Hej!
Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga här. Behöver lite tips. Just nu lite för mycket "industri"-look 😊
Har två exponerade ventilationsrör efter en FTX-installation och bollar med idéer hur jag ska bygga in dem.
En är på ett loft, där är lite tajt och skulle vilja försöka följa rör lite med en 45-graders vinkel mot rummet.
Alltså den låda.
* Hur man får till 45-grader på ett byggtekniskt bra sätt.
Amatörritat lite här för att försöka visualisera.
Den andra går i tak och efter en vägg. Där är det nog inte värt att försöka få till 45-graderskanter tror jag. Få till en så smäcker konstruktion de går så den inte skrymmer mer än nödvändigt. Det är ca +3m takhöjd från trappans botten där den sitter.
Kanske lite förvirrat förklarat här.
Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga här. Behöver lite tips. Just nu lite för mycket "industri"-look 😊
Har två exponerade ventilationsrör efter en FTX-installation och bollar med idéer hur jag ska bygga in dem.
En är på ett loft, där är lite tajt och skulle vilja försöka följa rör lite med en 45-graders vinkel mot rummet.
Alltså den låda.
* Hur man får till 45-grader på ett byggtekniskt bra sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Amatörritat lite här för att försöka visualisera.
Den andra går i tak och efter en vägg. Där är det nog inte värt att försöka få till 45-graderskanter tror jag. Få till en så smäcker konstruktion de går så den inte skrymmer mer än nödvändigt. Det är ca +3m takhöjd från trappans botten där den sitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske lite förvirrat förklarat här.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
45 grader är inte så svårt i sig, men du bör nog ha en gersåg eller gerlåda så du får till vinklarna ordentligt.
Bygg ett regelverk först och skruva sedan upp gips på det. 45x45 mm bör räcka, men det kommer förstås bygga ut "lådan" lite mer än bara skivorna.
Bygg ett regelverk först och skruva sedan upp gips på det. 45x45 mm bör räcka, men det kommer förstås bygga ut "lådan" lite mer än bara skivorna.
Tack för svar.klaskarlsson skrev:
Jo, ska nog gå på att fasa 45 grader på konstruktionen. 45x45 är, som du säger, nog bra mått för skelett att hänga gips på. För att inte bygga ut och ned mer än nödvändigt så tittar jag på om 45or kan gå på sidor utanför den skrymmande "ljuddämparen" och på så sätta kommer lite närmare med gipsskivorna.
Så, det blir att byta IT-konsult-tummen till snickar-tumme här. Spännande.
Återkopplar hur det går 😁. Kommer med all säkerhet med följdfrågor under resans gång...
Klicka här för att svara