18 254 läst ·
23 svar
18k läst
23 svar
Låga temperatur och FTX - när blir det fara med aggregatet, Heru?
- 9 ute
+ 14 tilluft
+16 frånluft
0 avluft
ca 87% återvinning
Heru 130 aggregat
Är det ok värden eller när blir det fara för aggregatet? Två såna här ligger inte under någon isolering: http://www.lindab.com/se/pro/products/Pages/SLCU-50.aspx
Funderar på lämpliga värden för larm för låg temperatur:
Gräns A står nu på 2 grader
Gräns B står på 12 grader
Vill inte få undertryck i huset med sänkt tilluft pga radon och vill egentligen inte använda elvärmen heller.
Mvh
Håkan
+ 14 tilluft
+16 frånluft
0 avluft
ca 87% återvinning
Heru 130 aggregat
Är det ok värden eller när blir det fara för aggregatet? Två såna här ligger inte under någon isolering: http://www.lindab.com/se/pro/products/Pages/SLCU-50.aspx
Funderar på lämpliga värden för larm för låg temperatur:
Gräns A står nu på 2 grader
Gräns B står på 12 grader
Vill inte få undertryck i huset med sänkt tilluft pga radon och vill egentligen inte använda elvärmen heller.
Mvh
Håkan
Låg temp är väl bara intressant om man har ett vattenbatteri (f.r värme eller kyla av luften) där vattnet kan frysa?
Har inte läst att det skulle finnas någon lägsta temp för aggregatet (iaf ingen sådan relativt hög som -9)
Att du inte har isolerat bör främst påverka verkningsgraden i ditt system.
Har inte läst att det skulle finnas någon lägsta temp för aggregatet (iaf ingen sådan relativt hög som -9)
Att du inte har isolerat bör främst påverka verkningsgraden i ditt system.
Det finns två larmgränser.
Gräns A: Kan ställas in mellan 2 och10 C. Normalt behövs ingen åtgärd om denna larmgräns nås. Inträffar larmet rotorlarm samtidigt stoppas rotorn.
Gräns B: När tilluften kommer under denna gräns minskas tilluftflödet ett steg. Man kan ändra denna gräns mellan 5 och 12 grader.
Detta står beskrivet i manualen till Heru i kapitlet Servicemeny: "Larm".
Jag har aldrig upplevt att mitt aggregat stannar helt trots kyla.
Gräns A: Kan ställas in mellan 2 och10 C. Normalt behövs ingen åtgärd om denna larmgräns nås. Inträffar larmet rotorlarm samtidigt stoppas rotorn.
Gräns B: När tilluften kommer under denna gräns minskas tilluftflödet ett steg. Man kan ändra denna gräns mellan 5 och 12 grader.
Detta står beskrivet i manualen till Heru i kapitlet Servicemeny: "Larm".
Jag har aldrig upplevt att mitt aggregat stannar helt trots kyla.
Jag hakar på tråden lite...
Med -22 grader ute och 21 inne så rapporterar mitt aggregat följande temperaturer:
Uteluft: -19
Tilluft: 10
Avluft: -13
Frånluft: 13
Samt i visningsläge 3:
Tilluftstemperatur efter rotor: 4
Eftervärmare är inaktiverad
Kanaler är isolerade med 50 mm nätmatta och förlagda i lösullsisoleringen. (Förutom ett par tilluftskanaler som ligger i överkant på lösullsisoleringen.)
Då kan man ju konstatera följande:
- Rapporterad temp. för uteluft är tre grader varmare än övriga utomhustermometrar visar.
- Med tanke på att frånluften tas vid tak så gissar jag att den håller runt 22 grader. Det verkar skumt att den skulle kallna till 13 grader i välisolerade kanaler.
- Att tilluften skulle vara 4 grader efter rotor för att sedan vara 10 grader efter värmebatteriet låter ju också rätt osannolikt med tanke på att eftervärmaren som sagt är inaktiverad.
Så jag funderar på om givarna i aggregatet helt enkel påverkas så pass mycket av strålningsutbytet med väggarna i aggregatet. Med tanke på att det är kallt på ena sidan och varmt på andra sidan och att aggregatet står kallt så leds väl en del värme i aggregatet så att temperaturen på ytorna avviker en del från luftströmmen. Jag har ett mindre aggregat och flödet är inte mer än ca 45 l/s, fast jag tycker ändå inte att det borde bli så pass stor skillnad.
Hur ser det ut för er andra med Heru-aggregat?
Med -22 grader ute och 21 inne så rapporterar mitt aggregat följande temperaturer:
Samt i visningsläge 3:
Kanaler är isolerade med 50 mm nätmatta och förlagda i lösullsisoleringen. (Förutom ett par tilluftskanaler som ligger i överkant på lösullsisoleringen.)
- Rapporterad temp. för uteluft är tre grader varmare än övriga utomhustermometrar visar.
- Med tanke på att frånluften tas vid tak så gissar jag att den håller runt 22 grader. Det verkar skumt att den skulle kallna till 13 grader i välisolerade kanaler.
- Att tilluften skulle vara 4 grader efter rotor för att sedan vara 10 grader efter värmebatteriet låter ju också rätt osannolikt med tanke på att eftervärmaren som sagt är inaktiverad.
Så jag funderar på om givarna i aggregatet helt enkel påverkas så pass mycket av strålningsutbytet med väggarna i aggregatet. Med tanke på att det är kallt på ena sidan och varmt på andra sidan och att aggregatet står kallt så leds väl en del värme i aggregatet så att temperaturen på ytorna avviker en del från luftströmmen. Jag har ett mindre aggregat och flödet är inte mer än ca 45 l/s, fast jag tycker ändå inte att det borde bli så pass stor skillnad.
Jag har ett Heru 130 EC placerat på kallvind.
ute temp -30 grader
mitt aggregat rapporterar
Uteluft: -24
Tilluft 17
Avluft -5
Frånluft 20
Tilluftemp efter rotor 15
ingen elvärmare på.
Jag har inte så bra isolerat rören är lindade i isolering inte nerbäddade som det brukar oftast vara tror jag. Men jag har exprimenterat en del med flödena för att få det så bra som möjligt utan att använda elvärmare för då drog elförbrukningen iväg för mycket imo.
ute temp -30 grader
mitt aggregat rapporterar
Uteluft: -24
Tilluft 17
Avluft -5
Frånluft 20
Tilluftemp efter rotor 15
ingen elvärmare på.
Jag har inte så bra isolerat rören är lindade i isolering inte nerbäddade som det brukar oftast vara tror jag. Men jag har exprimenterat en del med flödena för att få det så bra som möjligt utan att använda elvärmare för då drog elförbrukningen iväg för mycket imo.
Redigerat:
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Hakar oxå på.. Harliknande siffror som dig. En Heru 130. Samt bara 50 isolering. Jag vet att mina rör är dåligt isolerade. Skall lägga på 50 till våren.Bigfoot skrev:Jag hakar på tråden lite...
Samt i visningsläge 3:
Fast efter visar 8 grad? Den siffran känns fel iaf inget kännbart kallras. Like konstigt då jag har 23 inne nu då jag eldat med kamin men ingen förändring i frånluft temp från 20-21 till över 23 i rummen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Så här har jag det just nu...
- 13 (uteluft) 15 (tilluft)
1 (avluft) 17 (frånluft)
Jag har isolerat ca120mm Någon som isolerat runt kanalvärmare? Jag har stenull och är lite osäker på om det är bra... Den är inte påslagen dock...
- 13 (uteluft) 15 (tilluft)
1 (avluft) 17 (frånluft)
Jag har isolerat ca120mm Någon som isolerat runt kanalvärmare? Jag har stenull och är lite osäker på om det är bra... Den är inte påslagen dock...
Kul att ni presenterar lite värden så här på årets kallaste dag. Flera av er har ju fantastiska värden!
Jag har planerat att sätta in ett 130S EC till sommaren och har läst på en hel del.
Mattias_JO1 är det inte kallare där du har frånluften? Eldar du i vardagsrummet är det väl 23 grader där men kanske inte vid frånluften i kök, bad och garderober? Annars är det lite märkligt att frånluften är så kall? Blir det inte kallt med 10 grader på tilluften?
Jag har planerat att sätta in ett 130S EC till sommaren och har läst på en hel del.
Mattias_JO1 är det inte kallare där du har frånluften? Eldar du i vardagsrummet är det väl 23 grader där men kanske inte vid frånluften i kök, bad och garderober? Annars är det lite märkligt att frånluften är så kall? Blir det inte kallt med 10 grader på tilluften?
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Har rätt öppen planlösning på bo planKallebo skrev:Kul att ni presenterar lite värden så här på årets kallaste dag. Flera av er har ju fantastiska värden!
Tar från tvätt stuga i källaren är det 20 grad. Från köket är det 22 grad och från badrum ca 22. Det är som är så knepigt känner inte att det är så kallt. Tappar 6-7 grader på 3-5m. Låter mkt
Redigerat:
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg