Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 82 inlägg
Har tabbat mig vid ett köp av en garderob. När den är monterad och klar inser jag att ena dörren slår i tilluftsventilen i taket när man öppnar den mer än 90 grader. Ventilen sticker ner ca 90 mm, och det är bara ca 20 mm utrymme kvar ovanför garderobsdörren. Att flytta på garderoben är inte ett alternativ (den är del av en större möbel).
Jag har irriterat mig lite smått på att dessa ventiler måste sticka ner så jäkla långt, men tills nu så har det inte varit ett konkret problem. Jag antar att det är för bästa funktion som dom sticker ner så långt? Eller är det bara snålhet kanske? Kanske det finns tunna varianter (max ca 20 mm som sagt) som gör samma jobb?
Det är en hyffsat nybyggd bostadsrätt (2017 om jag minns rätt). Jag ska även slänga iväg en fråga till styrelsen, men jag skulle gärna vilja ha något konkret på fötterna först, t.ex exempel på en ventilation som jag skulle kunna köpa in.
Jag har irriterat mig lite smått på att dessa ventiler måste sticka ner så jäkla långt, men tills nu så har det inte varit ett konkret problem. Jag antar att det är för bästa funktion som dom sticker ner så långt? Eller är det bara snålhet kanske? Kanske det finns tunna varianter (max ca 20 mm som sagt) som gör samma jobb?
Det är en hyffsat nybyggd bostadsrätt (2017 om jag minns rätt). Jag ska även slänga iväg en fråga till styrelsen, men jag skulle gärna vilja ha något konkret på fötterna först, t.ex exempel på en ventilation som jag skulle kunna köpa in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 82 inlägg
Inser nu att jag borde dammat ventilen innan foto... 😳
Medlem
· Västra Götaland
· 3 511 inlägg
Finns tillluftsdon som ser ut som avluftsdon👍 Spridningen av luften borde bli sämre men det går. Ta en i rätt storlek )
https://ventilation.se/sv/products/...deKuzlZds1fYMCXL5fFzmED84SzKCXwBoC_TYQAvD_BwE
https://ventilation.se/sv/products/...deKuzlZds1fYMCXL5fFzmED84SzKCXwBoC_TYQAvD_BwE
Logga in
Skapa konto
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 82 inlägg
Tack för tipset. Dock hade databladet ingen information på hur mycket denna bygger på höjden, dvs ner från taket. Och enligt ritningen kan justeringen av luftflödet leda till att en del av ventilationen sticker ner längre, och då finns ju risken att det totalt sticker ner för långt.I InsidersUnited skrev:
Klicka här för att svara