Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Jag är med i en ideell förening, och vi håller på att renovera våra lokaler (dealen är att vi renoverar själva så får vi billigare hyra).
Det finns ett gammalt fläktsystem som hyresvärden har kopplat ut, och vi har erbjudit oss att montera ner det gamla systemet, om de sätter igen hålet mot ytterväggen. Vattnet till dessa är avstängda så det är egentligen bara att riva ner.
Nu är min fråga: Finns det asbest eller någon annan skit i såna här gamla grejer? Planen är annars att helt sonika riva ner dem (med åtminstone munskydd, för även om det inte finns asbest finns det säkert massa annat onyttigt gojs) och köra dem till den lokala återvinningsstationen.
Aggregaten är sannolikt från när huset byggdes 1963.
Jag bifogar två bilder.
Tacksam för någon input på detta!
Det finns ett gammalt fläktsystem som hyresvärden har kopplat ut, och vi har erbjudit oss att montera ner det gamla systemet, om de sätter igen hålet mot ytterväggen. Vattnet till dessa är avstängda så det är egentligen bara att riva ner.
Nu är min fråga: Finns det asbest eller någon annan skit i såna här gamla grejer? Planen är annars att helt sonika riva ner dem (med åtminstone munskydd, för även om det inte finns asbest finns det säkert massa annat onyttigt gojs) och köra dem till den lokala återvinningsstationen.
Aggregaten är sannolikt från när huset byggdes 1963.
Jag bifogar två bilder.
Tacksam för någon input på detta!
Det är högst sannolikt asbest i flera delar av detta:andreascarlsson skrev:Jag är med i en ideell förening, och vi håller på att renovera våra lokaler (dealen är att vi renoverar själva så får vi billigare hyra).
Det finns ett gammalt fläktsystem som hyresvärden har kopplat ut, och vi har erbjudit oss att montera ner det gamla systemet, om de sätter igen hålet mot ytterväggen. Vattnet till dessa är avstängda så det är egentligen bara att riva ner.
Nu är min fråga: Finns det asbest eller någon annan skit i såna här gamla grejer? Planen är annars att helt sonika riva ner dem (med åtminstone munskydd, för även om det inte finns asbest finns det säkert massa annat onyttigt gojs) och köra dem till den lokala återvinningsstationen.
Aggregaten är sannolikt från när huset byggdes 1963.
Jag bifogar två bilder.
Tacksam för någon input på detta!
1. I rörisoleringen runt böjarna. Två av dem i väldigt dåligt skick, vilka sannolikt redan sprider asbestfibrer i lokalen redan. Man ser en halvtaskig lagning i röret undertill i första bilden som ett möjligt försök att binda eventuell asbest. Om det är asbest i de skadade böjarna, så kan du räkna med att utrymmet redan är kontaminerat med asbest.
2. I ventilationstejp och tätning på själva schakten (man ser exempel på andra bilden)
Givet att det är sannolikt asbest och det redan råder asbestkontaminering, så är dessa material inget ni själva ska rota i. Det är både olagligt (fastighetsägaren bryter mot lagen om ni låtes röra asbesthaltigt material utan tillstånd från arbetsmiljöverket) och kommer att vara extremt ohälsosamt att riva i.
Vad du istället borde göra är att kontakta miljö- och hälsomyndigheter eller arbetsmiljöverket. Om det är asbest i detta (vilket är högst sannolikt) så kan hyresvärden bara ta bort systemet mha någon som har tillstånd att hantera asbest (mao en saneringsfirma eller dylikt)
Produkter som diskuteras: "ventilationstejp"
Ventilationstejp
Ventilationstejp, också känt som HVAC-tejp (Heating, Ventilation, and Air Conditioning), används för att täta, reparera och säkra sammanfogningar, skarvar och anslutningar i luftkanaler, fönsterisolering och andra HVAC-komponenter.
Läs mer
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Köp ett munskydd med klassning P3, engångsdräkt, engångshandskar och skaffa ett Hepa-filter till dammsugaren samt slå av all ventilation. Följ sedan råden i tråden att inte rota i böjar med mera. Bär ut i hela bitar. Låt sedan rummet ventileras ur med en fläkt i fönstret och tilluft ifrån friska utrymmen.
Så gjorde jag.
P3 = fackspråk för att filtret tar upp den typen av storlek partiklarna.
Hepa = Svensson-namnet för att filtret gör samma sak.
Så gjorde jag.
P3 = fackspråk för att filtret tar upp den typen av storlek partiklarna.
Hepa = Svensson-namnet för att filtret gör samma sak.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Vad lagen säger om ni gör det på frivillig basis utan lön eller egentlig uppdragsgivare vet jag inte. Men som tidigare sagt så är du företagare och grejar med asbest utan tillstånd så åker du på 100'000kr i böter på direkten. Där är det ord och inga visor.
Saneringsfirman hade tätat rummet, byggt en luftsluss och låtit en luftrenare gå ett antal timmar efter arbetet.
Saneringsfirman hade tätat rummet, byggt en luftsluss och låtit en luftrenare gå ett antal timmar efter arbetet.
Ja, så gjorde du. Ett problem är bara att du får det att låta som om din procedur är hälsosam och inte ger någon dammspridning (asbest) i övriga lokalen. Kan du bekräfta att din procedur är säker?Chrissofsweden skrev:Köp ett munskydd med klassning P3, engångsdräkt, engångshandskar och skaffa ett Hepa-filter till dammsugaren samt slå av all ventilation. Följ sedan råden i tråden att inte rota i böjar med mera. Bär ut i hela bitar. Låt sedan rummet ventileras ur med en fläkt i fönstret och tilluft ifrån friska utrymmen.
Så gjorde jag.
P3 = fackspråk för att filtret tar upp den typen av storlek partiklarna.
Hepa = Svensson-namnet för att filtret gör samma sak.
Jag vill mena att om man inte utför detta korrekt, så har väldigt lätt skapat kontaminering i lokalen. Vet man inte hur man bör göra, så låt bli.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Tack för all input!
Ska lura på detta. Har även läst Miljöskyddsverkets instruktion på hur man gör, så jag har fattat det här med engångsutrustning etc. Är inte rädd för att riva, men det är klart att man ska ha respekt.
Om man innesluter allting i plast, och sedan bär ut det, skulle det funka? Eller är partiklarna så små att de går genom plasten?
Om man anlitar någon att göra detta, skulle det kosta 5.000,- eller mer 50.000,-?
Ska lura på detta. Har även läst Miljöskyddsverkets instruktion på hur man gör, så jag har fattat det här med engångsutrustning etc. Är inte rädd för att riva, men det är klart att man ska ha respekt.
Om man innesluter allting i plast, och sedan bär ut det, skulle det funka? Eller är partiklarna så små att de går genom plasten?
Om man anlitar någon att göra detta, skulle det kosta 5.000,- eller mer 50.000,-?
Hann inte se detta innan min kommentar. Gör de detta själva så bryter de som sagt mot lagen å hyresvärden/fastighetsägarens vägnar.Chrissofsweden skrev:Vad lagen säger om ni gör det på frivillig basis utan lön eller egentlig uppdragsgivare vet jag inte. Men som tidigare sagt så är du företagare och grejar med asbest utan tillstånd så åker du på 100'000kr i böter på direkten. Där är det ord och inga visor.
Saneringsfirman hade tätat rummet, byggt en luftsluss och låtit en luftrenare gå ett antal timmar efter arbetet.
Jag skulle tro att ni kan få fastihetsägaren att istället betala för professionell sanering med hänvisning till att asbestkontaminering redan råder.
Jag har haft två asbestsanerare i min fastighet som utförde jobb i 2 dagar, det kostade mig 16000:- totalt. Er hyresvärd ska stå för denna kostnad, inte ni, med hänvisning till asbesten.andreascarlsson skrev:Tack för all input!
Ska lura på detta. Har även läst Miljöskyddsverkets instruktion på hur man gör, så jag har fattat det här med engångsutrustning etc. Är inte rädd för att riva, men det är klart att man ska ha respekt.
Om man innesluter allting i plast, och sedan bär ut det, skulle det funka? Eller är partiklarna så små att de går genom plasten?
Om man anlitar någon att göra detta, skulle det kosta 5.000,- eller mer 50.000,-?
I ert fall kan man gissa att 2 man plockar ut detta på en arbetsdag, så billigare än i mitt fall iaf.academia skrev:
Lycka till
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Mitt badrum slet dom ut på en dag och två man till den nätta summan av 9000kr. Klart nöjd med tanke på att dom tog bort allt kakel och slipade ner all fix.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

