Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Vi köpte tidigare ett hus på ungefärligt 150 + 150 (biyta) kvm. Byggd -79. Vi har bott här sedan April och stortrivs. Nu på senaste tiden när det blivit kallt ute har vi dock upplevd lite småbekymmer med värmen.
Har provat läsa på lite och tror jag kommit fram till att nedervåningen / entréplan har övertryck. Baserar detta på ett enkelt experiment med en tändare i en fönsterglipa. Lågan på tändaren slocknar / blåser inåt på entréplan. På övervåningen dras lågan utåt vilket jag har för mig betyder undertryck. Tänker jag rätt?
I tillägg till detta upplever vi att vi inte får upp någon värme till övervåningen. På entréplan har vi 24 grader och på övervåningen 19.
I huset har vi följande system:
Ventilerad krypgrund
Luft-luftvärmepump Mitsubishi MSZ-FD25VA i källare
Pelletskamin MCZ Comfort Air 2.0 på entréplan
Rexovent RDAA 2-4-1 på vinden med frånluft i alla badrum (ett på varje plan) och tilluft i alla rum såsom vardagsrum, sovrum, gillestuga etc.
Efter allt jag läst borde man enligt några trådar just här på byggahus.se justera om ventilationen lite med att på övervåningen minska tilluften och öka frånluften. Samt öka tilluft och minska frånluft på entréplan för att få värmen att stiga. Är detta korrekt?
Önskar dock ej påbörja justera något innan jag fixat eventuellt övertryck på entréplan om nu det är så. Vad kan göras åt detta? Måste jag ta hit någon för detta eller kan jag prova justera fram önskat resultat själv?
Kan även lägga till att pelletskaminen suger sin inluft direkt från vardagsrummet. Kan detta ha någon påverkan? Isf, för det bättre eller sämre mht övertrycket?
Har provat läsa på lite och tror jag kommit fram till att nedervåningen / entréplan har övertryck. Baserar detta på ett enkelt experiment med en tändare i en fönsterglipa. Lågan på tändaren slocknar / blåser inåt på entréplan. På övervåningen dras lågan utåt vilket jag har för mig betyder undertryck. Tänker jag rätt?
I tillägg till detta upplever vi att vi inte får upp någon värme till övervåningen. På entréplan har vi 24 grader och på övervåningen 19.
I huset har vi följande system:
Ventilerad krypgrund
Luft-luftvärmepump Mitsubishi MSZ-FD25VA i källare
Pelletskamin MCZ Comfort Air 2.0 på entréplan
Rexovent RDAA 2-4-1 på vinden med frånluft i alla badrum (ett på varje plan) och tilluft i alla rum såsom vardagsrum, sovrum, gillestuga etc.
Efter allt jag läst borde man enligt några trådar just här på byggahus.se justera om ventilationen lite med att på övervåningen minska tilluften och öka frånluften. Samt öka tilluft och minska frånluft på entréplan för att få värmen att stiga. Är detta korrekt?
Önskar dock ej påbörja justera något innan jag fixat eventuellt övertryck på entréplan om nu det är så. Vad kan göras åt detta? Måste jag ta hit någon för detta eller kan jag prova justera fram önskat resultat själv?
Kan även lägga till att pelletskaminen suger sin inluft direkt från vardagsrummet. Kan detta ha någon påverkan? Isf, för det bättre eller sämre mht övertrycket?
Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Glömde skriva en sak. Värmen som finns på entréplan finns halva vägen upp i trappan. Typ till nivå med taket. Sen några steg till så känns det som att man går in i en vägg av kyla. Mao nästan som ett lock av kyla mellan våningarna. Har funderat på att skapa ett undertryck mellan våningarna med en Air Move 2.0. Men i manualen till denna produkt står det att den ej rekommenderas om man har undertryck i huset!? Vilket egentligen är ett måste om man inte önskar fuktskador som jag uppfattad det.
I de flesta hus bildas det som ett osynligt lock i trapphuset så värme ifrån undervåningen inte kan ta sig upp. Iofsig ska inte luften ta sig upp mer än den minimala mängd ventilationsluft som kan utjämna sig mellan våningarna. Skulle värmen ha tagit sig upp så tyder ju det på att du får "begagnad" luft upp på övervåningen istället för "frisk" luft. I övrigt så har du övertryck på övervåning och undertryck nere och airmoven kommer inte att göra nån märkbar skillnad varken fukt eller värmemässigt
Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Tack för svar exerg! Bra å veta att jag hade fel. Ena fönstret på övervåningen har bildat is mellan glasen så det är väl ett rätt klart tecken på att det är övertryck. Dock fortfarande lite nyfiken på hur det fungerar.
Rätta mig gärna då jag är ny på ventilation och denna fysik. Så här har jag uppfattad det:
Undertryck betyder att huset / ventilationen har mera frånluft än tilluft. Vilket i sig skapar lite vakuum i huset. Vilket i sin tur betyder att huset suger in luft genom håligheter i fastigheten. Och detta är bra för bjälklag och annat i perspektiv av exempelvis fuktskador.
Övertryck är rena motsatsen och ventilationen forserar mera tilluft än frånluft. Vilket i sin tur betyder att man har för mycket tryck och fuktig/varm luft från insidan kan leta sig ut i bjälklaget och göra fuktskador.
Borde inte detta betyda att undertryck drar lågan på en tändare inåt och övertryck dra lågan utåt? Eller har jag blandad i hop över och undertryck kanske?
Rätta mig gärna då jag är ny på ventilation och denna fysik. Så här har jag uppfattad det:
Undertryck betyder att huset / ventilationen har mera frånluft än tilluft. Vilket i sig skapar lite vakuum i huset. Vilket i sin tur betyder att huset suger in luft genom håligheter i fastigheten. Och detta är bra för bjälklag och annat i perspektiv av exempelvis fuktskador.
Övertryck är rena motsatsen och ventilationen forserar mera tilluft än frånluft. Vilket i sin tur betyder att man har för mycket tryck och fuktig/varm luft från insidan kan leta sig ut i bjälklaget och göra fuktskador.
Borde inte detta betyda att undertryck drar lågan på en tändare inåt och övertryck dra lågan utåt? Eller har jag blandad i hop över och undertryck kanske?
Det är meningen att hela huset skall ha undertryck för att undvika att fukt ska ta sig ut i vägg o takkonstruktionen. Har huset fler våningar är det svårt att uppnå tillräckligt undertryck på övervåningen med de luftmängder som figurerar i samband med ventilationsrekommendationer. Oftast ser det ut som i figuren när man har en fläkt som hela tiden suger ut luft; undertryck på nedervåningen och övertryck på övre delen av övervåningen.
. Du har dessutom vvx som nära nog blåser in lika mycket luft som den suger ut så övertrycket på överplan blir egentligen större än om det enbart varit frånluft. Däremot ventileras alla rum betydligt bättre med vvx.
. Du har dessutom vvx som nära nog blåser in lika mycket luft som den suger ut så övertrycket på överplan blir egentligen större än om det enbart varit frånluft. Däremot ventileras alla rum betydligt bättre med vvx.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Okej. Så det finns alltså inte så mycket att göra med övertryck och värmen på övervåningen? Skulle det vara värt att prova justera om något för ett bättre resultat?
Vi har ju bra värme i båda källare (värmepumpen) och i vardagsrummet (pelletskminen). Som jag förstått det på AirMove 2.0 som installeras i golvet och drar med luft mot entréplan så skapar den ju ett undertryck på övervåningen som i sin tur får upp varm (men som du säger gammal) luft.
Vi har ju bra värme i båda källare (värmepumpen) och i vardagsrummet (pelletskminen). Som jag förstått det på AirMove 2.0 som installeras i golvet och drar med luft mot entréplan så skapar den ju ett undertryck på övervåningen som i sin tur får upp varm (men som du säger gammal) luft.
Ja den tar sina 80 kbm luft/timme och blåser ner till undervåningen. Ca 35 kbm luft/tim har momentalt kommit in i sovrummet via vvxen och är ca 17 grader, Det innebär att 45 kbm kommer uppför trappan och när den kommit fram till sovrumsdörren kanske den är 20 grader? som blandar sig med den 17gradiga. Största vinsten med airmoven är nog att den vispar runt luften i kaminrummet så att strålningsvärmen inte blir fullt så kännbar. För att flytta värme med luft är det stora luftmängder som skall till och ju högre temperatur desto bättre. Har provat ett par pelletskaminer med kanalanslutna värmekanalerna vilket ger en betydligt större värmeeffekt men som vid all luftburen värme är den svår att styra utan att få över eller undertemperaturer.
Så till fönstren. Fukt mellan fönster när det är kallt ute, tyder på att fukt inifrån huset läcker ut luft via dåliga tätlister runt det inre fönstret och letar sig upp i den smala spalten (som skall finnas) mellan den yttre och den inre fönsterbågen.Även om det är övertryck i sovrummet så bör fönstertätningen vara ok. Vid viss väderlek tränger såklart utomhusfukt in mellan glasen och sjunker utomhustempen så kan en viss påfrysning temporärt ske mellan fönstren. Normalt så höjs temperaturen på det inre glaset genom att radiatorn under fönstret skapar en varm luftström förbi glaset och upphör varmluftsströmmen så kondenserar fukten tidigare. Har man rejält med övertemperaturer i kaminrummet går det att via vvx:en höja tilluftstemperaturen till 20-22 grader utan tillskott av elvärmaren och med en smärre ingrepp i vvx-agregatet, men mängden tilluft kommer att behöva ökas, vilket kan skapa högre ljud. Fungerar i de flesta fall mycket tillfredsställande
Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Tack så mycket för alla svar exerg! Gällande vvx:en:
Jag har provat ställa upp temperaturen på termostaten som är placerat på ena kortsidan. Men så fort temperaturen på termostaten överstiger temperaturen i luften som finns i aggregatet så stänger den av. Man hör att fläkten går lågvarv, men i get kommer ut/ in i till/från-luft. Jag går ut från att den då provar värma upp luften i aggregatet innan den startar pumpa ut det, men verkar aldrig komma upp till rätt temperatur. Kan vara någon enklare åtgärd som behövs, alternativt är någon komponent såsom värmeelement eller termostat trasigt.
Jag har provat ställa upp temperaturen på termostaten som är placerat på ena kortsidan. Men så fort temperaturen på termostaten överstiger temperaturen i luften som finns i aggregatet så stänger den av. Man hör att fläkten går lågvarv, men i get kommer ut/ in i till/från-luft. Jag går ut från att den då provar värma upp luften i aggregatet innan den startar pumpa ut det, men verkar aldrig komma upp till rätt temperatur. Kan vara någon enklare åtgärd som behövs, alternativt är någon komponent såsom värmeelement eller termostat trasigt.
Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Lekte förresten med att justera om några ventiler enligt första inlägget i dag och värmen på övervåningen steg med två grader inom några timmar. Nu har vi 21 grader uppe. Dock borde jag nog återställa ventilerna som innan då det säkert är som du säger, att bara dålig luft kommer upp till övergången från undervåning.
Att öka o minska på luftmängder kan snedställa ventilationen och få oönskade följder och att öka eftervärmaren ger iofsig högre tilluftstemperatur men åxå en högre elräkning. Tilluftstemp-ökningen borde ha ökats med hjälp av värme från vp:n eller pelletsvärmen istället vilket kräver ett helt annat tillvägagångssätt
Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Skall återställa ventilerna i morgon. Vilket tillvägagångssätt menar du då?
Kan det finnas någon vinst i att koppla ihop vvx:en med pelltskaminen? Kaminen vi köpte har ju två stycken utblås (två separata och justerbara fläktar) för varmluften och är vad jag förstod gjord för att kunna sätta utblås nummer två på en annan våning eller liknande. Just nu blåser båda fläktarna ut i vardagsrummet i skilda håll. Ena rakt ut i rummet och andra mot en vägg / hall / kök.
Kan det finnas någon vinst i att koppla ihop vvx:en med pelltskaminen? Kaminen vi köpte har ju två stycken utblås (två separata och justerbara fläktar) för varmluften och är vad jag förstod gjord för att kunna sätta utblås nummer två på en annan våning eller liknande. Just nu blåser båda fläktarna ut i vardagsrummet i skilda håll. Ena rakt ut i rummet och andra mot en vägg / hall / kök.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden