Hej!
Söker tips och råd kring FTX. Har försökt läsa på på internet, men har inte riktigt fått svar på våra frågor. Vårt nybygge är snart klart och vi har fått installerat FTX. Så här ser vår planritning ut:
Jag undrar om det verkligen har gått rätt till vid FTX-installationen. För det första har man bara satt en frånluft från tvättstuga (kanske kök, ska kolla det sen) och man har satt tilluft i entré, matsal/vardagsrum och allrum på ovanvåningen. Nu ska man sätta in självdragsventiler i 2 badrum och 5 sovrum. Min fråga är - utnyttjar man FTXn optimalt då? Vill man inte ha den renade, friska luften i sovrummen? Vill man inte använda den varma luften från badrummen? Funkar FTX tillsammans med en massa självdragsventiler?
Tacksam för svar!
Mvh
Gisela
Söker tips och råd kring FTX. Har försökt läsa på på internet, men har inte riktigt fått svar på våra frågor. Vårt nybygge är snart klart och vi har fått installerat FTX. Så här ser vår planritning ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag undrar om det verkligen har gått rätt till vid FTX-installationen. För det första har man bara satt en frånluft från tvättstuga (kanske kök, ska kolla det sen) och man har satt tilluft i entré, matsal/vardagsrum och allrum på ovanvåningen. Nu ska man sätta in självdragsventiler i 2 badrum och 5 sovrum. Min fråga är - utnyttjar man FTXn optimalt då? Vill man inte ha den renade, friska luften i sovrummen? Vill man inte använda den varma luften från badrummen? Funkar FTX tillsammans med en massa självdragsventiler?
Tacksam för svar!
Mvh
Gisela
Jag hoppas det är en riktig vent-firma som ska installera. Stoppa dom annars! Frånluftsdon i badrum/wc/tvättstuga, kök & ev klädkammare, tilluftsdon i v-rum & samtliga sovrum. Finns ingen vent-ritning?
Det känns som att bygget gick lite väl snabbt och/eller att det blivit någon miss (blivit bortglömt) angående att det skulle användas FTX.
Byggs din typ av hus i vanliga fall med frånluftsvärmepump? kanske därför de missat...?
Som Jonatan79 skriver skall systemet vara uppbyggt, hur skall det annars kunna vara ett balanserat system med värmeåtervinning?
Det kan bli väldigt svårt/dyrt för dem nu att åtgärda ifall de har hunnit bygga igen valv/golv, väggar och innertak.
Men har ni kontrakt på FTX så skall ni inte godta att de löser det hela på det sätt som de nu gör. Utan de får ta smällen och fixa detta så det blir precis som ritningarna anger, med rätt dimensionerade stammar och allt dolt.
Se även till att de använder de dimensioner på rör och don som vent. ritningen anger om de nu måste öppna upp det de har byggt så de inte fuskar för att underlätta arbetet med mindre dimension på rör. Felaktigt dimensionerade rör (mindre diameter) medför höga lufthastigheter som i sin tur skapar oljud.
Byggs din typ av hus i vanliga fall med frånluftsvärmepump? kanske därför de missat...?
Som Jonatan79 skriver skall systemet vara uppbyggt, hur skall det annars kunna vara ett balanserat system med värmeåtervinning?
Det kan bli väldigt svårt/dyrt för dem nu att åtgärda ifall de har hunnit bygga igen valv/golv, väggar och innertak.
Men har ni kontrakt på FTX så skall ni inte godta att de löser det hela på det sätt som de nu gör. Utan de får ta smällen och fixa detta så det blir precis som ritningarna anger, med rätt dimensionerade stammar och allt dolt.
Se även till att de använder de dimensioner på rör och don som vent. ritningen anger om de nu måste öppna upp det de har byggt så de inte fuskar för att underlätta arbetet med mindre dimension på rör. Felaktigt dimensionerade rör (mindre diameter) medför höga lufthastigheter som i sin tur skapar oljud.
Snabbt har det inte gått, vi är på 18 veckan över tiden och det är inte klart än. Samordnaren har varit riktigt kass, dom gjorde klart mellanbjälklag/innertak innan de påbörjade ventilation och värmepump. Suck...
Tråkigt!.... Hoppas ni dock inte betalt allt ännu. .Ett förslag är att ni kontaktar er KA så han får se vad de gjort/inte gjort och sedan tar ett snack med arbetsledaren.... Det kan vara skönt att diskutera detta med någon kunnig som står lite mer på din sida.
Låt dem dock inte ta upp hålen för självdragsventilerna då detta punkterar diffspärren samt får ni ett hål i fasaden. Före ni kommit överens om hur de skall åtgärda alla fel.
Tänk på om de erbjuder ekonomisk kompensation istället för att åtgärda felet så kommer ni stå med högre kostnader för uppvärmning samt lägre boende komfort.
Låt dem dock inte ta upp hålen för självdragsventilerna då detta punkterar diffspärren samt får ni ett hål i fasaden. Före ni kommit överens om hur de skall åtgärda alla fel.
Tänk på om de erbjuder ekonomisk kompensation istället för att åtgärda felet så kommer ni stå med högre kostnader för uppvärmning samt lägre boende komfort.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Se till att få FTX systemet ordentligt installerat, inga jävla självdragsventiler!
Hej!
Det har slutat med att vi har fått FTX i gästrummet på ovanvåningen och i det stora badrummet på nedanvåningen. De sovrum som nu har självdragsventiler är de 4 sovrummen och det lilla badrummet på bottenplan. Orsaken till detta är tydligen mellanbjälklaget som man inte vill borra genom.
Det har slutat med att vi har fått FTX i gästrummet på ovanvåningen och i det stora badrummet på nedanvåningen. De sovrum som nu har självdragsventiler är de 4 sovrummen och det lilla badrummet på bottenplan. Orsaken till detta är tydligen mellanbjälklaget som man inte vill borra genom.
Alla är vi olika, men jag hade antagligen rivit upp himmel och helvete i dina skor. Nu blir det ju nån halvmesyr med både sämre komfort (risk för kallras i sovrummen) och ekonomi. Jag hade retat mig på det så länge jag fortfarande bott i huset och säkert ett bra tag därefter.
Är du nöjd så är det bra, men annars tycker jag inte du ska acceptera det. De har gjort en sjujäkla blunder, då får man se till att rätta det.
Är du nöjd så är det bra, men annars tycker jag inte du ska acceptera det. De har gjort en sjujäkla blunder, då får man se till att rätta det.
Enligt vår KA är det acceptabelt, han anser att det inte påverkar FTXns funktion nämnvärt.
Dom menar att rören är 16 cm och det är för stort att borra genom mellanbjälklagen?
Det är svårt att vara i vår sits just nu eftersom vi inte kan något om ventilation och vad som är godtagbart.
Dom menar att rören är 16 cm och det är för stort att borra genom mellanbjälklagen?
Det är svårt att vara i vår sits just nu eftersom vi inte kan något om ventilation och vad som är godtagbart.
Då kan du visa din KA vägen ut genom dörren då han uppenbarligen inte kan någonting om ventilation.
Är han partisk med byggaren!?
Nej detta ska göras riktigt enligt ritningen.
Enda möjliga kompensation är prisreduktion motsvarande kostnaden för att annan firma gör om jobbet, inkl återställning av ytskikt.
+vite för förseningen detta jobb innebär.
Ge dig INTE!
Är han partisk med byggaren!?
Nej detta ska göras riktigt enligt ritningen.
Enda möjliga kompensation är prisreduktion motsvarande kostnaden för att annan firma gör om jobbet, inkl återställning av ytskikt.
+vite för förseningen detta jobb innebär.
Ge dig INTE!
