Vi har en frånluftsfläkt i badrummet som går på låg fart konstant. Fläkten är tyst och fungerar bra.

Vi har dock problemet att vi hör ljud utifrån väldigt tydligt, som när någon pratar utanför huset eller om det regnar på takhuven så det smattrar nåt otroligt och det håller mig vaken om regniga nätter då det hörs in i sovrummet..

Även vid lite hårdare vindbyar uppstår det oljud och vinden påverkar luftflödet så fläkten går på högvarv alt. den snurrar baklänges..

Bifogar bild på hur det ser ut.
Fresh intellivent 2.0, samt spirorör 100mm med isolering runt om.

Frånluftsfläkt i tak med isolerat spirorör på vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tips och förslag på lösning mottages tacksamt!

Ljuddämpare eller slänga på mer isolering.
Tror dock att ljuddämparen tar bort mer ljud. :)

Isoleringen lär väl inte dämpa uteljud överhuvudtaget? Den är till för att hindra kondensering.

Jag tror inte heller mer isolering hjälper som nämnts. Kanske kan ljuddämparen vara min lösning.

Jag har haft funderingar kring höjden på spiroröret, om det slutar för högt upp också så att vinden kan påverka luftflödet.
Vad tror ni om den tanken?

Överallt där jag bott har stark vind hörts i köksfläkten. Kanske finns det bättre och sämre huvar.

Tosse skrev:
Isoleringen lär väl inte dämpa uteljud överhuvudtaget? Den är till för att hindra kondensering.
Vad tror du det är för material i en ljuddämpare som dämpar ljudet? :p

Om har du ropat i ett spirorör utan isolering, och ett med isolering utanpå. Så hade du vetat vad isoleringen gör med ljudet.

Det är ju isoleringen i ljuddämparen som tar bort ljudet. Hur mycket isolering har du på för tillfället? 30mm lamell?
Om du ska köpa ljuddämpare hade jag nog köp en riktig ljuddämpare, dvs ingen ljuddämparslang.
För det är väl mer eller mindre en isolerad aluslang? :P

Du menar att det blåser ner i röret?

MarcusOH skrev:
Jag tror inte heller mer isolering hjälper som nämnts. Kanske kan ljuddämparen vara min lösning.

Jag har haft funderingar kring höjden på spiroröret, om det slutar för högt upp också så att vinden kan påverka luftflödet.
Vad tror ni om den tanken?

Såhär såg det ut när jag plockat bort den gamla eternit kanalen och fått spiroröret på plats:
Nytt spirorör installerat i tak med borttagen isolering runtom, i ett oisolerat vindutrymme.
Skapa konto

Och med isolering:
Isolerat spirorör i vind med synliga träbjälkar och gammal isolering.
Skapa konto

Funderar nu då på att beställa något liknande den här :https://www.ventilation.se/ljuddampare-cirkular-100-600/p-440.htm

Plockar isåfall bort isoleringen, kapar röret och trär på ljuddämparen och sätter en stump rör ut genom taket, och tillbaka med isoleringen.

Vad tror ni om det? :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.