1 213 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Hur gör ni med alliance system för att styra vent i badrum?
Marknaden och utbudet för Alliance fläktar är ju minst sagt begränsad. Eg bara ett par modeller från Franke. Jag har frågat Franke som uppgett att de inte kommer utveckla någon smart alliance fläkt med app för styrning. Enda sättet om man vill ha ökad ventilation i badrum är alltså att trycka på knappen på köksfläkten som drar igång fullt ös på takfläkten.
För att få till smart styrning och antingen med automatik eller manuellt med mobilen öka ventilation i badrum behövs ett relä som i fläktkåpan tar ström till takfläkt direkt från inkommande istället för genom transformatorn. Alltså ett relä som växlar mellan två faser.
Är detta något som låter sig göras med typ ett Shelly relä?
För att få till smart styrning och antingen med automatik eller manuellt med mobilen öka ventilation i badrum behövs ett relä som i fläktkåpan tar ström till takfläkt direkt från inkommande istället för genom transformatorn. Alltså ett relä som växlar mellan två faser.
Samma fråga har dykt upp hos mig nu när vi renoverar badrummet.B bygges skrev:Marknaden och utbudet för Alliance fläktar är ju minst sagt begränsad. Eg bara ett par modeller från Franke. Jag har frågat Franke som uppgett att de inte kommer utveckla någon smart alliance fläkt med app för styrning. Enda sättet om man vill ha ökad ventilation i badrum är alltså att trycka på knappen på köksfläkten som drar igång fullt ös på takfläkten.
Lyckades du lösa det här på något snyggt sätt?
Ja, jag har Plejd i badrummen med vridadapter RTR-01. Dubbeltryck på RTR är inställt att styra en annan Plejd CTR-01 vid köksfläkt som i sin tur är kopplad till reläH Hepphmm skrev:
https://www.kjell.com/se/produkter/...laer/2-poligt-rela-240-v-ac-10-a-250-v-p36101
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/svagstrom/relaer/rela-sockel-p36103
Den ger då full matning 240 volt till Alliancefläkten på taket och därmed full frånluftsventilation i badrum. Påslaget från CTR-01 är satt till 10 min i inställningarna i Plejd appen.
Klicka här för att svara