Luftfuktaren står och brummar i sovrum och håller en konstant fukthalt på cirka 55% (Fast jag litar inte på de elektroniska hygrometrarna, en felmarginal på 10-15% tror jag de flesta har.) Kan varmt rekommendera en sådan.
Vi har väl en ca 40-45% RH enl vår 10 kr-mätare...
På vintern brukar det ligga runt 30-35%.
Vi har FTX. Kör med minflöden. Det går inte att minska ytterligare.
Enl vår billiga mätare så går gränsen för mig vid ca 32% RH. Är det torrare inne så vaknar jag med skav i halsen. Har varit tvungna att skaffa en luftfuktare till sovrummet. Den höjer visserligen inte RH mer än några %, men det är precis tillräckligt för att inte vakna med skav i halsen.
På vintern brukar det ligga runt 30-35%.
Vi har FTX. Kör med minflöden. Det går inte att minska ytterligare.
Enl vår billiga mätare så går gränsen för mig vid ca 32% RH. Är det torrare inne så vaknar jag med skav i halsen. Har varit tvungna att skaffa en luftfuktare till sovrummet. Den höjer visserligen inte RH mer än några %, men det är precis tillräckligt för att inte vakna med skav i halsen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Oj vad alla ligger lågt, vi ligger på 65%, FLVP med strypt vent på vintern, vad är det optimala?
Enklaste är väl att strypa vent, alt sätta tidur och stänga av den dagtid..
Enklaste är väl att strypa vent, alt sätta tidur och stänga av den dagtid..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
65% är väl lite väl högt, får du inte kondens i fönstren t.ex.?Husqvarna220Ac skrev:
Men om du stryper "vent", förmodar att du menar tilluften,
så kan väl inte värmepumpen få någon varm frånluft att krama energi ur?
PS
Har nu 32% RH.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Kör värmepumpen efter inomhusklimatet, billigare/skönare att värma med elpatronen än att överventilera, när kompressorn står sänks även fläkten till 5%.
Ingen kondens på fönster, då ska jag öka vent litegrann..
/A
Ingen kondens på fönster, då ska jag öka vent litegrann..
/A
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Uppdaterar: 52% Ligger vi på idag, fläkten går på 30%, och när FLVP avfrostar 5%.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Aha, så det är egentligen ingen värmepump nu, utan ren direkt-el värme.Husqvarna220Ac skrev:
Men blir det inte instängd, tråkig luft i sovrummen om du inte ventilerar?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Klart vi ventilerar, den återvinner luften som den drar ut, håller ca -12gr på avluften, ganska dyr paxfläkt..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden