T
tuand: Tack så mycket för hjälpen allihopa!
13 svar · 3,3k läst
·
C
Choom: Hej! Jag har skrivit om detta tidigare, men hoppas jag inte upprepar mig för mycket. Nu måste jag få ordning på det här. Efter helgen får det bära eller brista. Jag håller på att renovera källaren, och har bilat upp golvet i en del av källaren, för att gjuta nytt golv. Min tanke är att passa på att få bukt med radonproblemet samtidigt. Jag lägger dräneringsslang i skiktet av
0 svar · 2,2k läst
·
T
Tjoa: Det är en renslucka. Skruvar på handtaget för att lossa. Funkar inte det är den kass. Då får man oftast använda våld. Funkar inte våld har du använt för lite.
8 svar · 971 läst
·
BirgitS
BirgitS: Försök lukta er fram till var i tamburen det luktar mest, är det någonstans längs kanten av golvet eller taket, vid dörren osv. Normalt brukar man inte ha någon ventilation i hallen, men om det luktar där verkar det väl bättre med frånluft än med tilluft som skulle sprida lukterna vidare in i huset. Är nuvarande ytterdörr väldigt tät? Från början kanske det drog en del kring den.
1 svar · 1,5k läst
·
E
Edgarsven: Att det blir väldigt varmt i lägenheter, det vet jag. Orsaken är husets konstruktion, med material som bevarar värmen från dagen. Det går nog att lösa ditt problem. Kanske tom utan att behöva ändra i byggnaden. Om du ordnar aktiv ventilation med fläktar, ljuddämpare och filter från och till något fönster. Så kan du få både sval, ren och tyst luft. Nackdelen blir där Waffen. Dvs
18 svar · 5,3k läst
·
J
jonaserik: Det brukar inte vara helt täta dörrar på jordkällare, men du kan sätta in en tallriksventil, det ska bara pysa in liiiite så det inte blir frysgrader för dig. är säkert 2 dörrar och den inre kan du isolera på insidan med frigolit
1 svar · 5,1k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Liknar lite Hallströms lågbyggda ljuddämpare. https://hallstroms.se/shop/category/49 Dem brukar vara 1 meter långa med kanalanslutning lite förskjuten till sidan på gavlarna.. Ser "fabriksbyggd" ut med tanke på punktsvetsning m.m.
8 svar · 2,0k läst
H
H.Olsson: [citat] Ok! Det är då en typ av fläkt som monteras från hustaket i toppen av murstocken?
6 svar · 2,4k läst
·
A
AndersS: Har du en ventil i väggen så kan du montera en fläkt som går konstant på lågvarv och som sedan aktiverar fullvarv via inbyggd fuktsensor och kanske också strömbrytare. Kör du den på konstant lågvarv kan du hoppa över kallrasskyddet som annars behövs vid väggventil när fläkten är avstängd. Sedan ska du ha tilluft via badrumsdörren och tilluftsventil i annat utrymme/rum i
16 svar · 5,2k läst
·
Krokben
Krokben: [citat] Tror han menade att det räcker med att trycka dit frånluftsventilen och skippar eventuellt galler.
3 svar · 1,2k läst
·
D
DorisDoris: [citat] Marknivån borde ligga ungefär där trappen vinklar sej, i hörnet,i nivå med räcket ungefär.
36 svar · 6,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Ja, den är ju brandisolerad.
1 svar · 3,1k läst
·
X
Xious: [citat] Tack så mycket för svaret o bilden. Lyxigt att kunna dra i bjälklaget. Hade min förhoppning om att kunna göra det, öppnade upp taket i ett förråd men det ligger krysskottlingar mellan bjälkarna så det gick tyvärr inte.
2 svar · 3,7k läst
·
A
AndersS: Jadu, ibland får husägare spariver gällande värme och tänker kanske inte hela vägen vad det innebär att plugga igen. Så troligtvis har det blivit kallt vintertid när självdraget fungerar bäst och därför igenpluggat. Öppna upp ventilerna och se till att du istället kan reglera tilluften utifrån ditt behov. När vi flyttade in i vår 60-talshus var alla takventiler igenstoppade.
3 svar · 2,7k läst
·
H
huggan: Svårt att säga utan att uppleva på plats folk kan uppleva dofter väldigt olika. Men ett tips är att hyra ett ozonaggregat och köra några timmar för den tar bort lukter. Dock ska man vädra ut efteråt då gasen är farlig.
1 svar · 1,5k läst
G
Gjutjärn: [citat] Tack! Har kollat på den men den är mycket dyrare och jag har hört gott om Paxen. Men det står ju i fresh-fläkten att den passar i mindre hål så det borde väl gå på paxen också kan man tycka så länge inte själva fläkten är tänkt att gå in i röret men det ser det inte ut att göra!
2 svar · 1,3k läst
T
Tosse: Kika på utsidan så kan du nog se hur långt kassetten kan gå. Det brukar sitta lister som håller fast den nämligen.
2 svar · 10,0k läst
·
Fredric L
Fredric L: Ja dyrare blir det helt klart men inte så farligt. Jag ska ringa till sotaren i morgon och kolla men det borde vara okej tycker jag
2 svar · 2,1k läst
S
Skärkarln: skall dra kanal för köksfläkten genom yttervägg i trä. Om man sätter dit ett brandspjäll slipper man då 30 mm isolering av kanalen och 1000 mm plåt på utsidan?
0 svar · 1,4k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Systemet fungerar men skall det bli någon bra värmeöverföring så är det fläkten på max som gäller (då cirka 100 l/s). Jag fixade till en befintlig lösning så var lite låst med storlek på kanaler m.m. Har utblåset i taket och vid fullfart så kastar den luften utan vidare ner till golvet och det blir fart över på luften. Har fasta ljuddämpare på båda sidorna av fläkten, ingen
5 svar · 3,5k läst
·
Nobbe_1
Nobbe_1: Alltså hur långt sticker takfoten ut från väggen? [citat]
20 svar · 5,5k läst
T
Tjoa: Ja du behöver ju ventilation om du ska sova där nere. Men du kan oxå få lite bekymmer sommartid att du får kondensutfällning på kalla väggar när det är som varmast. Jag hade köpt en avfuktare och säkrat upp med.
3 svar · 693 läst
T
Tberglow: Tack för tipset. Ska kolla upp det
6 svar · 4,3k läst
H
Hammarfall: Jag hade en unken doft i källaren. Rejält fuktigt var det också. Började med en luftavfuktaren och det blev mycket bättre! Därefter dränerades det om och isolerade utvändigt, blev mycket bättre. Sen köpte jag billiga långa borrar borrade massa hål så att det jag fick in ett rör och frånluftsfläkt. Nu har jag enbart luftavfuktaren när jag tvättar och just nu är fläkten inte i
7 svar · 2,4k läst
·
P
Pucco: Du kan leta upp din plats på den här kartan för att se vad SGU har kartlagt. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-uranstralning.html
3 svar · 2,4k läst
N
Nalleman64: Känner igen problemet. Bor i ett gammalt dåligt isolerat hus. Ingen källare. Nedervåningen blir aldrig särskilt varm oavsett hur varmt det är ute så där går det alltid att sova i behaglig temperatur. Här finns även en LLVP men den behöver aldrig användas för kyla. Övervåningen däremot blir som en bastu (27-30 grader när det är varmt ute). Även i detta hushåll finns
89 svar · 15,6k läst
·
T
Touchofred: [citat] Handaget går inte att isolera, det gör man inte. Isåfall tar man bort handtaget och isolerar över hela ventilen. Och hänger handtaget bredvid i en najtråd. :) Och ja, är kylrören inte isolerade, så kondenserar dom. Så det är helt normalt. Vem är det som har isolerat resten?
5 svar · 2,5k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: [citat] Har bara bott här sedan 6:e April i år så kan inte säga. Men än så länge tycker jag värmepumpen dragit lite för mycket. Får se framöver. Tror det behöver justeras in lite. Hade nog varit bättre med en luft-luft värmepump som du har och köra "dum" FTX och en separat värmepumpsberedare eller så. Reglersystemet verkar lite efter i utvecklingen..
30 svar · 4,8k läst
H
Hantlangaren: Nu blir jag ännnu mer fundersam. Jag försökte borra igenom det som jag trodde var grundmuren, jag kom in 22 cm utan att "gå igenom". Hittade även en gammal ritning där det stod att stugan använts som garage, vilket talar för att det är en gjuten platta, Men när jag efteråt tittade bakom stugan så såg jag detta galler. Varför sätter man ett galler om det är en gjuten plattta? Det
8 svar · 922 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.