Hej!

Håller på att renovera ett hus där vi har gjort om en del av huset till sovrum för barnen.
Problemet är att värmen från vardagsrum/hall inte letar sig fram till sovrum1, sovrum2 och sovrum3 samt att luftkvaliteten där är dålig pga ingen ventilation. Det finns el-värmegolv i denna del som inte känns särskilt ekonomiskt att använda som enda värmekälla.

Som ni kan se på bifogade bilden så sitter friskluftventiler i fönster/dörrar i vardagsrum, matrum och stora sovrummet.
Luftvärmepumpen skjuter luften rakt fram mot vardagsrummet.
Kaminen som även har fläktar skjuter luften i samma riktning.

Vad jag har fått lära mig så har man friskluftventiler i sovrum och sedan frånluft i badrum/tvättstuga. Men med det resonemanget får man ännu svårare att få värmen till sovrummen.

Det röda transparenta symboliserar vinden som är ovanför delar av huset (för att visualisera möjligheter för eventuella rördragningar eller liknande).

jag har varit inne på att sätta in ett ftx-system på vinden som skulle dra varm luft från vardagsrum/hall till sovrum men jag blir osäker på om den stora investeringen kommer att vara värt det nog då det råder olika meningar om hur väl dom kan få med sig värmen.

Någon som har bra förslag på hur jag ska gå till väga?

Mvh

• Planlösning av hus med ventilation och värmekällor markerade; inkluderar luftvärmepump, braskamin och olika ventilationspunkter i rummen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man måste få in oanvänd frisk luft i sovrummet för att inte riskera att vakna med huvudvärk, täppt näsa etc. vilket inte är bra i längden. Det ska därför vara antingen tilluft direkt utifrån eller tilluft via FTX, som då inte ska ha passerat något annat rum.

Det blir jättekonstigt om typ hälften av alla tilluftsventiler sitter i matsalen, eftersom det medför att hälften av all tilluft kommer in där och för lite genom en enda tilluftsventil i ett sovrum.

Den röda färgen gör, åtminstone på min skärm, att det är omöjligt att se väggar, namn etc. inom det rödmarkerade området.

Det behövs stora luftflöden för att transportera värme i någon större utsträckning, typ som genom en öppen dörr. Det räcker inte med en springa under en dörr, även om luftflödet vore in i sovrummet. Du behöver alltså ha någon sorts uppvärmning inne i sovrummen (om inte deras dörrar ska vara öppna). Annars så sover de flesta bättre i 18 grader än i 20 eller mer.

• Gilla
Luhus
  • Laddar…
Luhus Luhus skrev:
Hej!

Håller på att renovera ett hus där vi har gjort om en del av huset till sovrum för barnen.
Problemet är att värmen från vardagsrum/hall inte letar sig fram till sovrum1, sovrum2 och sovrum3 samt att luftkvaliteten där är dålig pga ingen ventilation. Det finns el-värmegolv i denna del som inte känns särskilt ekonomiskt att använda som enda värmekälla.

Som ni kan se på bifogade bilden så sitter friskluftventiler i fönster/dörrar i vardagsrum, matrum och stora sovrummet.
Luftvärmepumpen skjuter luften rakt fram mot vardagsrummet.
Kaminen som även har fläktar skjuter luften i samma riktning.

Vad jag har fått lära mig så har man friskluftventiler i sovrum och sedan frånluft i badrum/tvättstuga. Men med det resonemanget får man ännu svårare att få värmen till sovrummen.

Det röda transparenta symboliserar vinden som är ovanför delar av huset (för att visualisera möjligheter för eventuella rördragningar eller liknande).

jag har varit inne på att sätta in ett ftx-system på vinden som skulle dra varm luft från vardagsrum/hall till sovrum men jag blir osäker på om den stora investeringen kommer att vara värt det nog då det råder olika meningar om hur väl dom kan få med sig värmen.

Någon som har bra förslag på hur jag ska gå till väga?

Mvh
Generellt så tappar du ju en hel del värme om rören ligger på kallvind oavsett om dem är isolerade, fördelen med ftx är väl iaf att du får bättre spridning på luften och åtminstone blåser in 17-18 grader via tilluften. Sen beror mycket på med hur kallt det blir ute. Vart i landet bor du? Mvh Micke

Jo jag förstått att man tappar värme, men om man skulle köra frånluft vid braskaminen så har jag mätt att det är ca 30 grader uppe vid taket när man eldar. Där jag skulle kunna sätta ett rör.

Sen är ju frågan, komfort/pengar. Att sätta friskluftventiler där det saknas i dagsläget samt en automatiskt frånluftsfläkt i badrummet är ju betydligt billigare alternativ. Min enda huvudbry då är att det känns som att jag bara suger in kall luft?

Att enbart ha mekanisk frånluft från sovrummen utan ventilation för att suga dit värmen kanske inte är så bra om man behöver ny oanvänd luft in i rummen?
Bor i stockholm.

Luhus Luhus skrev:
Jo jag förstått att man tappar värme, men om man skulle köra frånluft vid braskaminen så har jag mätt att det är ca 30 grader uppe vid taket när man eldar. Där jag skulle kunna sätta ett rör.

Sen är ju frågan, komfort/pengar. Att sätta friskluftventiler där det saknas i dagsläget samt en automatiskt frånluftsfläkt i badrummet är ju betydligt billigare alternativ. Min enda huvudbry då är att det känns som att jag bara suger in kall luft?

Att enbart ha mekanisk frånluft från sovrummen utan ventilation för att suga dit värmen kanske inte är så bra om man behöver ny oanvänd luft in i rummen?
Bor i stockholm.
Det är absolut en smart lösning att nyttja värmen från kaminen, brukar själv plocka med det samt varma installationsutrymmen för att ta tillvara på så mycket värme som möjligt. Ja det blir absolut billigare men komforten går inte jämföra samt att du slipper uppleva samma drag den kalla årstiden.

L Lillpyro skrev:
Det är absolut en smart lösning att nyttja värmen från kaminen, brukar själv plocka med det samt varma installationsutrymmen för att ta tillvara på så mycket värme som möjligt. Ja det blir absolut billigare men komforten går inte jämföra samt att du slipper uppleva samma drag den kalla årstiden.
Behövs det fortfarande tillluftsventiler i dom 3 sovrummen under det röda i planritningen om jag installerar ftx med tillluft där?

Luhus Luhus skrev:
Behövs det fortfarande tillluftsventiler i dom 3 sovrummen under det röda i planritningen om jag installerar ftx med tillluft där
Luhus Luhus skrev:
Behövs det fortfarande tillluftsventiler i dom 3 sovrummen under det röda i planritningen om jag installerar ftx med tillluft där?
Vet inte om du syftar på friskluftsventiler som du har i fönster nu? Alla ventiler i huset ska vara stängda om du installerar ftx och du ska bara nyttja dem nya tilluft och frånluftsventilerna. Tilluft i sovrum, vardagsrum, alllrum mm och frånluft i kök, badrum, tvättstuga. Sen kan du även sätta nån frånluft vid tex braskaminen. Du behöver dock tänka på flödena i huset så dimensionera efter det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.