Ventilation
Bish: Hej, Vi behöver byta ut takfläkten på huset och har fått denna https://www.systemair.com/sv-se/produkter/flaktar/takflaktar/tfe rekommenderad av firman. Någon som har erfarenhet av ljudnivån på den här modellen? Vi vill inte betala mer än nödvändigt. Firman säger att det är en bra fläkt anpassad efter vårt hus men om man vill kan vi gå upp i pris och få en ännu tystare. Eftersom
Mats-Göran: Hej. Jag har ett två år gammalt Älvsbyhus och det är väldigt högt ljud på utblåset på utsidan. Kan man få ner ljudet? Eller dra om röret? Som det är nu måste vi sänka ventilationen när vi ska sitta på verandan för att slippa oljudet.
Rickard.Is81: [citat] Tack! Du har förstås helt rätt, det kostar inte många hundringar att prova :)
Tone73: Hej Jag har haft FTX huv https://ventilation.se/sv/products/abc-cdf-combidon-200/103#product-information på galven rätt så nära takutsprång i 15 år utan problem. Huvarna brukar vara utformade så utblåset är rakt framåt så lite/ingen luft går mot takfoten.
Tysta musen: [citat] Bästa sättet är att se till att hålla temeraturen högre nere i källaren och ha bra ventilation. Då blir det aldrig fuktproblem. Speciellt under höst vår och vinter ska man hålla god temperatur där nere. På sommaren behövs givetvis inte uppvärmning men god ventilation. Avfuktare hjälper bara lokalt och drar el- och exakt som Dilato sa- skaffa en till avfuktare- och kanske en
Tysta musen: Se till att [citat] Se till att ha bra cirkulation på luften där nere och se till att hålla källaren uppvärmd på höst vår och vinter så driver det ut fukten på ett naurligt och bra sätt. Vi håller runt 20 grader där nere, har aldrig haft fuktproblem, då det torkar ur och drivs bort med frånluft. Om källaren är kall så blir fukten kvar. Viktigt att tänka på. Avfuktare hjälper
nika84: [citat] Testat det oxå men samma problem. Så det här är nu gjort. - Vi köpte ett backspjäll. Satte upp det så långt upp som möjligt. - Tog bort spjället i fläkten eftersom suget blev kasst med 2 spjäll i fläkt och kanalen. - Köpte en 150 mm ventilationsslang/rör som även är klädd i plast som vi kopplade på högst upp på backventil med hjälp av en del (typ skarvdel?) för
Nissegandhi: Man bruka sätta ventilerna på motstående väggar och i den vindriktning det blåser oftast för att få lite självcirkulation. Ventilerna ska sitta högt upp, typ ovanför ett fönster gärna ovanför ett element. Sätt aldrig en ventil bakom ett element detta ger golvdrag eller att elementet alltid går. Välj en väggventil med dammfilter.
Cazy Gurrasson: Hej alla glada! Vi har äntligen påbörjat projekt FTX. Vi kommer att ta hjälp för projektering och köpa materialpaket för att sedan installera själva. Det är 152kvm på bottenplan och ca 175kvm källare som ska ventileras. Aggregatet kommer att stå på vinden. Vi har fått offert från Flexit på drygt 80k EX moms för projektering och material. Detta ska då avse lite bättre grejer,
cpalm: [citat] Fast det kan också vara blöt handduk som blöt handduk som glömts i en plastpåse några dagar. Alltid knepigt det där när man skall beskriva lukter.
BirgitS: Jag förespråkade inte något visst alternativ utan ville ge dig mer information om begränsningar etc. med några alternativ så att du kan bestämma dig för vilka kompromisser du vill ta när det gäller priser etc. 5. Går det att använda befintlig FTX för att få tilluft i kontor/gästrum och frånluft i tvättstugan? Sen sköta ventilationen av hobbyrum och garage bara med ventiler. Tät
Perham: Hej, intresserad av hur du gjorde tillslut då vi har samma utgångsläge i vårat hus nu från 70 talet. 😀
BirgitS: Svårt att se om det är tätt kring vattenrören eller om luft kan passera från grannen.
Davidbagare: Tänkte mest att du parallellt kan ha koll på om det dyker upp bra svar där med.
Sthlm_: Det som är lite trist med den där är att det inte finns några mellanlägen. Alltid 100% eller 0% oavsett fukt i badrummet. Är väl iof rimligt att ha den på 24/7 ändå men det låter ju för risigt.
chanoi: [citat] Fråga så här 8 år senare;) hur gick det? satte du in PAX till mekaniska frånluften? Funderar över precis det här: "om man stör balansen på något sätt om man trycker ut luft med hjälp av PAX-fläkten i snabbar takt än övriga frånluftsdon?"
hovapettson: [citat] Håller med. Ingen panik. Börja med tillluft "så att det räcker". Men ljudet från en bra ventilation är väl jämförbar med en kyl/frys. Och vissa tål det inte, medan andra vaggas av det. Jag känner personer av båda modellerna. (De senare är samma ena som sover gott på tåg.) För mig är ljudet av en FTX ljudet av hälsa för familjen och huset. Samt sparade hundralappar varje
camelspin: Hej Sent svar: Fogskum kräver ingen kunskap. Provspruta lite och kolla hur det sväller. Oftast tar man för mycket, vilket inte gör något, man skär då bort överflödet med morakniv när det torkat. Funkar utmärkt i murad vägg, det är så man enklast tätar ett hål. Går utmärkt att putsa på eller gjuta betong mot om man vill återställa en slät yta.Har man ett större hål kan det
Jansson69: [citat] Nej du får följa rören så ser du det står utmärkt och man ser övergångarna.. Det borde vara heltstreck 160 Heltsstreck med två prickar 125 Helstreck med en prick 100 Men det stämmer inte på din ritning.. Har du ingen förklaring i någon av ritningarna om vad alla olika tecken och så är?
Steinar M: [citat] Jeg har samme problemet på mitt Flexit 400 vgs fra 2001. Fant du ut hva som var årsaken til feilen?
kringsberg: Okej de blir halva kapaciteten av vad fläkten flyttar lös, en anledning till varför jag gjorde denna tråden var för att jag började fundera på om jag va ute och cykla med denna kallrasventil då jag börjar misstänka att denna är tänkt till köksfläkt.. men de kanske funkar lika bra till en paxfläkt, flärparna öppnar såpass lite så att den ser stängd ut ovanifrån när fläkten
AndersbcD: [citat] Byter man till en ny med samma tekn specifikationer finns inget behov av att injustera några flöden.
OSF: Då så, tack än en gång för alla de värdefulla svaren.
hfrid: Hittade någon i Norge som lagar såna här fläktar: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/355829610 Ingen som känner till någon svensk motsvarighet? Menar inte lagerbyte, det klarar jag själv, utan en motor som är tillsynes död.
Ace83: [citat] Installerades 2020, då låg priset i nivå med andra offerter jag tog in.
[old rusty]: Såg nu att vl-50 är specad som 15dB medans vl-80 till 26, det är ju en betydande skillnad. Så det är nog där våra olika erfarenheter grundar sig i kanske. :P
huggan: [citat] Detta är inget krav i BBR. Vad är det för försäkringsbolag som kräver detta?
BirgitS: Du bör ju fortfarande ha så mycket tilluft (och frånluft) på souterrängplanet att ventilationskraven uppfylls för det planet.