Vi har självdrag o ligger mellan 34-40% inomhus nu och det märks både i hals o på hud. Jag är rädd för att stänga ventilerna :-0 bor i Ystad

Luftfuktaren står och brummar i sovrum och håller en konstant fukthalt på cirka 55% (Fast jag litar inte på de elektroniska hygrometrarna, en felmarginal på 10-15% tror jag de flesta har.) Kan varmt rekommendera en sådan.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi har väl en ca 40-45% RH enl vår 10 kr-mätare...
På vintern brukar det ligga runt 30-35%.
Vi har FTX. Kör med minflöden. Det går inte att minska ytterligare.

Enl vår billiga mätare så går gränsen för mig vid ca 32% RH. Är det torrare inne så vaknar jag med skav i halsen. Har varit tvungna att skaffa en luftfuktare till sovrummet. Den höjer visserligen inte RH mer än några %, men det är precis tillräckligt för att inte vakna med skav i halsen.

Oj vad alla ligger lågt, vi ligger på 65%, FLVP med strypt vent på vintern, vad är det optimala?

Enklaste är väl att strypa vent, alt sätta tidur och stänga av den dagtid..

Husqvarna220Ac skrev:
Oj vad alla ligger lågt, vi ligger på 65%, FLVP med strypt vent på vintern, vad är det optimala?

Varför strypa?

Husqvarna220Ac skrev:

65% är väl lite väl högt, får du inte kondens i fönstren t.ex.?

Men om du stryper "vent", förmodar att du menar tilluften,
så kan väl inte värmepumpen få någon varm frånluft att krama energi ur?

PS
Har nu 32% RH.

Redigerat:
Husqvarna220Ac skrev:
40-60% RH är rekommenderat (optimalt) intervall för levande varelser.

Kör värmepumpen efter inomhusklimatet, billigare/skönare att värma med elpatronen än att överventilera, när kompressorn står sänks även fläkten till 5%.

Ingen kondens på fönster, då ska jag öka vent litegrann..

/A

Uppdaterar: 52% Ligger vi på idag, fläkten går på 30%, och när FLVP avfrostar 5%.

26% här idag (ca 19,5 grad inne.. 0,5 ute) .

Husqvarna220Ac skrev:
Kör värmepumpen efter inomhusklimatet, billigare/skönare att värma med elpatronen än att överventilera, när kompressorn står sänks även fläkten till 5%...
Aha, så det är egentligen ingen värmepump nu, utan ren direkt-el värme.
Men blir det inte instängd, tråkig luft i sovrummen om du inte ventilerar?

Klart vi ventilerar, den återvinner luften som den drar ut, håller ca -12gr på avluften, ganska dyr paxfläkt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.