Hej!
Vi gör en mindre uppfräschning av ett kök (som ska flyttas om några år) och har fundering kring ventilationen. Hittills har det suttit överskåp, vilka vi har lyft ner. I skåpet över spisen satt köksfläkt, med frånluft rakt ut genom ytterväggen. Dock sitter inte denna väggöppning mitt över spisen, vilket nu har gett oss lite huvudbry då vi har valt att köpa en ny, vägghängd fläkt.
Har försökt rita upp hur det ser ut.
Fläkten vi köpt kan användas för antingen kolfilter eller frånluft. Vi kan absolut tänka oss kolfilter tills köket flyttas, men frågan är då vad vi gör med väggöppningen. Som ni ser kommer den delvis täckas av fläktkåpan. Vi har några olika idéer som jag gärna önskar hjälp med kloka tankar kring:
1. sätta igen ventilationen helt (tillfälligt, öppnas igen när det byggs badrum på platsen om några år) - känns inte jättebra att stänga till ventilation
2. flytta väggöppningen och använda fläkten med frånluft - merarbete, påverkar även utsidan
3. sätta en "vanlig" ventil vid sidan av köksfläkten - i sådana fall hur och vilken?
Tacksam för all hjälp!
Vi gör en mindre uppfräschning av ett kök (som ska flyttas om några år) och har fundering kring ventilationen. Hittills har det suttit överskåp, vilka vi har lyft ner. I skåpet över spisen satt köksfläkt, med frånluft rakt ut genom ytterväggen. Dock sitter inte denna väggöppning mitt över spisen, vilket nu har gett oss lite huvudbry då vi har valt att köpa en ny, vägghängd fläkt.
Har försökt rita upp hur det ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkten vi köpt kan användas för antingen kolfilter eller frånluft. Vi kan absolut tänka oss kolfilter tills köket flyttas, men frågan är då vad vi gör med väggöppningen. Som ni ser kommer den delvis täckas av fläktkåpan. Vi har några olika idéer som jag gärna önskar hjälp med kloka tankar kring:
1. sätta igen ventilationen helt (tillfälligt, öppnas igen när det byggs badrum på platsen om några år) - känns inte jättebra att stänga till ventilation
2. flytta väggöppningen och använda fläkten med frånluft - merarbete, påverkar även utsidan
3. sätta en "vanlig" ventil vid sidan av köksfläkten - i sådana fall hur och vilken?
Tacksam för all hjälp!
Ett fjärde alternativ kan vara att dra ett spirorör till anslutningen i väggen och be en lokal plåtslagare göra en snygg anpassning?
Eller regla upp i samma höjd som väggöppningen på bägge sidor om vägganslutningen och platsbygga en låda med nedåtriktade spotlights? Nu ritar jag som en två åring men lite som bilden visar; bygg en likadan låda som är rakt ovanför fläkten/röret som går upp från fläkten. Den kan ni spexa till sen med led eller annat.
Men jag tror ni kommer ångra även denna korta tid att återcirkulera luften. Fukt och dofter vill jag helst ha ut, det ger även ett bättre inomhusklimat och bättre luftcirkulation över lag.
Ett icke svar till eran fråga, men jag förstår den nedre blåa bilden dåligt. Alternativ 3 hade jag gått med annars, då med en ytterväggs-fläkt, förutsatt att ni har yttervägg på andra sidan.
Eller regla upp i samma höjd som väggöppningen på bägge sidor om vägganslutningen och platsbygga en låda med nedåtriktade spotlights? Nu ritar jag som en två åring men lite som bilden visar; bygg en likadan låda som är rakt ovanför fläkten/röret som går upp från fläkten. Den kan ni spexa till sen med led eller annat.
Men jag tror ni kommer ångra även denna korta tid att återcirkulera luften. Fukt och dofter vill jag helst ha ut, det ger även ett bättre inomhusklimat och bättre luftcirkulation över lag.
Ett icke svar till eran fråga, men jag förstår den nedre blåa bilden dåligt. Alternativ 3 hade jag gått med annars, då med en ytterväggs-fläkt, förutsatt att ni har yttervägg på andra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har ni självdrag i huset eller någon form av mekanisk ventilation?
Om ni har självdrag så hade jag satt igen den och kört med kolfilter. Känns dumt att blåsa ut en massa uppvärmd luft genom ett hål i väggen.
Om ni har självdrag så hade jag satt igen den och kört med kolfilter. Känns dumt att blåsa ut en massa uppvärmd luft genom ett hål i väggen.
Klicka här för att svara