Har haft problem i princip sen ny att jag får rotor stopp.
Har haft en ny rem och o-ring legande i skåpet. Hade tänkt göra en rem sträckare .
Nu blev det inte så, jag har fick problem före jul igen.
Då beställde jag från luftbutiken en till rem och en rem skiva.
Har nu varit och monterat dit dom. Nu sitter det dubbla remmar.
Få se nu om det funkar bättre.
Har haft en ny rem och o-ring legande i skåpet. Hade tänkt göra en rem sträckare .
Nu blev det inte så, jag har fick problem före jul igen.
Då beställde jag från luftbutiken en till rem och en rem skiva.
Har nu varit och monterat dit dom. Nu sitter det dubbla remmar.
Få se nu om det funkar bättre.
Hej alla,
nu verkar även jag ha råkat ut för detta. Har en Heru T 90, monterad och driftsatt under vintern 2010/2011. Gått sen dess. Har bytt filter så klart men annars inte gjort något med den.
Får med korta intervallet felet "Rotorstopp" i min fjärrkontroll. Trycker jag "Reset" på felet dröjer det en stund innan felet uppstår igen. Öppnade och kollade FTX:en och lade märke till att trumman i mitten (vad den nu heter?) står helt still. Kände på trumman och tyckte väl kanske att den gick lite trögt men den snurrade iaf. Kände även på motorn under som är fullkomligt glödhet. Dessutom sitter axeln bergfast så den verkar ha skurit eller något.
1. Motorn ser rätt lätt ut att byta, men var köper man reservdelar? Har köpt filtren på RCV Energiteknik, finns motorn där med tro?
2. Såg att "trumman" såg ut att vara gjord för att lossa på, går det att lossa och smörja upp? Såg att någon gjort något sådant på en annan modell
3. Till vänster i själva FTX:en märkte jag även en rostliknande beläggning där trumman möter "väggen" på FTX. Kan inte påminna mig att jag sett det förut när jag bytt filter. Men jag vet heller inte hur länge det har varit så här eftersom det faktiskt var då grannen fick samma sak förra veckan då jag kollade min fjärrkontroll igår... Det är ju den senaste veckan det varit lite kallt och det var då det hände honom. Har någon sett något sådant? Behöver jag fundera på det isåfall? Är det "standard" eller är det bara att skrota och köpa nytt?
Tack för att ni läst
nu verkar även jag ha råkat ut för detta. Har en Heru T 90, monterad och driftsatt under vintern 2010/2011. Gått sen dess. Har bytt filter så klart men annars inte gjort något med den.
Får med korta intervallet felet "Rotorstopp" i min fjärrkontroll. Trycker jag "Reset" på felet dröjer det en stund innan felet uppstår igen. Öppnade och kollade FTX:en och lade märke till att trumman i mitten (vad den nu heter?) står helt still. Kände på trumman och tyckte väl kanske att den gick lite trögt men den snurrade iaf. Kände även på motorn under som är fullkomligt glödhet. Dessutom sitter axeln bergfast så den verkar ha skurit eller något.
1. Motorn ser rätt lätt ut att byta, men var köper man reservdelar? Har köpt filtren på RCV Energiteknik, finns motorn där med tro?
2. Såg att "trumman" såg ut att vara gjord för att lossa på, går det att lossa och smörja upp? Såg att någon gjort något sådant på en annan modell
3. Till vänster i själva FTX:en märkte jag även en rostliknande beläggning där trumman möter "väggen" på FTX. Kan inte påminna mig att jag sett det förut när jag bytt filter. Men jag vet heller inte hur länge det har varit så här eftersom det faktiskt var då grannen fick samma sak förra veckan då jag kollade min fjärrkontroll igår... Det är ju den senaste veckan det varit lite kallt och det var då det hände honom. Har någon sett något sådant? Behöver jag fundera på det isåfall? Är det "standard" eller är det bara att skrota och köpa nytt?
Tack för att ni läst
Det är bara googla rotormotorn finns att köpa på på många ställen som säljer reservdelar.
Men jag tror problemet är för dig är rotorn, den ska inte sitta fast.
Du bör nog lossa den och kolla att allt är som det ska att ingen tjärvatfast eller om det nått som ärjat.
Jag brukar inför varje vintersäsong spraya rem och remskiva med remspray och tätningarna med silikonspray lite lätt så glider det fint hela vintern
Men jag tror problemet är för dig är rotorn, den ska inte sitta fast.
Du bör nog lossa den och kolla att allt är som det ska att ingen tjärvatfast eller om det nått som ärjat.
Jag brukar inför varje vintersäsong spraya rem och remskiva med remspray och tätningarna med silikonspray lite lätt så glider det fint hela vintern
Tack för ditt svar! Är det du kallar rotor detsamma som jag kallar trumma? Dvs den stora saken som motorn drar runt? Den sitter inte fast men jag upplever att den snurrar något trögt, men jag har å andra sidan aldrig känt på den förr heller.
Ja det är rotorn, själva.värmeväxlaren.
Den snurrar för mig inte jätte lättmen inte trög heller.
Det kan vara så att din rem töjts ut eller att remskivan blivigt för glatt.
Prova smörja vid tätningarna och smörja remmen.
Jag fick byta ut min originalrem mot en rem med lås efter nått år.
Den nya remmen har jag kortat av 1cm från originalremmens längd känns som den inte slirar lika lätt då.
Detkan vara lite meck med ftx aggregat
Den snurrar för mig inte jätte lättmen inte trög heller.
Det kan vara så att din rem töjts ut eller att remskivan blivigt för glatt.
Prova smörja vid tätningarna och smörja remmen.
Jag fick byta ut min originalrem mot en rem med lås efter nått år.
Den nya remmen har jag kortat av 1cm från originalremmens längd känns som den inte slirar lika lätt då.
Detkan vara lite meck med ftx aggregat
Tydligen 
Ja motorns axel (=remskivan?) är HELT fast, den har nog skurit och motorn är väldigt varm. Drog faktiskt ur FTX igår. Tänkte skruva ur motorn ikväll och eventuellt lossa på rotorn också för att se om det går att smörja upp.
Remmen känns ganska slapp ja, så den borde jag väl också byta nu i samma veva.. behöver jag dock smörja den? Silikonspray isf?
Vad borde man smörja rotorn med?
Ja motorns axel (=remskivan?) är HELT fast, den har nog skurit och motorn är väldigt varm. Drog faktiskt ur FTX igår. Tänkte skruva ur motorn ikväll och eventuellt lossa på rotorn också för att se om det går att smörja upp.
Remmen känns ganska slapp ja, så den borde jag väl också byta nu i samma veva.. behöver jag dock smörja den? Silikonspray isf?
Vad borde man smörja rotorn med?
Jag skrev otydligt
Själva remmen som drar trumman/rotorn/värmeväxlaren kan mörjas med remspray. Det gör att det grepparbättre så inte remskivan på motorns axel inte börjar slira lika lätt.
Smörjer du med silikonspray så lär det aldrig greppa och enast slira
Silikonspray brukar jag sätta lite på tätningarna på rotorn.
Tätn k ngarba menar jag dom som är på sidan och tätar att luft inte ska gå på sidan av rotorn.
Dom skarpar mot kanten hela tiden och det är nog bara bra om det går lite lättare där
Själva remmen som drar trumman/rotorn/värmeväxlaren kan mörjas med remspray. Det gör att det grepparbättre så inte remskivan på motorns axel inte börjar slira lika lätt.
Smörjer du med silikonspray så lär det aldrig greppa och enast slira
Silikonspray brukar jag sätta lite på tätningarna på rotorn.
Tätn k ngarba menar jag dom som är på sidan och tätar att luft inte ska gå på sidan av rotorn.
Dom skarpar mot kanten hela tiden och det är nog bara bra om det går lite lättare där
Det låter mer rimligt 
Jag plockade loss motorn igår och hade då inga problem att snurra på aveln och remskivan. Visst fick det rätt men inte trögare än andra elektriska motorer (tror jag).
Dessutom berättade frun att ftx hade lådor väldigt illa igår
Jag plockade loss motorn igår och hade då inga problem att snurra på aveln och remskivan. Visst fick det rätt men inte trögare än andra elektriska motorer (tror jag).
Dessutom berättade frun att ftx hade lådor väldigt illa igår
Testat lite mer. Plockade loss motorn och märkte något lustigt. När den är inkopplad och VVX är på är remskivan helt stilla, det går inte att med handkraft vrida den. Är den urkopplad går det att snurra på den. Det gnisslar dock lite och är lte trögt som sagt.
Tittade på felsökningsdiagrammet på http://www.luftbutiken.se/index.php?controller=attachment&id_attachment=81
Där finns ju tre alternativ som kan vara applicerbara på min;
1 Axel på rotormotor kärvar? Konsekvensen är att rotormotorn är defekt
2 Finns spänning ut till rotormotor när VVX-funktion är aktiv? Konsekvensen är: Kontrollera snabbkontakter och inkoppling.
3 Är rotormotor svag/kraftlös? Konsekvensen är kontrollera kapacitans på tillhörande kondensator.
Jag vet inte om 1 stämmer, dvs om axeln kärvar. Svårt att avgöra det. 2 håller jag på att kolla nu och väntar bara på att VVX ska slå igång så jag kan mäta på utgången, nu är motorn inkopplad men enligt fjärrkontrollen är VVX av och remskivan går att vrida på. 3 kan ju vara sant eftersom motorn bara blir väldigt varm och verkar låsa sig.
Tittade på felsökningsdiagrammet på http://www.luftbutiken.se/index.php?controller=attachment&id_attachment=81
Där finns ju tre alternativ som kan vara applicerbara på min;
1 Axel på rotormotor kärvar? Konsekvensen är att rotormotorn är defekt
2 Finns spänning ut till rotormotor när VVX-funktion är aktiv? Konsekvensen är: Kontrollera snabbkontakter och inkoppling.
3 Är rotormotor svag/kraftlös? Konsekvensen är kontrollera kapacitans på tillhörande kondensator.
Jag vet inte om 1 stämmer, dvs om axeln kärvar. Svårt att avgöra det. 2 håller jag på att kolla nu och väntar bara på att VVX ska slå igång så jag kan mäta på utgången, nu är motorn inkopplad men enligt fjärrkontrollen är VVX av och remskivan går att vrida på. 3 kan ju vara sant eftersom motorn bara blir väldigt varm och verkar låsa sig.
Sådär, färdigmätt. 230V ligger mellan 1 och 2 i kontakten till rotormotorn. Då borde åtminstone det vara uteslutet. Kvar är ju alternativ 1 och 3. Jag har inget instrument att mäta kapacitans med, kanske finns på jobbet om det fungerar med en mer-proffsig-multimeter-än-Biltema. Alternativet är ju att köpa en ny cap och se om det hjälper att byta. Undrar vad det kostar..
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden