Har fått nedslag på min OVK-besiktning som behöver åtgärdas inom kort. Konstigt nog så har detta godkänts sedan 2015, samt under två besiktningar jag bott.
Här kommer en bild på hur förra ägaren av lägenheten gjort.
Donet sitter bakom den vita panelen och flöde finns men går ju inte att justera eller rengöra. Jag tänker att panelen tillsammans med gallret får sitta kvar o så monterar jag ett överskåp som öppnas uppåt så går det att nå donet, skulle det funka?
Tyvärr är det ett annat kakel uppåt så att ta bort panelen helt känns ej som lösning, vad säger ni ventilations experter.
Alla tips mottas
Donet sitter bakom den vita panelen och flöde finns men går ju inte att justera eller rengöra. Jag tänker att panelen tillsammans med gallret får sitta kvar o så monterar jag ett överskåp som öppnas uppåt så går det att nå donet, skulle det funka?
Tyvärr är det ett annat kakel uppåt så att ta bort panelen helt känns ej som lösning, vad säger ni ventilations experter.
Alla tips mottas
Förutsätter att det handlar om mekanisk frånluft och att anmärkningen är att donet inte är åtkomligt för rensning och injustering(?)
Hur ser det ut inuti lådan? Ser ett pluggat rör som går ut i skåpet till vänster, så det är uppenbarligen mer i görningen än att det sitter ett vanligt frånluftsdon där direkt i väggen.
Hur ser det ut inuti lådan? Ser ett pluggat rör som går ut i skåpet till vänster, så det är uppenbarligen mer i görningen än att det sitter ett vanligt frånluftsdon där direkt i väggen.
Ja anmärkningen lyder precis såC cpalm skrev:Förutsätter att det handlar om mekanisk frånluft och att anmärkningen är att donet inte är åtkomligt för rensning och injustering(?)
Jag har tagit bort gallret vid ett tillfälle och det är enbart röret med donet, vad jag såg iallafall. Jag når ju dit och har vid ett tillfälle rengjort donet som var heltäckt av damm.
https://k-bygg.se/produkt/franlufts...us_isSylKXvAXitRTJkVRkjqu1NK28l27CiTmbWd05onK
Sånt vanligt som sitter på.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 293 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 293 inlägg
Tycker överskåpslösningen låter bra! Men när nästa kontroll görs, ja då är luckan inte monterad och när dom frågar om det inte brukar sitta en lucka där svarar du bara..J JonasGj skrev:Har fått nedslag på min OVK-besiktning som behöver åtgärdas inom kort. Konstigt nog så har detta godkänts sedan 2015, samt under två besiktningar jag bott.
Alla tips mottas![]()
Haha jag trodde det var en godkänd lösning, sålänge det finns flöde genom galler. Känns som det är så i alla lägenheter inte sett hos någon att det är så öppet eller tänker jag fel?Ossian K Olsson skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 293 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 293 inlägg
Jag förstår föreningen/OVK-kontrollanten också. En dag kan det bli akut att man måste rensa eller liknande. Eller för den delen, ställa in donet och få dit sina mätverktyg när man gör det. Då kan man inte bara bygga in det hejsvenjs.J JonasGj skrev:
Så en lösning där du slipper se donet och de kan göra arbeten med det tycker jag låter som en bra kompromiss.
Det jag far efter är hur röret ser ut? Uppenbarligen är det någon sorts T-rör.J JonasGj skrev:
Kommer röret in i lådan från höger? I så fall kan du ju bara sätta ett renslock på änden till vänster.
Eller kommer röret ut från väggen?
Hur sitter donet? Pekar det nedåt och sitter precis innanför gallret? Eller pekar det framåt?
Ett alternativ är att fimpa gallret och bara förlänga röret en lite bit och placera donet på utsidan/undersidan av lådan. Kräver så klart lite "snickarjobb".
Sorry, men svårt att komma med konkreta tips när du bara postar en bild på utsidan av en låda.
Röret som syns i det vänstra skåpet går in i lådan några cm och på sitter donet i samma riktning. Så den sitter inte precis över gallret utan på vänster sida, i denna riktning ->C cpalm skrev:Det jag far efter är hur röret ser ut? Uppenbarligen är det någon sorts T-rör.
Kommer röret in i lådan från höger? I så fall kan du ju bara sätta ett renslock på änden till vänster.
Eller kommer röret ut från väggen?
Hur sitter donet? Pekar det nedåt och sitter precis innanför gallret? Eller pekar det framåt?
Ett alternativ är att fimpa gallret och bara förlänga röret en lite bit och placera donet på utsidan/undersidan av lådan. Kräver så klart lite "snickarjobb".
Sorry, men svårt att komma med konkreta tips när du bara postar en bild på utsidan av en låda.
Ungefär såhär:
Klicka här för att svara