391 läst ·
4 svar
391 läst
4 svar
Hur får jag bäst tilluft till brasan i 70-talshus?
Vi bor i ett typiskt 70-talshus på gjuten betongplatta med lite rockwool som isolering. Nu har vi monterat en braskamin som ju behöver tilluft för förbränning, helst utifrån. Huset har passiv ventilation och eldning samtidigt som spisfläkten går slutar med ett rökindränkt hus. Nu undrar jag om man skall ta tilluften från en väggmonterad fridkluftkanal som då medför kallras där, eller om man kan ta det från golvet under kaminen, alltså via
betongplattan. Är det en bra idé eller stör det fuktbalansen under huset när ( oftast) kall luft sugs in under huset?
betongplattan. Är det en bra idé eller stör det fuktbalansen under huset när ( oftast) kall luft sugs in under huset?
Vad har du för tilluft, och har du självdrag eller frånluftsfläkt. Är det platta på Mark eller krypgrund?K Klurare skrev:Vi bor i ett typiskt 70-talshus på gjuten betongplatta med lite rockwool som isolering. Nu har vi monterat en braskamin som ju behöver tilluft för förbränning, helst utifrån. Huset har passiv ventilation och eldning samtidigt som spisfläkten går slutar med ett rökindränkt hus. Nu undrar jag om man skall ta tilluften från en väggmonterad fridkluftkanal som då medför kallras där, eller om man kan ta det från golvet under kaminen, alltså via
Jag har en braskamin med tilluft som gjordes i samband med att vi byggde huset 2014!
Vissa dagar behöver jag ändå öppna ett fönster eller ytterdörren vid upptändningsfasen, speciellt om
köksfläkten går samtidigt.
Med andra ord tror jag att det är svårt att få till men säkert inte omöjligt!
Vissa dagar behöver jag ändå öppna ett fönster eller ytterdörren vid upptändningsfasen, speciellt om
köksfläkten går samtidigt.
Med andra ord tror jag att det är svårt att få till men säkert inte omöjligt!
Klicka här för att svara