Hej,

Har en villa med bergvärme och frånluftåtervinning. Som vår ventiliation är inställd idag får vi ett kallras från köksfläkten då den inte används. Jag har två kallrasskydd i kanalen och på taket men luften sugs in ändå via köksfläkten vilket är väldigt irriterande. Vad kan jag göra för att inte få in denna kyliga luft i köket?

Hej,

Kallraset är så stort att det idag (-8 grader ute) bildas fuktdroppar på utsidan av min rostfria huv.

Låter som det är ett högt undertryck i huset. Hur känns det när ni öppnar dörren?

Är imkanalen från fläkten tillräckligt isolerad?
Kondensen borde ju uppstå när den varma fuktiga inneluften kyls ner och kondenserar i imkanalen.

Kan du ta bort filtret i fläkten och försöka se hur det ser ut inne i fläkten och imkanalen och försöka förstå var kondensen bildas?

Ganska troligt i den nedkylda huven. För lite luftintag i huset är såklart orsaken. 7-10 st om huset är nytt/tätt för att klara den kontinuerliga ventilationen. Vid köksfläkten igång räcker det iofs inte men det gällande kallraset blir borta

Tack för svaren! Jag kollade mitt nedersta kallrasskydd och de båda plastflärparna stod i öppet läge. Jag fixade detta och det blev mycket bättre. Jag har normalt inga problem med att öppna dörrarna och mina fem luftintag är fullt öppna. Kanske är fläkthastigheten för hög i värmepumpen!

Jag har samma problem med min nyinstallerade Ikeafläkt och frånluftsvärmepump.
För att kolla funktionen på backspjällen måste man ju montera ner fläkten, men jag misstänker att det bara är för stora springor.
Vi får minusgrader vid fläkten när det är -15 ute.
Kankse var liknande problem med den gamla, men det var inget vi märkte.
Finns ingen plats att montera något extra spjäll.

Jag har nu två kallrasskydd. Ett uppe vid själva huven och ett vid fläkten. Det som var nere vid fläkten var i plast och det var ofta att dessa flärpar stannade i öppetläge. Detta löste jag genom att sätta en bit gaffatejp i mitten av skyddet och på det sättet tvingade tejpen ner flärparna och gjorde det mycket svårare för den kalla luften att komma in. Detta har fungerat utmärkt och jag slipper nu kallluft och kondens i köket. Alltså kolla om du har ett liknande kallrasskydd i plats och gör som jag gjort då kommer mycket lite kallluft att komma in.

• Gilla
bsba
  • Laddar…
Kan man sätta ett kallrasskydd i själva huven på taket?
Jag tror det i fläkten stänger, men det verkar vara mycket jobb att plocka ner fläkten för att kolla.

Man kan sätta ett kallrasskydd längst upp på röret vid skortstenen. Du behöver väl bara plocka bort kåpan som täcker slangen ner till själva fläkten. Det borde vara där ditt kallrasskydd sitter.

• Gilla
bsba
  • Laddar…
Tack för tipset.
Får rota i det när det blivit lite varmare.
Mitt ventrör går sidledes en bit innan det går ut på taket, men förhoppningsvis kan man sätta nåt vid mynningen.
Vid fläkten är det väldigt tajt och man kommer att få göra om takanslutningen om man plockar ner den.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.