Köpte hus i slutet av mars i år och efter en sommar i huset är det dags att byta ut frånluftsvärmepumpen i huset (original sedan 85).
Vi kommer flytta placeringen då vi ska göra grovköket större.
Vi hade ett FT- aggregat för tilluften innan och frånluftsvärmepump.

Jag måste förlänga och dra om spirorör i bjälklaget mot ovanvåningen, MEN jag trodde tilluften var draget med spirorör. I mitt fall är det en fögreningslåda med 125mm anslutning och utgående VP-rör 32mm...
Någon som stött på detta innan? Kommer det funka med en ny Nibe F470??
Hjälp? 😅

• Rören i takbjälklaget, med fögreningslåda och diverse kopplingar, förbereds för byte av frånluftsvärmepump. Inspektion av ventilation och rördragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grovkökets innertak med synliga träbjälkar, isolering och ett spirorör som leder genom takets hörn.
    Skapa konto
  • Bjälklag med isolering och flera rördragningar, däribland ett grått VP-rör och en förgreningslåda för en frånluftsvärmepumpinstallation.
    Skapa konto
Nej inget jag sett och verkar vara ett hemmabygge och helt feldimensionerat dessutom gällande arean på kanalrör.

Vill man dölja montage i väggarna så måste man gå på rektangulära kanaler i plast eller metall

• Gilla
Nyhlén88
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Nej inget jag sett och verkar vara ett hemmabygge och helt feldimensionerat dessutom gällande arean på kanalrör.

Vill man dölja montage i väggarna så måste man gå på rektangulära kanaler i plast eller metall
Snackade med ventaren på jobb så nu blir det en ny Nibe F372 frånluft.
Fimpa impa impa tilluften helt och ta upp nya ventiler i vardagsrum och sovrum på bv. Löser sig rätt smidigt 😊

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.