J
Har fått nedslag på min OVK-besiktning som behöver åtgärdas inom kort. Konstigt nog så har detta godkänts sedan 2015, samt under två besiktningar jag bott.
Här kommer en bild på hur förra ägaren av lägenheten gjort.

Donet sitter bakom den vita panelen och flöde finns men går ju inte att justera eller rengöra. Jag tänker att panelen tillsammans med gallret får sitta kvar o så monterar jag ett överskåp som öppnas uppåt så går det att nå donet, skulle det funka?

Tyvärr är det ett annat kakel uppåt så att ta bort panelen helt känns ej som lösning, vad säger ni ventilations experter.
Alla tips mottas :)

• OVK-besiktning: Ventilationsdon bakom vit panel och kakel i kök, svår att justera och rengöra; synligt utrymme ovanför panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Förutsätter att det handlar om mekanisk frånluft och att anmärkningen är att donet inte är åtkomligt för rensning och injustering(?)

Hur ser det ut inuti lådan? Ser ett pluggat rör som går ut i skåpet till vänster, så det är uppenbarligen mer i görningen än att det sitter ett vanligt frånluftsdon där direkt i väggen.

J
C cpalm skrev:
Förutsätter att det handlar om mekanisk frånluft och att anmärkningen är att donet inte är åtkomligt för rensning och injustering(?)

Hur ser det ut inuti lådan? Ser ett pluggat rör som går ut i skåpet till vänster, så det är uppenbarligen mer i görningen än att det sitter ett vanligt frånluftsdon där direkt i väggen.
Ja anmärkningen lyder precis så

Jag har tagit bort gallret vid ett tillfälle och det är enbart röret med donet, vad jag såg iallafall. Jag når ju dit och har vid ett tillfälle rengjort donet som var heltäckt av damm.

https://k-bygg.se/produkt/franlufts...us_isSylKXvAXitRTJkVRkjqu1NK28l27CiTmbWd05onK

Sånt vanligt som sitter på.

Ossian K Olsson
J JonasGj skrev:
Har fått nedslag på min OVK-besiktning som behöver åtgärdas inom kort. Konstigt nog så har detta godkänts sedan 2015, samt under två besiktningar jag bott.
Här kommer en bild på hur förra ägaren av lägenheten gjort.

Donet sitter bakom den vita panelen och flöde finns men går ju inte att justera eller rengöra. Jag tänker att panelen tillsammans med gallret får sitta kvar o så monterar jag ett överskåp som öppnas uppåt så går det att nå donet, skulle det funka?

Tyvärr är det ett annat kakel uppåt så att ta bort panelen helt känns ej som lösning, vad säger ni ventilations experter.
Alla tips mottas :)
Tycker överskåpslösningen låter bra! Men när nästa kontroll görs, ja då är luckan inte monterad och när dom frågar om det inte brukar sitta en lucka där svarar du bara..

Jag kan inte identifiera personen på bilden, men bilden visar en äldre man som ser skeptisk ut i ett formellt rum.

J
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Tycker överskåpslösningen låter bra! Men när nästa kontroll görs, ja då är luckan inte monterad och när dom frågar om det inte brukar sitta en lucka där svarar du bara..

[bild]
Haha jag trodde det var en godkänd lösning, sålänge det finns flöde genom galler. Känns som det är så i alla lägenheter inte sett hos någon att det är så öppet eller tänker jag fel?

Ossian K Olsson
J JonasGj skrev:
Haha jag trodde det var en godkänd lösning, sålänge det finns flöde genom galler. Känns som det är så i alla lägenheter inte sett hos någon att det är så öppet eller tänker jag fel?
Jag förstår föreningen/OVK-kontrollanten också. En dag kan det bli akut att man måste rensa eller liknande. Eller för den delen, ställa in donet och få dit sina mätverktyg när man gör det. Då kan man inte bara bygga in det hejsvenjs.

Så en lösning där du slipper se donet och de kan göra arbeten med det tycker jag låter som en bra kompromiss.

C
J JonasGj skrev:
det är enbart röret med donet
Det jag far efter är hur röret ser ut? Uppenbarligen är det någon sorts T-rör.
Kommer röret in i lådan från höger? I så fall kan du ju bara sätta ett renslock på änden till vänster.
Eller kommer röret ut från väggen?
Hur sitter donet? Pekar det nedåt och sitter precis innanför gallret? Eller pekar det framåt?
Ett alternativ är att fimpa gallret och bara förlänga röret en lite bit och placera donet på utsidan/undersidan av lådan. Kräver så klart lite "snickarjobb".

Sorry, men svårt att komma med konkreta tips när du bara postar en bild på utsidan av en låda.

J
C cpalm skrev:
Det jag far efter är hur röret ser ut? Uppenbarligen är det någon sorts T-rör.
Kommer röret in i lådan från höger? I så fall kan du ju bara sätta ett renslock på änden till vänster.
Eller kommer röret ut från väggen?
Hur sitter donet? Pekar det nedåt och sitter precis innanför gallret? Eller pekar det framåt?
Ett alternativ är att fimpa gallret och bara förlänga röret en lite bit och placera donet på utsidan/undersidan av lådan. Kräver så klart lite "snickarjobb".

Sorry, men svårt att komma med konkreta tips när du bara postar en bild på utsidan av en låda.
Röret som syns i det vänstra skåpet går in i lådan några cm och på sitter donet i samma riktning. Så den sitter inte precis över gallret utan på vänster sida, i denna riktning ->

Ungefär såhär:

• Ett vitt skåp med ett uppåtriktat rör och ett don. En ritad figur markerar platsen och riktningen för donet inuti skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
J JonasGj skrev:
Ungefär såhär:
Kanske är trögtänkt idag, men donet sitter alltså på en (till synes pluggad?) rörstump som inte leder någonvart? Var kommer då flödet ifrån?

J
C cpalm skrev:
Kanske är trögtänkt idag, men donet sitter alltså på en (till synes pluggad?) rörstump som inte leder någonvart? Var kommer då flödet ifrån?
Sorry mitt misstag, ja det är ett T rör som kommer ut från väggen, vänstra delen är pluggad men flöde finns

C
J JonasGj skrev:
Sorry mitt misstag, ja det är ett T rör som kommer ut från väggen, vänstra delen är pluggad men flöde finns
Och åt vilket håll sitter donet? 😂

J
C cpalm skrev:
Och åt vilket håll sitter donet? 😂
Åt höger in mot lådan dvs andra sidan där det är pluggad precis som på bilden 😁

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.