger ju ut luft ur huset och kommer luften inte smita in genom skorstenen då? Det är ju inte kul om man eldar och luften går ner i stället för upp genom skorstenen...

och tänk dig hur kul det blir när du ska elda om luften kommer in via skorstenen! Det problemet har nog många med mekanisk frånluft lagt märke till.

Problemet löses nog oftast genom tilluft direkt in till eldstaden och/eller ett spjäll på skorstenen.

Hej, har precis monterat in en braskamin, som är placerad mitt i huset (ingen yttervägg). Förbränningsluften tas via torpargrunden (underifrån). På så vis blir det ett "slutet" system för kaminen, samt ett system för uppvärmningsluften. Min mekaniska frånluftsventilation fungerar utmärkt oberoende av kaminen.
Som ren bonus får man en god omsättning av luften i torpargrunden, vilket rekommenderas.

Lycka till....

Simonsson skrev:
Hej, har precis monterat in en braskamin, som är placerad mitt i huset (ingen yttervägg). Förbränningsluften tas via torpargrunden (underifrån). På så vis blir det ett "slutet" system för kaminen, samt ett system för uppvärmningsluften. Min mekaniska frånluftsventilation fungerar utmärkt oberoende av kaminen.
OK, man har alltså en extra kanal med till-luft till kaminen! Hmm, det blir till att fundera lite på placeringen av kaminen mao. (Vi kan inte ta luften underifrån, för där är det bostadsrum.)

Tack för svaret!

Är det verkligen att rekommendera att man tar luften från grunden och inte utifrån, jag har hört och läst så många som säger att man absolut inte ska ta luften från grunden?

När du har kaminen öppen vid upptändning är det ju inte längre ett "slutet" system, drar det inte ner uteluft genom skorstenen då?

/E

Simonsson skrev:
Som ren bonus får man en god omsättning av luften i torpargrunden, vilket rekommenderas.

Lycka till....

Vi har testeldat i vår spis några gånger nu.
Trots att den har egen tilluft är undertrycket så stort att den är svår att tända.
Vi hade en del rök i huset de första gångerna.....
Nu har jag öppnat en ytterdörr + stängt av ventilationen när jag tänder och då går det bra. Så fort det blir fart på brasan går det att slå på ventilation och stänga ytterdörren igen.

Ni som har kopplat separat tilluft till kamin, är röret kopplat direkt till kaminen eller har ni bara en ventil i närheten?

Ska själv skaffa kamin inom kort och funderar på om man bör köpa en med riktig tilluftsanslutning?

De lite billgiare kaminer som jag kikar på har ju ingen tilluftsanslutning...

/Klas

MG68 skrev:
Vi har testeldat i vår spis några gånger nu.
Trots att den har egen tilluft är undertrycket så stort att den är svår att tända.
Vi hade en del rök i huset de första gångerna.....
Nu har jag öppnat en ytterdörr + stängt av ventilationen när jag tänder och då går det bra. Så fort det blir fart på brasan går det att slå på ventilation och stänga ytterdörren igen.
Härligt å höra att jag inte var ensam om det problemet. Numera har jag åtgärdat det med en rökgasfläkt, fungerar superfint.

Visst är det trist när det ska vara så omständigt att tända en brasa!  :P

klabban skrev:
Ni som har kopplat separat tilluft till kamin, är röret kopplat direkt till kaminen eller har ni bara en ventil i närheten?

Ska själv skaffa kamin inom kort och funderar på om man bör köpa en med riktig tilluftsanslutning?

De lite billgiare kaminer som jag kikar på har ju ingen tilluftsanslutning...

/Klas
Direkt till kaminen, Contura 550.

Vi har en Contura med separat tilluft via bottenplattan. Vi upplever precis samma svårighet att få fart på brasan utan att öppna fönster eller ytterdörr.

Skulle någon sen få för sig att starta köksfläkten medan brasan är igång så väljer röken den vägen hellre än skorstenen.

Detta är dock saker som är mindre obehag och går att leva med. Men! Den högst otrevliga lukten från spisen som sprider sig i huset när det inte går någon brasa pga undertrycket i huset som gör att all luft i skorstenen dras in i huset är obehaglig. Varför levereras inte rökkanler med ett spjäll så att det går att undvika bakdraget?

Någon med en smart, och billig, lösning på problemet med obehaglig doft från spisen?

Edit: Jag kan tillägga att inluftskanalerna ska enligt husleverantören vara anpassade för en braskamin. Hur mycket S**tsnack det är kan jag inte bedöma.

Bart skrev:
Detta är dock saker som är mindre obehag och går att leva med. Men! Den högst otrevliga lukten från spisen som sprider sig i huset när det inte går någon brasa pga undertrycket i huset som gör att all luft i skorstenen dras in i huset är obehaglig. Varför levereras inte rökkanler med ett spjäll så att det går att undvika bakdraget?

Någon med en smart, och billig, lösning på problemet med obehaglig doft från spisen?

Edit: Jag kan tillägga att inluftskanalerna ska enligt husleverantören vara anpassade för en braskamin. Hur mycket S**tsnack det är kan jag inte bedöma.
Hej, tyvärr har jag ingen smart och billig lösning på problemet, men visst finns det spjäll att köpa till rökkanalerna även för modulskorstenar. Eftermontering kan ju dock bli lite omständigt och skulle säkert kräva ny besiktning av sotarn.

Jag ställde ner vår frånluft ett snäpp samt har alla inluftsventiler ständigt öppna, för innan så kunde det lukta lite när det inte var någon brasa som du beskriver.
Det låter dock som om du har ett väldigt kraftigt undertryck i huset.

Nu har jag bara teorier här, men jag misstänker att kanske husfabrikanterna ställer upp frånluften lite mer än vad som krävs för att "gardera" sig mot fukt i huset, kaminleverantörerna å sin sida mörkar problemen, för att installera spjäll och rökgasfläkt med tillhörande styrning skulle närapå öka det total priset kanske med en 10-15.000Kr? Bara rökgasfläkten kostar ca 6500kr.

Lycka till och hoppas att du hittar en bra lösning.

Erik V skrev:
Härligt å höra att jag inte var ensam om det problemet. Numera har jag åtgärdat det med en rökgasfläkt, fungerar superfint.

Visst är det trist när det ska vara så omständigt att tända en brasa!  :P
Vår ventilation visade sig gå alldeles för mycket och det är nu intrimmat.
Nu går det att bra att tända med ventilation och dörrar stängda.
Öppnar endast sotluckan lite extra.
Jag provade dock att sätta igång köksfläkten på mellanfart och då vart det genast baksug!

Hur eftermontera rökgasfläkt? Vart sitter den någonstans?

Erik V skrev:
Hej, tyvärr har jag ingen smart och billig lösning på problemet, men visst finns det spjäll att köpa till rökkanalerna även för modulskorstenar. Eftermontering kan ju dock bli lite omständigt och skulle säkert kräva ny besiktning av sotarn.

Jag ställde ner vår frånluft ett snäpp samt har alla inluftsventiler ständigt öppna, för innan så kunde det lukta lite när det inte var någon brasa som du beskriver.
Det låter dock som om du har ett väldigt kraftigt undertryck i huset.

Nu har jag bara teorier här, men jag misstänker att kanske husfabrikanterna ställer upp frånluften lite mer än vad som krävs för att "gardera" sig mot fukt i huset, kaminleverantörerna å sin sida mörkar problemen, för att installera spjäll och rökgasfläkt med tillhörande styrning skulle närapå öka det total priset kanske med en 10-15.000Kr? Bara rökgasfläkten kostar ca 6500kr.

Lycka till och hoppas att du hittar en bra lösning.

Det är nog som du säger att ventkillen som var här och trimmade in frånluften antagligen tog i lite extra just för att hålla huset torrt och fint. Måste jag välja på bra drag i skorstenen och torrt hus väljer jag torrt hus alla gånger.

Jag ska se om det går att bättra på tilluften något, hur vet jag inte men ingenting är omöjligt.

MG68: Kika på http://www.ventbutiken.se/ . Där finns både rökgasfläktar och självdragshuvar. De monteras ovanpå skorstensöppningen på taket.

Hej
Se till att den mekaniska frånluftsventilationen är rätt injusterad dvs att rätt luftflöden i respektive betjänade utrymmen är inställt. Se även till att du får in ordentligt med tilluft till huset (Både ventilationen och öppna spisen vill ha luft för att fungera. Har du koll på detta kommer du förmodligen inte få några problem men du bör även montera en rökgasfläkt ovan öppna spisens rökkanal ovan tak för att slippa vara orolig att sot ska komma in i huset. Denna fläkt bör kunna hastighetsregleras.

jarlh skrev:
Nu är ju familjen sugen på öppen spis/braskamin, vilket iofs är mysigt. Men jag undrar ju då hur det fungerar i kombination med mekanisk frånluftsventilation - fläkten suger ju ut luft ur huset och kommer luften inte smita in genom skorstenen då? Det är ju inte kul om man eldar och luften går ner i stället för upp genom skorstenen...

Vi testade som sagt att elda med en icke intrimmad ventilation.
Det visade sig i efterhand att vi hade ett flöde på nästan det dubbla (ca 120l/s) mot normala 65 l/s. Då var det inte lätt att tända.....
Med intrimmad ventilation fungerar det nu utmärkt att tända, dock så får man akta sig om man kör köksfläkten samtidigt på någon av de högre hastigheterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.