Hej,

Har en ganska nyinstallerad FTX. Flexit s7. Även om jag sätter tilluftsbörvärdet så lågt som 17,5 så går värmen ofta igång och ger mig 22-23 grader tilluft och det blir onödigt varmt hemma.

Några idéer om vad som kan vara tokigt?

• Skärmbild av mobilapp för FTX-system visar 17,5 °C inställd tilluftstemp, 46 % luftfuktighet. Appen har meny med driftinfo och fläktinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av FTX-systemets värden, visar utomhustemperatur 16,1°C, tilluft 22,5°C, frånluft 23,4°C, och 46 % relativ luftfuktighet på mobilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte din FTX.

Min Heru 100 stänger av rotorn om luften in från utsidan har samma temp som på luften som blåses in i huset.
Det finns heller inte något som kan tillföra kyla.

Du behöver kolla vad
"heat recovery unit"
visar.
På min står det
"mode: heating"
"speed: 0%"
dvs FTXen återvinner inte värme alls och har stängt av rotorn.

Bifoga ett urklipp till, där värmeåtervinningen framgår och likaså tillskottsvärme.

Jag noterar att du har ett övertryck i huset, enligt de inställningar som syns i bifogade urklippen också.

Övertryck kan om det inte är ett helt tätt hus inifrån och ut med plast och annat i väggarna, så trycks fukt in i konstruktionen, vilket på sikt är skadligt.

Den som justerade det allmänna trycket och luftflödena i huset relativt omgivningen, uteluften har troligen gjort ett dåligt jobb.

Som jag blivit lärd av en polare / mättekniker så ska det vara ett mindre undertryck.

Vet att de som utgör sig för att kunna, brukar öppna t ex en ytterdörr försiktigt på glänt. Sugs dörren innåt så råder ett visst undertryck... Kan vara en indikation

Ser att rotorn i min Heru nyss startat. Verkningsgrad 100 % 😉
Återvinner således värmen i den luft som FTX suger ut, för att värma inkommande.

Rotorn stannar när uteluftens temperatur är i stort sett samma som inneluften.

M MrDizzy skrev:
Du behöver kolla vad
"heat recovery unit"
visar.
På min står det
"mode: heating"
"speed: 0%"
dvs FTXen återvinner inte värme alls och har stängt av rotorn.
Mm min går på 100 %

J Jojak91 skrev:
Bifoga ett urklipp till, där värmeåtervinningen framgår och likaså tillskottsvärme.

Jag noterar att du har ett övertryck i huset, enligt de inställningar som syns i bifogade urklippen också.
Värmeåtervinningen går på 100% och tillskottsvärme av. Den är också intställd på att syra efter tilluft.

H Hybro skrev:
Övertryck kan om det inte är ett helt tätt hus inifrån och ut med plast och annat i väggarna, så trycks fukt in i konstruktionen, vilket på sikt är skadligt.

Den som justerade det allmänna trycket och luftflödena i huset relativt omgivningen, uteluften har troligen gjort ett dåligt jobb.

Som jag blivit lärd av en polare / mättekniker så ska det vara ett mindre undertryck.

Vet att de som utgör sig för att kunna, brukar öppna t ex en ytterdörr försiktigt på glänt. Sugs dörren innåt så råder ett visst undertryck... Kan vara en indikation
Ser ni det för att min tilluft snurrar mer än frånluften? Eller finns det något annat som gör att ni ser övertrycket?

Det är väl det vi går på. Men vad sa och noterade den som justerade in luftflödena?

Över eller undertryck i huset?

F Filip Sjöstrand skrev:
Ser ni det för att min tilluft snurrar mer än frånluften? Eller finns det något annat som gör att ni ser övertrycket?
Nej, just nu trycker du in mer luft i huset än vad som sugs ut, standard är tvärt om där man vill skapa ett undertryck i huset och därmed suga ut lite mer luft än vad som tillförs. Bäst är ju att göra en OVK och få aggregatet justerat samt alla tilluft och frånluftdon. Vill du köra budgetversion, kan du teoretiskt räkna bakåt och ställa luftflödet själv. Vid nybyggnation är kravetpå luftombyte på 0,35l/s per m2 golvarea. Hur stor boarea har du?

Kräver nåt att mäta luftflöden med.
Inte bara räkna varv på strypningarna i till och frånlufts-donen.

H Hybro skrev:
Kräver nåt att mäta luftflöden med.
Inte bara räkna varv på strypningarna i till och frånlufts-donen.
Nej, att ge sig på tillluft /frånluftsdon utan mätutrustning är ogjort arbete. Det jag tänker är grund inställning på aggregatet.

Man tycker ju att frånluftsfläkten borde snurra fortare än tilluftsfläkten.

Hörde nån historia att en installatör inte hade valt rätt vilken fläkt som praktiskt gentemot luftkanalerna skulle jobba som till respektive frånlufts delen.
T o m i den Heru jag har kan man med enkla medel bygga om till höger resp vänster utförande.
Kommer jag ihåg rätt så visade panelen 100 verkningsgrad hela tiden.

Min är rätt monterad.
Nu på kvällen vid 7 grader ute är verkningsgraden 90 %.
Alltså återvinner 90 % av den värme som ventileras ut.
Höjer de 7 graderna till 19 grader, som lämnar FTX till tilluftsdonen.

De 7 graderna mäts i köksfönster nivå. Vid taknock matas uteluft in till FTX. Nu har dessa 7 höjts till 11 grader in i FTX p g a lagrad solvärme på vinden som avsätts på tilluftstuben.
Så det är en del som både påverkar och samverkar.

Detta är en installatör medveten om.

Hur var det nu? Har TS haft hjälp med montering och injustering?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.