1 187 läst ·
39 svar
1k läst
39 svar
Varför är det så varmt? Flexit S7
Det finns ingen som kan säga om du har övertryck/undertryck utifrån hur dina fläktar är inställda.F Filip Sjöstrand skrev:
Jag tycker dina värde ser rätt normala ut.
Det luftflöde en fläkt ger beror på tryckfall i kanaler (längd, storlek antal böjar mm) och fläkthastighet.
Därför måste man mäta luftflödet direkt på don eller kanaler.
Angående varm tilluft och att rotor går 0%/100% tror jag det är ett val från Flexit för att undvika problem med att drivremmen slirar.
Varit problem för en del tillverkare att drivrem slirat och slits när rotor skall starta från stillastående och bara snurra sakta.
Och nej detta värmer inte upp ditt hus, luftflöde med bostad-FTX är för låga för att en större inverkan på rumstemperaturen.
Jag skriver INGET om att slirande drivrem på rotor påverkar luftflöde.H Hybro skrev:
Så jag har INGEN teori om att rotorn påverkar luftflödet.
Angående fläkthasthastighet, enkelt tankeexperiment:
Två fläktar båda går med 73% hastighet (varvtal).
En fläkt har 100 meter kanal, den andra har 1 meter kanal.
Fläkten med den längre kanalen har då ett högre tryckfall och kommer då transportera ett lägre luftflöde.
Detta är inte min "teori" utan hur fläktar (och även pumpar) fungerar så länge vi inte blandar in tryck eller flödesregleringar.
Därav kan man inte säga att 51% tilluftsfläkt och 43% frånluftsfläkt skulle ge "övetryck" i huset.
Då tryckfallen i dem 2 system (tilluft/frånluft) inte är dem samma.
Detta lät ju som en trolig teori, men så här ser mina summer compensation- inspelningar ut. Det borde inte vara detta?M MrDizzy skrev:hmmm
Några saker
Enligt vad jag förstått kan kan köra med övertyck i hus utan att det påverkar huset negativt om man
1) Har ett heltätat hus (dvs hyffsat nybyggt med ångspärr i både väggar och tak)
eller
2) Har öppen spis (oavsett ångspärr eller inte, vilket då medför a) ingen sur skrotstenslukt samt b) att luftfuktigheten inte tycks ut i tak o väggar pga tycket "försvinner" via öppnaspisen )
Sen så till TS hur är inställningarna för
"Outdoor air compensation"?
mina har
winter compensation
Setpoint shit 3K
start temperature -6C
stop temperature-25C
Om jag förstått denna funktion rätt så då det blir minus -6C ute så försöker FTXen hålla +3grader mot vad du ställt in.
summer compensation
setpoint shit -5K
start temperature 20C
stop temperature 40C
Om jag förstått denna funktion rätt så då det blir 20C ute så försöker FTXn hålla -5grader mot vad du ställt in.
Iom att du ställt in 17.5C och FTXn levererar 22gradig luft in (pga 100% värmeåtervinning) så känns det nästan som om "Outdoor air compensation" kan vara en bov (om jag förstått den funktionen rätt)
Eluppvärmningen är frånkopplad. Även detta hade ju kunnat vara boven.H Hybro skrev:Kollade installationsanvisningen till min Heru 100 S EC.
Jo då, det går att få den att lämna upp till 30 grader varm luft. Som delvis kyls ned i de isolerade kanalerna.
M a o inte kostnadseffektivt.
Men då med värmeelementet på ca 1.2 kW inkopplat (vilket jag inte har).
Min avancerade gissning är att TS FTX har värmeelementet inkopplat.
Och då blir det dyrt! Typ 28 kWh per dygn. Slänger hällre in några vedkubbar i stället.
Troligen går det att koppla från i nån servicemeny om man vill. Fråga supporten om det inte framgår i bruksanvisningen. Mycket omfattande till mitt FTX.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden