Chrissofsweden
Chrissofsweden: Ah.. Då räcker det bergis bara med frånluft :) Som sagt, frånluft i utrymmen med fukt typ kök, tvättstuga, badrum mm. Har ni ett destillat i något av sovrummen rekommenderas frånluft även där.
7 svar · 8,2k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] För ute/avluft har jag använt flex ljuddämpare. På från/till har jag just nu endast flexrör som har isolering. Samt fasta dämpare efter det. Skall bytas så småningom. Nja..har just nu på ute/avluft 200 för att få ned ljudet. På resten har jag 160 på stammen som går ned till 100. På väg att sätta125 flex dämpare på frånlufts donen då jag har rätt högt ljud på dessa
26 svar · 29,4k läst
·
P
Peter Wede: Tackar!
2 svar · 2,7k läst
mexitegel
mexitegel: Börja med sotaren.
9 svar · 25,6k läst
Björn Melander
Björn Melander: En hålperforerad insats i en ljuddämpare fyller en funktion vad gäller dämpning av kanalljud, dock ej flankljud som här är fallet. Det du behöver göra är att bygga en tät gipslåda som du sedan fyller med löst packad isolering.
7 svar · 9,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Kan du inte dammsuga kanalen eller rengöra så gott det går. Meddela styrelsen och skicka bilder till dom. Kanske kan dom skicka en firma som kan rengöra trumman "hela vägen".
1 svar · 1,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: Så den tar in luft inte suger ut. varm luft stiger. Om det är mot tex en södervägg kan det bli frånluft av en högt sittande ventil har jag lärt mig.
3 svar · 1,5k läst
K
KristianKula: Hej. Har bergvärme Nibe f1255 med FTX Systemair SAVE VTR 300/B L och skulle behöva lite grundläggande hjälp med inställningar. Bor i ett nybyggt hus, lågenergi. Det är två plan. Bottenvåningen har vattenburen golvvärme. Övervåningen har radiatorer. Experimenterar med kurvor för fullt för bergvärmen. Tips på inställningar? Hur bör jag ställa in SAVE vtr 300/B för ekonomisk
0 svar · 1,7k läst
J
Josth: Finns lite olika skolor om vilket som är bäst. Själv brukar jag minska en del på ventilationen under vinterhalvåret men det beror på vilka förutsättningarna är. Rapporten nedan ger en god bild av det hela: http://www.deltate.se/sites/www.deltate.se/files/files/file_field/arstidsanpassad_ventilation.pdf
3 svar · 3,9k läst
B
Beppo: Jag är också lite inne på EasyVent Rot nämligen men som det ser ut så är avståndet mellan fönsterbräda och element för dålig så jag får nog köra den varianten där man borrar vid sidan av elementet men det är ju inte riktigt det jag vill.
6 svar · 5,8k läst
Ropia
Ropia: Det är helt tyst när drivremmen till växlaren är av säger du. kan det vara så att drivremmen fortplantar vibrationer till växlaren. Kanske dåliga lager i den roterande värmeväxlaren? Tar växlaren i någonstans? Utslitna borstlister? Har du provat att slacka på remmen så att den inte är lika spänd? Se till att den fortfarande fungerar att dra runt växlaren bara. Ny rem mindre
3 svar · 3,1k läst
roland53
roland53: En imkanal skall isoleras med nätklädd isolering. I övrigt är det kanske en idé att slå en pling till sotaren. Dom vet vad som är godkänt och icke godkänt.
5 svar · 6,6k läst
D
Dler: [citat] Nej det är öppet :/
9 svar · 1,5k läst
·
D
K
kuse: Fick även samma svar från Gert på Ventin så det blir väl att skjuta på den biten ett tag och leva med de gammla donen. Har ju ett gäng i hela huset jag vill byta och känns lite dumt att behöva ta dit en kunnig som justerar flera gånger. Ska nog göra som du skriver Bigfoot och rengöra kanalerna och byta don in en och samma veva istället. Tackar.
4 svar · 3,1k läst
·
E
exerg: iom att fläkten skall gå kontinuerligt är kondensproblemet borta.
2 svar · 2,7k läst
·
roland53
roland53: Det är en backventil du plockat bort. Den har som funktion att om det vid t.ex häftiga vindstötar eller vind inte ska blåsa bakvägen ner genom ventilationsröret genom filtret och ut i köket. Ibland kan denna behövas men kan också fungera utan. Prova dig fram nu när du vet vad den är avsedd för.
1 svar · 2,9k läst
C
Christer Olofsson: Tack för tipset. Jo det dog nog mäst fråndet tidigare hålet. När jag tog bort innergipstaket såg jag att bjälklagsfaket mer eller mindre var tomt, bara lite mineralull kring rören, samt att det inne fans någon botten på bjälklaget annat en gipset och gipset har aldrig varit tätt kring rör eller andra kanter. Så det var sjukt mycket kyla här föra vintern innan renoveringen. Och
8 svar · 1,7k läst
·
S
Skul lis: Har idag ett Ftx system, hopplock av värmeåtervinning, fläktar, filter mm på kall vind. Tänkte sätta dit ett systemair 300. Vet någon om det ersätter även den gamla kanalvärmaren. Har även en luft/luftvärmepump som ger 95 % av värmebehovet utom vissa kalla vinternätter då jag hittills använt kanalvärmaren. Har även 2 eldstäder för mys. Ola
0 svar · 1,3k läst
R
robbah: Jag såg nu att det sitter bara självdrag i toan och i murstocken en ventil. Sätta paxfläkt på toan ska jag göra nu. Frågan är om jag ska byta ventilen som går in i murstocken till en fläktvariant också? självdraget funkar ju inget vidare tydligen
7 svar · 4,0k läst
K
Krypstocken: Rör i skorstenen?
6 svar · 1,5k läst
V
Vent_montör: Om du har 22grader inne och en fuktighet på 40 procent så ger det fuktutfällning runt 7 grader. Alltså mot dina tvåglasfönster. En sugande reglerbar fläkt på skorsten är billigaste lösningen. Har du fungerande dränerad källare kan du sätta avfuktare där, annars är risken du drar in fukt. Att kolla sitt självdrag finns rök att köpa som är väldigt effektiv. Nackdelen med en
84 svar · 14,8k läst
·
V
vincentt: Skulle itne tro det heller, men tack för inputen. Får avvakta inför nästa sommar.
12 svar · 5,1k läst
D
Daniel__s: [citat] Tja, jag kanske var otydlig. Jag skulle vilja ha filter för att fånga upp damm och smuts för att minimera smuts i eternitkanalerna. Dessa kanaler kommer jag aldrig att rengöra, när dom har gjort sitt så byts dom men jag skulle vilja fölänga livslängden genom täta filter byten. Men är det ok att ha filter i våtrum, kommer den att torkas eller blir det andra fuktskador runt där?
2 svar · 2,7k läst
B
Burkvist: Har gamla högljudda fläktar från sent 80tal i badrum samt tvättstuga som ska bytas ut. Huset är ett självdragshus där jag nyligen slängt ut oljepannan och bytt till luft/vatten pump. Tänkte att fläktar som går kontinuerligt vore att föredra för att förbättra ventilationen men vet inte vad som blir bäst i mitt fall. I badrum på bottenplan går det ett rör på ca 5m till egen
0 svar · 1,9k läst
R
ravve007: Hej, Har köpt en köksfläkt (spiskåpa), Thermex Bordeaux 90 cm. Det visade sig att denna måste kopplas mot en extern motor, har ingen inbyggd. Kan tyvärr inte lämna tillbaks den :( Mitt spirorör som går från kök till skorsten är 125 mm. Jag har bra plats på vinden så jag tänkte helt "enkelt" ansluta en extern fläkt på vinden (direkt på isoleringen, där även spiroröret går).
0 svar · 1,5k läst
K
Kicken: Var tror ni om Fånluft: intelligent fläkt tex: http://www.clasohlson.com/se/Badrumsfl%C3%A4kt-Flexit-Vario/36-5519 Placerad högt upp på väggen vid frågetecknet. Tillluft: automatisk ventil tex: http://www.liljengrens.se/produkt/o-80mm-5-10-grader/ Placerad högt upp på väggen vänster om fönstret eller är det bättre i taket? 100mm eller räcker 80mm?
16 svar · 12,4k läst
·
H
hyweu: för ett par år sen hittade jag en leverantör i danmark som leverera en form av luftbrunnar/magasin till ftx med filter och hela kittet. men hur jag än googlar så kan jag inte komma på vad tusan företaget heter. någon som vet?
0 svar · 1,1k läst
F
f91jsw: Skillnaden är väl att Multi är avsedd för grundventilation (den är alltid på på lågt varvtal). Multi har utgått och ersatts av Calima.
1 svar · 3,1k läst
G
GeorgeF: Hejsan, bor i ett gammalt tvåvåningshus med källar från början av 1900-talet där vi har en rejäl murstock mitt i huset. Huset var försett med oljebrännare förut i källaren, men har blivit konverterat till fjärrvärme. Men i källaren har vi fortfarande två luftkanaler som kommer utifrån och år in i murstocken? Vad hade dessa för funktion? Förse oljebrännaren med frisk luft
0 svar · 1,4k läst
E
exerg: Jo, ventileras den fuktiga luften i skafferiet ut i lagom takt och ersätts med torrare luft som i sin tur kan ta upp ny fukt som tillförts från skafferigolvet så har du samma princip som en fungerande jordkällare. Ventilera inte för bra och heller inte för dåligt, det hela bygger på att luften ska hinna suga upp fukt vilket ger kyleffekten. Ventilerar du för bra kommer skafferiet snart
4 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.