524 läst ·
5 svar
524 läst
5 svar
Fläkten startar inte. Tror det är kondensatorn som är trasig.
Har en liten fläkt som inte startar. Har mätt upp en kondensator (E144575) 2uf vac 250 och får noll i mätning så jag gissar att den är trasig. Nu får jag visa min okunskap. Hur är den normalt kopplad? I serie eller parallellt. Jag skulle vilja se om jag kan testa om motorn funkar utan kondensatorn. Någon som har koll?
Man brukar hjälpa igång fläkten med att snurra till på fläkthjulet, startar den då och snurrar som den ska, är det mest troligt att kondingen är förbrukad. Kolla värdena på den och beställ en ny, kostar inte många kronor att prova, bara 2 tampar som ska kopplas in. Tips klipp ledarna så färger syns och koppla lika, har i stort sett ingen betydelse med en startkonding, hur den kopplas.Ludde Jakobsson skrev:
Har en liten fläkt som inte startar. Har mätt upp en kondensator (E144575) 2uf vac 250 och får noll i mätning så jag gissar att den är trasig. Nu får jag visa min okunskap. Hur är den normalt kopplad? I serie eller parallellt. Jag skulle vilja se om jag kan testa om motorn funkar utan kondensatorn. Någon som har koll?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har testat att snurra igång den men den ville inte starta då heller. Därav frågan om jag kan förbikoppla kondensatorn och prova motorn?J jonaserik skrev:Man brukar hjälpa igång fläkten med att snurra till på fläkthjulet, startar den då och snurrar som den ska, är det mest troligt att kondingen är förbrukad. Kolla värdena på den och beställ en ny, kostar inte många kronor att prova, bara 2 tampar som ska kopplas in. Tips klipp ledarna så färger syns och koppla lika, har i stort sett ingen betydelse med en startkonding, hur den kopplas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden