Har fått anmärkning på att vi har en badrumsfläkt som är kopplad till ett gemensamt ventilationssystem i vår lägenhet. Det får man tydligt inte ha.
Någon som har varit med om liknande anmärkning och har ett förslag på man kopplar ifrån denna fläkt enligt alla lagar och regler? Finns det "kåpor" eller liknande som man kan ersätta fläkten med och täppa till det öppna röret?
Någon som har varit med om liknande anmärkning och har ett förslag på man kopplar ifrån denna fläkt enligt alla lagar och regler? Finns det "kåpor" eller liknande som man kan ersätta fläkten med och täppa till det öppna röret?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Gäller reglerna även gamla flerbostadshus ( låt oss säga 100 åriga-hus) som ursprungligen har självdrag?roland53 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Normalt har man ett frånluftsdon typ https://www.byggmax.se/ventilation/ventiler/till-frånluftsdon-p25560 och det ska sedan justeras in till på rätt flöde.
Intressanta inlägg.
Vi kontaktade styrelsen i detta ärendet och frågade om någon annan i huset haft badrumsfläkt installerad. Fick då till svar att det hade hänt men styrelsen hade ingen information om hur det löstes eller vilken lägenhet det var.
Värt att nämna är att det är Riksbyggen som gjort statuskontrollen i lägenheten och gav oss då denna anmärkning med villkoret "Åtgärdas inom 30 dagar". Jag har faktiskt ingen aning om vad som är definitionen av "åtgärdat". Fungerar ett ventilationsgaller eller "Frånluftsdon" som BirgitS länkade till?
Anledningen till att vi inte fick ha fläkt var just på grund av självdrag.
Vi kontaktade styrelsen i detta ärendet och frågade om någon annan i huset haft badrumsfläkt installerad. Fick då till svar att det hade hänt men styrelsen hade ingen information om hur det löstes eller vilken lägenhet det var.
Värt att nämna är att det är Riksbyggen som gjort statuskontrollen i lägenheten och gav oss då denna anmärkning med villkoret "Åtgärdas inom 30 dagar". Jag har faktiskt ingen aning om vad som är definitionen av "åtgärdat". Fungerar ett ventilationsgaller eller "Frånluftsdon" som BirgitS länkade till?
Anledningen till att vi inte fick ha fläkt var just på grund av självdrag.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej, frånluftsdon av den typen är gjord för injustering i fläktsystem och duger inte till självdragssystem. Riktigt långt tillbaka var oftast ventilerna 4-kantiga och det satt sådana i de flesta rum o iomed att självdrag fungerade rätt dåligt så var de oftast rejält stora ,tex15 x 24 cm.
På 60-talet började man använda tallriksventiler som kunde öppnas ganska stort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaren!
Jag vidarebefordrar bilder till ordförande så får vi se vad resultatet blir.
Jag vidarebefordrar bilder till ordförande så får vi se vad resultatet blir.
Tallriksventilen är ett tilluftsdon och ska inte användas som frånluftsdon i ett ventilationssystem med centralutsug. Den går inte att reglera på tillfredsställande sätt. Ändrar man den på eget bevåg så störs balansen i ventilationen.
Fläktar (i hus med gamla ventilationssystem) får man i princip ha endast om lägenheten har egen imkanal.
Fläktar (i hus med gamla ventilationssystem) får man i princip ha endast om lägenheten har egen imkanal.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
