Anna Lilja skrev:
Tusen tack för hjälp!
Ett sidospår: Om man bygger ett välisolerat hus och som har fönster med lågt u-värde och på så sätt vill minska uppvärmningskostnaderna, går inte vitsen förlorad då om man behöver öka ventilationen ex genom självdrag + ev frånluftsfläktar. Kan man då lika väl ha ett mindre välisolerat hus eller fönster som är mindre täta, dvs ventilationen fungerar bättre... Eller ute och cyklar? :-)
Du har delvis rätt men ett dåligt isolerat hus "drar" mycket energikostnad. Men isolerar man för mycket och har dålig frånluft så mår inte människan och huset bra. Därför gäller det att få en bra inställning på frånluften. Om du har ventilation i skorstenen så kan den också ha blivit sämre då murstocken inte blir lika varm som tidigare då du behövde elda mer. Den som slutar elda med exempelvis olja rekommenderas att montera en öppning i rökkanalen. Värmen från huset ska komma in i murstocken för att undvika fuktproblem i murstocken. Gör man en åtgärd kan en annan åtgärd behövas göras.
 
Isolering och täthet är inte samma sak.

Du kan har ett mycket dåligt isolerat hus som är helt lufttätt, och som inte har någon ventilation alls.

Att t.ex tilläggsisolera och byta till fönster med bättre U-värde försämrar inte ventilation i sig.
 
mexitegel skrev:
Alla "rena" rum ska ha tilluft(vardagsrum, sovrum etc), övriga "smutsiga" ska ha frånluft (kök,tvättstuga,toalett, badrum etc) du ska inte ha till och frånluft i samma rum (sk. Stockholmsventilation). Börja som sagt med att ordna så du ventilerar toalett/vad/tvättstuga med varvtalsstryda fläktar som går kontinuerligt på lågvarv och varvar upp vid närvaro/luftfuktighet. Tex intellivent-fläktar
Stockholmsventilation har jag aldrig hört. Vissa hus på 50-talet fick frånluftskanaler i flera rum inklusive sovrum. De hade samtidigt tvåglasfönter och fick narturlig tilluft. Är det du menar med Stockholmsventilation eller har det med utrycket 08 i tankesätt?
 
C
slurppe99 skrev:
Stockholmsventilation har jag aldrig hört.
Det är nog ett rätt vedertaget begrepp, iaf i branschen. Ursprunget är vad jag hört att det är en särskilt vanligt förekommande konstruktion just i stockholm i äldre hus med självdrag. Men logiskt sett torde det snarare vara så att det var en vanlig lösning i större flerbostadshus rent generellt, bara att det råkar finnas många sådana i stockholm(?)

Men när jag hört begreppet har det specifikt handlat om att det finns tilluft i badrummet via en särskild kanal.
 
Anna Lilja skrev:
Tusen tack för hjälp!
Ett sidospår: Om man bygger ett välisolerat hus och som har fönster med lågt u-värde och på så sätt vill minska uppvärmningskostnaderna, går inte vitsen förlorad då om man behöver öka ventilationen ex genom självdrag + ev frånluftsfläktar. Kan man då lika väl ha ett mindre välisolerat hus eller fönster som är mindre täta, dvs ventilationen fungerar bättre... Eller ute och cyklar? :-)
Om du kan styra ventilationen noggrant så drar du alltid ut tillräckligt mycket luft för att det inte skall bli kvavt inne. Men du har för den sakens skull inte onödigt mycket ventilation. Om huset bara ventileras genom springor och otätheter så får du mest ventilation när det är kallt och blåsigt ute. När det är varmt och stilla blir det nästan ingen ventilation. Med ett mekaniskt frånluftsystem kan du ventilera tillräckligt när det är varmt och stilla utan att ventilera onödigt mycket när det är kallt och blåsigt. Så ja. Det är energimässigt stor poäng att ha ett mekaniskt ventilationssystem och tätt hus istället för dragigt hus utan mekanisk ventilation. Har du dessutom ett FTX-system med värmeåtervinning så sparar du ännu mer energi.
 
slurppe99 skrev:
Stockholmsventilation har jag aldrig hört. Vissa hus på 50-talet fick frånluftskanaler i flera rum inklusive sovrum. De hade samtidigt tvåglasfönter och fick narturlig tilluft. Är det du menar med Stockholmsventilation eller har det med utrycket 08 i tankesätt?
Vet varifrån det härstammar, var något inlägg här i en av mina trådar med frågor kring ventilation som detta dök upp. Lilltoan här hemma hade nämligen både en friskluftsventil och en frånluftsventil (mekanisk), mindre än 50 cm ifrån varandra och detta benämnde någon som "Stockholmsventilation", rätt eller fel. Hus byggt på 70-talet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.