Hej hej,

Jag bor i en bostadsrätt, för någon vecka sen tog jag ner ventilationsdonet i badrummet för att rengöra det. Delar av det som skulle likna isolering/packning mellan donet och taket följde då med (Såg ut att vara från stenåldern).

Nu efter jag har satt tillbaka donet så låter det väldigt ifrån donet. Det liksom "visslar" om det. Jag har känt efter i kanterna på donet och det verkar som om det inte är tätt mellan tak och donet ( Antagligen där av ljudet).

Hur får jag det tätt mellan tak och donet på bästa sätt? Jag funderade på fogmassa, men det kan bli problematiskt om jag måste ta ner det igen.

Donet är väldigt gammalt, det ser nästan ut som dom vanliga svampdonen men själva mittendelen skjuter man åt sidan för att reglera donet. Jag försökte hitta en bild på google men fann ingen, ska ta en bild när jag kommer hem i eftermiddag.

När vi ändå är igång, kan jag byta ut donet utan att påverka husets flöde? Är ett självdragssystem. Tacksam för all hjälp!

A
Kan det vara en KGFC? Det går förmodligen att ersätta med annat don, men det vågar jag inte svara på. Habo säljer en packning i skumplast som skulle kunna funka om ventilen i sig fortfarande är bra.

Om det visslar kan det vara en fläkt på taket på huset och då är det extra viktigt att du ersätter donet med ett som passar och ställs in korrekt. Bäst att fråga styrelsen om råd här.

Japp en sån är det! Det borde bli tyst med ny packning för provar jag att trycka donet mot taket så slutar oljudet. Då ska jag ta och åka till Beijer i eftermiddag och köpa en sån. Det är bara att kila in den mellan don och tak eller?

Tusen tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.