Hus byggt - 54 med kallkällare. För drygt 1 vecka sedan började de smyga sej upp källarlukt genom trappan och genom dörren till bostaden. De luktar inte hela tiden. Mest kvällar, nätter och ibland på dagen. Jag kan inte för mitt liv beskriva lukten. Inte jordkällare, inte direkt unket.. De är nån konstig lukt. Lite rått. Fukt finns de på vissa ställen i källaren, i golv och ytterväggar. Haft flyttlådor ståendes där som börjat mögla. Har börjat rensa ut allt organiskt som är löst. Mätte luftfuktigheten idag och den låg enligt mätaren på 64-66 och temperatur c 18 grader. Lukten som kommer upp känns i princip bara i hallen i närheten av källardörren. De konstiga är att när jag går ner i trappen och källaren så känner jag inte samma lukt när jag väl är där. Håller på att bli tokig. Vet att ventilationen är dålig.. Tilluft finns men frånluft borde sättas in med fläkt. Håller på att bli helt nipprig över dethär... Borde troligen även täta dörren från källaren upp till bostaden, den glappar lite. Vad tror ni?

Svårt att säga utan att uppleva på plats folk kan uppleva dofter väldigt olika. Men ett tips är att hyra ett ozonaggregat och köra några timmar för den tar bort lukter. Dock ska man vädra ut efteråt då gasen är farlig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.