Hej,
Har en ganska nyinstallerad FTX. Flexit s7. Även om jag sätter tilluftsbörvärdet så lågt som 17,5 så går värmen ofta igång och ger mig 22-23 grader tilluft och det blir onödigt varmt hemma.
Några idéer om vad som kan vara tokigt?
Har en ganska nyinstallerad FTX. Flexit s7. Även om jag sätter tilluftsbörvärdet så lågt som 17,5 så går värmen ofta igång och ger mig 22-23 grader tilluft och det blir onödigt varmt hemma.
Några idéer om vad som kan vara tokigt?
Övertryck kan om det inte är ett helt tätt hus inifrån och ut med plast och annat i väggarna, så trycks fukt in i konstruktionen, vilket på sikt är skadligt.
Den som justerade det allmänna trycket och luftflödena i huset relativt omgivningen, uteluften har troligen gjort ett dåligt jobb.
Som jag blivit lärd av en polare / mättekniker så ska det vara ett mindre undertryck.
Vet att de som utgör sig för att kunna, brukar öppna t ex en ytterdörr försiktigt på glänt. Sugs dörren innåt så råder ett visst undertryck... Kan vara en indikation
Den som justerade det allmänna trycket och luftflödena i huset relativt omgivningen, uteluften har troligen gjort ett dåligt jobb.
Som jag blivit lärd av en polare / mättekniker så ska det vara ett mindre undertryck.
Vet att de som utgör sig för att kunna, brukar öppna t ex en ytterdörr försiktigt på glänt. Sugs dörren innåt så råder ett visst undertryck... Kan vara en indikation
Ser att rotorn i min Heru nyss startat. Verkningsgrad 100 % 😉
Återvinner således värmen i den luft som FTX suger ut, för att värma inkommande.
Rotorn stannar när uteluftens temperatur är i stort sett samma som inneluften.
Återvinner således värmen i den luft som FTX suger ut, för att värma inkommande.
Rotorn stannar när uteluftens temperatur är i stort sett samma som inneluften.
Värmeåtervinningen går på 100% och tillskottsvärme av. Den är också intställd på att syra efter tilluft.J Jojak91 skrev:
Ser ni det för att min tilluft snurrar mer än frånluften? Eller finns det något annat som gör att ni ser övertrycket?H Hybro skrev:Övertryck kan om det inte är ett helt tätt hus inifrån och ut med plast och annat i väggarna, så trycks fukt in i konstruktionen, vilket på sikt är skadligt.
Nej, just nu trycker du in mer luft i huset än vad som sugs ut, standard är tvärt om där man vill skapa ett undertryck i huset och därmed suga ut lite mer luft än vad som tillförs. Bäst är ju att göra en OVK och få aggregatet justerat samt alla tilluft och frånluftdon. Vill du köra budgetversion, kan du teoretiskt räkna bakåt och ställa luftflödet själv. Vid nybyggnation är kravetpå luftombyte på 0,35l/s per m2 golvarea. Hur stor boarea har du?F Filip Sjöstrand skrev:
Man tycker ju att frånluftsfläkten borde snurra fortare än tilluftsfläkten.
Hörde nån historia att en installatör inte hade valt rätt vilken fläkt som praktiskt gentemot luftkanalerna skulle jobba som till respektive frånlufts delen.
T o m i den Heru jag har kan man med enkla medel bygga om till höger resp vänster utförande.
Kommer jag ihåg rätt så visade panelen 100 verkningsgrad hela tiden.
Min är rätt monterad.
Nu på kvällen vid 7 grader ute är verkningsgraden 90 %.
Alltså återvinner 90 % av den värme som ventileras ut.
Höjer de 7 graderna till 19 grader, som lämnar FTX till tilluftsdonen.
De 7 graderna mäts i köksfönster nivå. Vid taknock matas uteluft in till FTX. Nu har dessa 7 höjts till 11 grader in i FTX p g a lagrad solvärme på vinden som avsätts på tilluftstuben.
Så det är en del som både påverkar och samverkar.
Detta är en installatör medveten om.
Hörde nån historia att en installatör inte hade valt rätt vilken fläkt som praktiskt gentemot luftkanalerna skulle jobba som till respektive frånlufts delen.
T o m i den Heru jag har kan man med enkla medel bygga om till höger resp vänster utförande.
Kommer jag ihåg rätt så visade panelen 100 verkningsgrad hela tiden.
Min är rätt monterad.
Nu på kvällen vid 7 grader ute är verkningsgraden 90 %.
Alltså återvinner 90 % av den värme som ventileras ut.
Höjer de 7 graderna till 19 grader, som lämnar FTX till tilluftsdonen.
De 7 graderna mäts i köksfönster nivå. Vid taknock matas uteluft in till FTX. Nu har dessa 7 höjts till 11 grader in i FTX p g a lagrad solvärme på vinden som avsätts på tilluftstuben.
Så det är en del som både påverkar och samverkar.
Detta är en installatör medveten om.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer