897 läst ·
5 svar
897 läst
5 svar
Felsöka död kontrollpanel FTX VR400
Hej!
Upptäckte nu efter sommaren när jag skulle byta filter i aggregatet som är en Villavent (Systemair) VR400 att kontrollpanelen är stendöd.
Kontrollpanelen är en CD från systemair/villavent med enkel display, knappar och ratt för navigering i menyer.
Aggregatet går men jag är osäker på om det går på den inställningen jag satte den på efter vintern, eller om den går på någon sorts minimiinställning.
Kontrollpanelen är inkopplad till aggregatet med en telesladd (4p4c) och i övrigt verkar inte finnas så mycket att fnula med.
Eftersom att själva kontrollpanelen kostar en hyffsad slant så har jag hitills testat att helt enkelt byta sladd till en ny och att stänga av strömmen och slå på den ett par gånger. Men fortfarande död kontrollpanel.
Jag skulle såklart kunna antingen köpa en ny kontrollpanel och hoppas att det löser problemet, eller ta hit en tekniker som får felsöka och åtgärda. Men jag skulle såkalrt allra helst själv lyckas felsöka vidare först.
Någon som har några tips på hur jag kan gå vidare? Dokumentationen från systemair känns lite bristfällig. Men jag tänker att jag kanske med multimeter borde kunna mäta mig fram till om det kan vara så att det räcker att bara byta kontrollpanelen?
Jag har mätt upp knappt 3v mellan stift 1 och 3 på kontakten in i kontrollpanelen. Men som sagt så är den stendöd, displayen lyser inte upp.
Tacksam för all input här!
Upptäckte nu efter sommaren när jag skulle byta filter i aggregatet som är en Villavent (Systemair) VR400 att kontrollpanelen är stendöd.
Kontrollpanelen är en CD från systemair/villavent med enkel display, knappar och ratt för navigering i menyer.
Aggregatet går men jag är osäker på om det går på den inställningen jag satte den på efter vintern, eller om den går på någon sorts minimiinställning.
Kontrollpanelen är inkopplad till aggregatet med en telesladd (4p4c) och i övrigt verkar inte finnas så mycket att fnula med.
Eftersom att själva kontrollpanelen kostar en hyffsad slant så har jag hitills testat att helt enkelt byta sladd till en ny och att stänga av strömmen och slå på den ett par gånger. Men fortfarande död kontrollpanel.
Jag skulle såklart kunna antingen köpa en ny kontrollpanel och hoppas att det löser problemet, eller ta hit en tekniker som får felsöka och åtgärda. Men jag skulle såkalrt allra helst själv lyckas felsöka vidare först.
Någon som har några tips på hur jag kan gå vidare? Dokumentationen från systemair känns lite bristfällig. Men jag tänker att jag kanske med multimeter borde kunna mäta mig fram till om det kan vara så att det räcker att bara byta kontrollpanelen?
Jag har mätt upp knappt 3v mellan stift 1 och 3 på kontakten in i kontrollpanelen. Men som sagt så är den stendöd, displayen lyser inte upp.
Tacksam för all input här!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bästa svaret
Har svårt att ge ett rakt och bra svar såhär, men kan rekommendera att du ringer systemairs support, de hjälper inte bara tekniker utan även privatpersoner har jag för mig. // fluffeJohT skrev:
Hej!
Upptäckte nu efter sommaren när jag skulle byta filter i aggregatet som är en Villavent (Systemair) VR400 att kontrollpanelen är stendöd.
Kontrollpanelen är en CD från systemair/villavent med enkel display, knappar och ratt för navigering i menyer.
Aggregatet går men jag är osäker på om det går på den inställningen jag satte den på efter vintern, eller om den går på någon sorts minimiinställning.
Kontrollpanelen är inkopplad till aggregatet med en telesladd (4p4c) och i övrigt verkar inte finnas så mycket att fnula med.
Eftersom att själva kontrollpanelen kostar en hyffsad slant så har jag hitills testat att helt enkelt byta sladd till en ny och att stänga av strömmen och slå på den ett par gånger. Men fortfarande död kontrollpanel.
Jag skulle såklart kunna antingen köpa en ny kontrollpanel och hoppas att det löser problemet, eller ta hit en tekniker som får felsöka och åtgärda. Men jag skulle såkalrt allra helst själv lyckas felsöka vidare först.
Någon som har några tips på hur jag kan gå vidare? Dokumentationen från systemair känns lite bristfällig. Men jag tänker att jag kanske med multimeter borde kunna mäta mig fram till om det kan vara så att det räcker att bara byta kontrollpanelen?
Jag har mätt upp knappt 3v mellan stift 1 och 3 på kontakten in i kontrollpanelen. Men som sagt så är den stendöd, displayen lyser inte upp.
Tacksam för all input här
Tack ska du ha för tippset. Den tanken slog mig inte faktiskt. Eller snarare tvärt om så föreställde jag mig nog att de bara skulle hänvisa mig att ta kontakt med någon ventilationsfirma.F fluffe97 skrev:
Men jag ringde Systemairs tekniska support och dom svarade både snabbt och mycket hjälpsamt, utan några konstigheter alls.
Det ledde också till att jag nu har löst problemet.
Jag frågade om de hade tips på hur jag kunde konstatera om det var själva kontrollpanelen som var trasig. De föreslog då att jag skulle testa att ge den 12v direkt på kopplingsplintarna i kontrollpanelen för att se om den lyser upp då. Det gjorde jag, och det visade sig att panelen lös upp och inte gav några tecken på att vara trasig.
När jag mätte kabeln och kontakten från aggregatet så konstaterade jag att jag inte fick ut 12 v till panelen.
Tyvärr så sitter aggregatet riktigt trångt på min kattvind, så jag kunde inte på något enkelt sätt öppna upp sidan för att komma åt kopplingen och kretskortet. Men jag testade då istället att ta 12v från ett separat nätaggregat, men använda signalkablarna för styrningen och det fungerar utmärkt.
Så, det verkar som att kretskortet eller kopplingen för strömförsörjningen till kontrollpanelen gått åt skogen, men att övriga funktioner fungerar som de ska.
Kretskortet är en ganska dyr reservdel, runt 5500kr och dessutom ett stort och krångligt jobb att byta då hela aggregatet måste tas ut ur kattvinden för att komma åt. Så jag har istället en halvpermanent lösning där jag tar ström till panelen via separata kablar helt enkelt.
Tack för tipset Fluffe!
Kul att det ordna
De flesta tillverkare brukar kräva att bara servicepersonal ringer för att hjälpa till, men de skall systemair ha credd för att så inte är fallet. Värt ha i åtanke lite när man väljer fabrikat
Ha de fint
kul att det löste sig! Som du skrev så är det bara och sno 12v från annan utgång som en används sålänge.JohT skrev:
Tack ska du ha för tippset. Den tanken slog mig inte faktiskt. Eller snarare tvärt om så föreställde jag mig nog att de bara skulle hänvisa mig att ta kontakt med någon ventilationsfirma.
Men jag ringde Systemairs tekniska support och dom svarade både snabbt och mycket hjälpsamt, utan några konstigheter alls.
Det ledde också till att jag nu har löst problemet.
Jag frågade om de hade tips på hur jag kunde konstatera om det var själva kontrollpanelen som var trasig. De föreslog då att jag skulle testa att ge den 12v direkt på kopplingsplintarna i kontrollpanelen för att se om den lyser upp då. Det gjorde jag, och det visade sig att panelen lös upp och inte gav några tecken på att vara trasig.
När jag mätte kabeln och kontakten från aggregatet så konstaterade jag att jag inte fick ut 12 v till panelen.
Tyvärr så sitter aggregatet riktigt trångt på min kattvind, så jag kunde inte på något enkelt sätt öppna upp sidan för att komma åt kopplingen och kretskortet. Men jag testade då istället att ta 12v från ett separat nätaggregat, men använda signalkablarna för styrningen och det fungerar utmärkt.
Så, det verkar som att kretskortet eller kopplingen för strömförsörjningen till kontrollpanelen gått åt skogen, men att övriga funktioner fungerar som de ska.
Kretskortet är en ganska dyr reservdel, runt 5500kr och dessutom ett stort och krångligt jobb att byta då hela aggregatet måste tas ut ur kattvinden för att komma åt. Så jag har istället en halvpermanent lösning där jag tar ström till panelen via separata kablar helt enkelt.
Tack för tipset Fluffe!
De flesta tillverkare brukar kräva att bara servicepersonal ringer för att hjälpa till, men de skall systemair ha credd för att så inte är fallet. Värt ha i åtanke lite när man väljer fabrikat
Ha de fint
Hej Joh T,JohT skrev:
Hej!
Upptäckte nu efter sommaren när jag skulle byta filter i aggregatet som är en Villavent (Systemair) VR400 att kontrollpanelen är stendöd.
Kontrollpanelen är en CD från systemair/villavent med enkel display, knappar och ratt för navigering i menyer.
Aggregatet går men jag är osäker på om det går på den inställningen jag satte den på efter vintern, eller om den går på någon sorts minimiinställning.
Kontrollpanelen är inkopplad till aggregatet med en telesladd (4p4c) och i övrigt verkar inte finnas så mycket att fnula med.
Eftersom att själva kontrollpanelen kostar en hyffsad slant så har jag hitills testat att helt enkelt byta sladd till en ny och att stänga av strömmen och slå på den ett par gånger. Men fortfarande död kontrollpanel.
Jag skulle såklart kunna antingen köpa en ny kontrollpanel och hoppas att det löser problemet, eller ta hit en tekniker som får felsöka och åtgärda. Men jag skulle såkalrt allra helst själv lyckas felsöka vidare först.
Någon som har några tips på hur jag kan gå vidare? Dokumentationen från systemair känns lite bristfällig. Men jag tänker att jag kanske med multimeter borde kunna mäta mig fram till om det kan vara så att det räcker att bara byta kontrollpanelen?
Jag har mätt upp knappt 3v mellan stift 1 och 3 på kontakten in i kontrollpanelen. Men som sagt så är den stendöd, displayen lyser inte upp.
Tacksam för all input här!
Intressant med din kontrollpanel. Jag har ett liknade problem med min kontrollpanel, den tar emot 12 V från aggregatet från vinden. Displayen lyser upp blått vid anslutning, menyn visar sig några sekunder, för att sedan försvinna. Hur länge har du kört din VR400 DC ?, när installerade du aggregatet ?
Hej!Studio13 skrev:
Hej Joh T,
Intressant med din kontrollpanel. Jag har ett liknade problem med min kontrollpanel, den tar emot 12 V från aggregatet från vinden. Displayen lyser upp blått vid anslutning, menyn visar sig några sekunder, för att sedan försvinna. Hur länge har du kört din VR400 DC ?, när installerade du aggregatet ?
Den är nog rätt gammal, men den satt där när vi köpte huset så jag vet faktiskt inte. Min display lyser också bara en stund, för att sedan "slockna" men det är längre än ett par sekunder.
Mitt tips är att faktiskt kontakta deras support, för dom var väldigt hjälpsamma med mig och inte en antydan på att bara försöka fösa vidare mig till någon firma utan verkade geniunt intresserade av att försöka hjälpa mig lösa problemet.
Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden