Hej!

Har ett hus byggt 2015, nu när kylan kom känns det att det drar kallt från köksfläkten. Hade servicesnubbar här då jag misstänkte att de glömt kallrasspjället, men det satt allt där. Det de trodde kunde vara orsaken var att luften inne i fläktkanalen kyler ner aluminiumkåpan i huset såpass mycket att det "känns" som kalldrag när det egentligen är själva kåpan som blir kall.
Jag tänkte höra om det är någon annan som har liknande problem? Vi har en Thermex Touoluse frihängande. Det är stor skillnad på temperaturen på golvet i köket mot resten av huset pga detta. Har för övrigt FLVP och luftventiler i fönstren.
Mvh
 
Hade samma problem. Kallras-skyddet var dålig kvalitet. Satte dubbla skydd vilket löste problemet. Ingen skillnad på fläktens kapacitet.
 
Vi hade också problem med kallrasspjället när huset var nytt.
Fjädern som skulle trycka isär de två halvmånsformade spjällen satt ej riktigt på plats, så när man stängde av fläkten så föll båda spjällen åt samma håll, så halva kanalen förblev öppen.
När jag hade fixat det så gick det att höra skillnaden när man stängde av fläkten och spjället stängdes. Innan så hörde man bara en duns, men efteråt så kunde man höra två individuella dunsar.

Kan du höra spjället stängas?

[EDIT] - Detta är förvisso en Siemensfläkt, konstruktionen kan ju vara annorlunda på din modell..
 
Stringfellow Hawke skrev:
Hade samma problem. Kallras-skyddet var dålig kvalitet. Satte dubbla skydd vilket löste problemet. Ingen skillnad på fläktens kapacitet.
Enligt servicekillarna var det inte säkert att fläkten skulle orka med två spjäll. Låter konstigt om den inte skulle görs det dock. Har du samma fläkt?
Var har du satt det andra skyddet?
Polyene skrev:
Vi hade också problem med kallrasspjället när huset var nytt.
Fjädern som skulle trycka isär de två halvmånsformade spjällen satt ej riktigt på plats, så när man stängde av fläkten så föll båda spjällen åt samma håll, så halva kanalen förblev öppen.
När jag hade fixat det så gick det att höra skillnaden när man stängde av fläkten och spjället stängdes. Innan så hörde man bara en duns, men efteråt så kunde man höra två individuella dunsar.

Kan du höra spjället stängas?

[EDIT] - Detta är förvisso en Siemensfläkt, konstruktionen kan ju vara annorlunda på din modell..
Jag kan höra att det dunsar till när jag stänger av fläkten. Kanske bara är ena vingen dock? Låter som att de skulle vara av liknande modell i alla fall. Med två vingar.
 
Redigerat:
Har du kollat över övrig ventilation ? man skall ju ha ett litet undertryck i huset men det är inte så att inkommande filter är igensatt så att undertrycket är för stort?
 
Fixar_Krille skrev:
Har du kollat över övrig ventilation ? man skall ju ha ett litet undertryck i huset men det är inte så att inkommande filter är igensatt så att undertrycket är för stort?

Jag har som sagt spaltventiler i fönstrena, och alla dessa drar in friskluft så att det känns. Har inte kollat filtret på FLVP nu, rengjorde det dock i oktober-november.
 
Förmodligen en vinge på backspjället som inte slår igen som det ska. Tyvärr brukar backspjällen som finns på marknaden vara skräp
 
Tack. Får väl helt enkelt skruva isär fläkten själv. Jag tyckte att själva slangen såg "för lång" ut i fläkten, kanske kan vara den som en vinge har fastnat i. Tyvärr går det inte att komma åt den nerifrån.

På pappas fläkt finns snabbfäste till motorn och spjället sitter i en genomskinlig kona. Mycket smidigt!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.